• پنجشنبه / ۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400100201029
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/در دایره هنر هفتم/

ژان والژان؛ مردی به دنبال رستگاری 

ژان والژان؛ مردی به دنبال رستگاری 

ایسنا/خراسان رضوی فیلم سینمایی «بینوایان» داستان فردی به نام ژان‌ والژان است که پس از دزدی از خانه یک اسقف و اتفاقاتی که در آن خانه رخ می‌دهد متحول می‌شود و تلاش می‌کند تا با شرافت زندگی کند.

بینوایان فیلمی موزیکال به کارگردانی تام هوپر است که بر اساس تئاتر موزیکالی با همین نام در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. تئاتر موزیکال بینوایان از رمان مشهور بینوایان اثر نویسنده فرانسوی، ویکتور هوگو، اقتباس شده است. این کتاب از مشهورترین رمان‌های ادبیات جهان است که فیلم‌های زیادی با همین نام از جمله «بینوایان» ساخته ۱۹۵۸، به کارگردانی ژان پل‌شانو تولید شده است. نویسندگی فیلمنامه این فیلم را ویلیام نیکلسون بر عهده داشته است. 

تام هوپر، کارگردان سینما و تلویزیون بریتانیایی، با ساخت این فیلم در هشت رشته از جمله بهترین کارگردانی، در جشنواره فیلم اسکار نامزد شد و در سه رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اَن هتوی، بهترین گریم و بهترین ترکیب صدا، موفق به دریافت جایزه اسکار شد. «سخنرانی پادشاه» ساخته ۲۰۱۰، «دختر دانمارکی» ساخته ۲۰۱۵ از دیگر فیلم‌های مهم این فیلم‌ساز است. او توانست با ساخت فیلم سخنرانی پادشاه جوایز بین‌المللی متعددی از جمله بهترین فیلم از جشنواره اسکار را از آن خود کند. 

بازیگران زیادی در این درام موزیکال به ایفای نقش پرداخته‌اند. هیو جکمن در نقش ژان والژان، راسل کرو در نقش ژاور، اَن هتوی در نقش فانتین، ساشا کوئن و هلنا کارتر در نقش آقا و خانم تناردیه، بخشی از لیست بلند بازیگران این فیلم هستند. تیم بازیگری به خوبی از پس نقش‌های خود برآمده‌اند و با اینکه بسیاری از آن‌ها خواننده نبودند و اکثر دیالوگ‌های فیلم با آواز بیان می‌شود، اما گروه بازیگری توانسته‌ است به بهترین شکل ممکن دیالوگ‌ها را ادا کند و نیازی به خوانندگان حرفه‌ای در فیلم احساس نشود.

داستان فیلم با آزادی ژان والژان از زندان آغاز می‌شود. او به ناچار پس از اینکه از خانه اسقف دزدی می‌کند دوباره دستگیر می‌شود، اما این بار اسقف به مأموران می‌گوید که خودش آن لوازم دزدیده شده را به ژان والژان بخشیده است. ژان والژان از آن شب متحول می‌شود و در راه زندگی با شرافت تلاش می‌کند. او طی اتفاقاتی مجبور می‌شود تا دختر بچه‌ای به نام کوزت را بزرگ کند، اما در این راه با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود.

هوپر تلاش کرده است تا در فیلم بینوایان اقتباس خوبی از داستان رمان ویکتور هوگو داشته باشد و تا حد خوبی توانسته به قصه‌های رمان وفادار بماند. قطعاً روند داستانی رمان در فیلم به طور کامل آورده نشده است، اما هوپر توانست جدای از درام قصه ژان وال ژان و کوزت مشکلات اجتماعی و سیاسی جامعه فرانسه در قرن نوزدهم و انقلاب آن دوران را به تصویر بکشد.

بینوایان صحنه پردازی بی‌نظیری دارد. این فیلم توانسته است تا از دیگر نسخه‌های این رمان که به فیلم تبدیل شده‌اند در این زمینه بهتر عمل کند و تصویر واضح‌تر بهتری را از فرانسه قرن نوزدهم به نمایش بگذارد.

کاربران سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها امتیاز ۷.۶ از ۱۰ را به فیلم سینمایی بینوایان اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha