• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400100100765
  • خبرنگار : 71505

شهردار تهران خبر داد

پیشرفت ۷۵ درصدی در بازگشایی مسیر خط تهران – کرج

پیشرفت ۷۵ درصدی در بازگشایی مسیر خط تهران – کرج

شهردار تهران از پیشرفت ۷۵ درصدی در بازگشایی خط مترو تهران – کرج بدنبال حادثه صبح امروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در خط ۷ مترو تهران گفت: از دوستانی که با همه وجود تلاش کردند چنین امکانی برای مردم تهران فراهم شود، قدردانی می‌کنم. در تهران امروز صحبت از سختی‌های متفاوت مانند ترافیک، مشکلات حمل‌ونقلی، آلودگی هوا و اشکالاتی است که از قبل در حوزه ذرات معلق به سلامت آسیب می‌زده؛ مشکلاتی که آسایش و آرامش را از مردم سلب می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرند و لازم است جهادی همگانی را برای حل مشکلات و افق‌های آینده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مترو ستون فقرات بخش حمل‌ونقلی است، افزود: برای ترکیب مسافرت در شهر در سال ۱۴۲۰ سهم بیش از ۳۰ درصدی به مترو داده‌اند و اگر همه خطوط و خط اکسترس ما تکمیل شود عملا ۱۰ میلیون مسافر سهم مترو برای سال ۱۴۲۰ خواهد بود. موقعی که چنین برنامه‌ای تنظیم شد عملا توانایی‌های امروز وجود نداشت به شکلی که امروز شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که توانمندی کار در حوزه مترو دارند به ۱۰ مورد رسیده است. امروز در حوزه‌های مختلف پیشرفت کرده‌ایم و با یک خوداتکایی عمیق در این حوزه نیز گام‌های مهمی نیز برداشته‌ایم.

شهردار تهران ادامه داد: تکمیل ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۷ ایستگاه باقیمانده در مترو امکان مناسبی را برای مردم فراهم می‌کند. هر چه سرعت افتتاح را افزایش دهیم و مدت این ۲۰ سال تعیین شده را کم کنیم می‌توانیم شرایط مطلوبی را برای تهران و آرامش مردم فراهم کنیم. اگر مترو به ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ میلیون مسافر در روز برسد و با هوشمندسازی در آینده کاهش سفر در شهر انجام شود، سهم مترو از ۳۳ درصد نیز بیشتر خواهد شد.

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه تهران از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ممتازی است، افزود: با یک نم باران در تهران مشاهده می‌کنیم که این شهر چه هوای مطبوعی پیدا می‌کند اما مشکلات موجود، زیست مردم را سخت می‌کند. بنابراین تاکید بر حمل‌ونقل عمومی برای ما مسجل است. اتوبوس، مترو و تاکسی ویژگی‌های خاص خود را دارند و در تهران به هر سه آنها نیاز داریم اما سهم مترو ویژه است، گرچه تاسیسات آن گران است اما میزان خدماتی که ارائه می‌کند نشان می‌دهد که بهترین جا برای سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: باید فاصله ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که می‌توانیم کاهش دهیم. ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن نیز تجهیزات است. با امکان مشارکت مردم می‌توانیم طرح‌هایی را دنبال کنیم تا تاکید بر گسترش توسعه مترو به صورت جدی محقق شود. هر خط مترو در حال حاضر به ۱۵۰۰ واگن اضافی نیاز دارد و منبع چهار خط باقی مانده یعنی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ که احداث خط ۱۰ آغاز شده، با امکان جدید باید تامین شود. باید این روند را سرعت دهیم و در یک بازه زمانی محدود توسعه دهیم. ما سقف شش سال را پیش‌بینی کردیم تا با مشارکت مردم و ظرفیت‌هایی که مترو در اختیار می‌گذارد این کار را انجام دهیم.

زاکانی ادامه داد: در اتوبوس و تاکسی بر نوسازی و بازسازی تاکید داریم لذا تا پایان سال با خرید اتوبوس و بازسازی برخی از دستگاه‌ها بخش دیگری از مشکلات حمل‌ونقل تهران را حل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه خط هفت مترو به صورت شمالی – جنوبی است و خط چهار خط شرقی – غربی است و منابع ۲، ۶، ۱۰ و ۱۱ از ایستگاه توحید منتفع می‌شوند، افزود: با افتتاح این ایستگاه گشایش جدی در مترو ایجاد می‌شود و در خط پنج که مسافرین از کرج به تهران می‌آیند ایستگاه تقاطعی توحید گشایش جدی برای توزیع مسافر در شمال، جنوب و شرق تهران فراهم می‌کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حادثه امروز در خط پنج مترو اشاره کرد و افزود: امروز در محل حادثه حاضر شدیم و کمیسیون سوانح علت حادثه را اعلام خواهد کرد اما دو نکته در این باره بسیار مهم است. نخست اینکه حادثه با لطف خداوند با حداقل آسیب بود و نهایتا دو نفر به صورت ویژه‌تر تحت درمان قرار گرفتند که یک نفر از آنها ترخیص شد و یک نفر دیگر نیز براساس آخرین گزارش اقدامات ترخیص وی در حال انجام بود.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که امنیت را در بالاترین سطح در مترو رعایت کنیم. در حال حاضر بازگشایی مسیر در خط پنج بالغ بر ۷۵ درصد پیشرفت داشته و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دو کابین برای انتقال مسافر از وردآورد به صادقیه اختصاص پیدا کرده و ۳۰ دستگاه نیز از کرج در اختیار گذاشته شد و برای بازگشت مسافران نیز ۱۵۰ دستگاه اتوبوس اختصاص پیدا کرده است. بسیج همه این امکانات برای جبران این حادثه نشان داد که نیازمند مترو و توسعه آن هستیم. بر همین اساس خود را مکلف به تامین امنیت می‌دانیم و از این حادثه درس‌های بسیاری گرفتیم که باید با تمام وجود آن را جبران کنیم.

وی افزود: باید توسعه مترو را سرعت دهیم و تسهیلات ویژه‌ای برای خط پنج و سایر خطوط فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha