• پنجشنبه / ۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400100201220
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سخنگوی شورای شهر اصفهان خبر داد:

آغاز تلاش‌های پشت پرده برای شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز در اصفهان

آغاز تلاش‌های پشت پرده برای شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز در اصفهان

ایسنا/اصفهان سخنگوی شورای شهر اصفهان از آغاز تلاش‌های پشت پرده برای شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان خبر داد و گفت: اگر در اصفهان، مانند دیگر کلان‌شهرها، مصرف مازوت آغاز شود، وضعیت محیط زیستی و جوی اصفهان ظرفیت هضم آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت مازوت را نخواهد داشت.

علی صالحی در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی جلسات تلاش‌هایی در جریان است که متولیان امر را مجاب به شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان کنند.

وی، بارندگی‌های اخیر و بردوت هوا در برخی مناطق کشور را موجب افزابش مصرف گاز در شبکه سراسری دانست و افزود: این در حالی است که متاسفانه مقیاس درستی برای مقایسه در این زمینه وجود ندارد و اکنون که به لطف بارش‌های الهی، چند روزی است کیفیت هوای اصفهان برای تنفس بهبود یافته، نباید دوباره با یک بی‌تدبیری، وضعیت هوای اصفهان را دچار مشکل کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، مقایسه شرایط اصفهان با دیگر کلان‌شهرهای کشور را نادرست بیان کرد و گفت: برخی بر این باورند که استفاده از مازوت برای تولید برق در نیروگاه‌های بسیاری از کلان‌شهرهای دیگر کشور هم در حال انجام است، اما آنها نمی‌دانند که اصفهان در روزهای اخیر، از نظر کیفیت هوا، آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور بود. دوم اینکه کم‌ترین میزان بارندگی در میان کلان‌شهرهای کشور هم در اصفهان اتفاق می‌افتد.

وی این دو شاخص را برای ادامه ممنوعیت مازوت‌سوزی در اصفهان کافی دانست و یادآور شد: اگر در برخی کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران، تبریز و ... مازوت‌سوزی اتفای می‌افتد، شرایط قابل تعمیم و اجرا در اصفهان نیست، چون میزان بارش‌ها و شرایط اقلیمی اصفهان قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست.

صالحی پیچیدن نسخه‌ای یکسان برای مصرف سوخت در همه کلان‌شهرهای کشور را نادرست عنوان کرد و توضیح داد: اگر تصمیم به شکستن پلمب مشعل‌های مازوت در اصفهان اجرا شود، وضعیت محیط‌زیست و جوی اصفهان در این فصل از سال و با پیش بینی‌هایی که برای میزان بارندگی انجام شده، ظرفیت هضم آلودگی ناشی از سوزاندن مازوت را ندارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد:  امید داریم که شنیده‌ها درباره آغاز مصرف مازوت در نیروگاه‌های اصفهان نادرست باشد و دیگر اینکه امیدواریم همچنان مسئولان بر قول قبلی خود نسبت به مردم اصفهان و عدم استفاده از سوخت مازوت در این فصل از سال پایبند باشند، به ویژه آنکه پس از فرستادن نامه مشترکی از سوی اعضای شورای شهر و مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان در حدود یک ماه و نیم پیش، سران قوا به درخواست اصفهان برای باقی ماندن پلمب مشعل‌های مازوت پاسخ مثبت داده بودند.

وی با انتقاد از کسانی که معلوم نیست از کجا و به چه دلیل، همین چند روز هوای پاکیزه که به یمن بارش‌ها نصیب مردم اصفهان شده را حق آنها نمی‌دانند، ادامه داد: برخی مردم را شایسته همین چند روز هوای پاک هم نمی‌دانند و در تلاش هستند که این فرصت اندک تنفس را هم از مردم بگیرند، اما امیدواریم آنچه از جلسات به گوشمان رسیده صحت نداشته باشد و تصمیم‌گیری همچنان بر مدار منطق و عقلانیت باشد.

صالحی از مدیران استانی خواست که با تمام قوا در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسی مقاومت کرده و با استدلال و با داده‌های تحلیل و آمارهایی که وجود دارد، صحبت و از حق مردم دفاع کنند.

وی گفت: همانگونه که کارخانه‌ها و مجموعه‌های گوناگون صنعتی، به‌خاطر منافع اقتصاد ملی و اشتغال ملی و عایدات اقتصادی در شرایط اضطرار آلودگی هوای اصفهان نیز چرخ تولیدشان را کُند نکرده و همچنان به کار خود ادامه دادند تا منافع ملی تامین شود، مردم انتظار دارند که در حوزه سوخت مازوت هم با یک نگاه کارشناسی و ملی، اصفهان را در کنار کلان شهرهایی که وضعیت به مراتب بهتری از نظر شاخص‌های کیفیت هوا دارند، قرار ندهند.

وی گفت: بعضی بخش‌ها از جمله در اعضای شورای شهر که در این دوره همواره مطالبه‌گر بوده‌اند و همچنین نمایندگان مجلس که نامه‌نگاری کرده و تذکراتی هم داده‌اند، در حوزه بیان مطالبه و خواست عمومی و پیگیری آن از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند و رایزنی با متولیان استانی و کشوری مثل سازمان محیط زیست، فعال بوده‌اند.

صالحی ادامه داد: در شرایط اضطرار آلودگی هوا که اخیرا اتفاق افتاد از رئیس سازمان محیط زیست کشور که معاون رئیس جمهور است، دعوت کردیم سری به اصفهان بزنند. به نظر می‌رسد مسئولان دستگاه قضایی که خودشان ناظر بر پلمپ این بخش‌ها بوده‌اند می‌توانند پیگیر خواسته مردم باشند، و در مجموع هم متولیان نمایندگان دولت در استان و هم شخص معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هم دستگاه‌های ناظر از جمله دستگاه قضایی باید این قصه را مثل گذشته به شکل مناسب و شایسته مدیریت کنند تا مبادا تصمیمات غیرکارشناسی دوباره به وضعیت محیط زیستی اصفهان ضربه بزند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برخورد ریشه‌ای با مازوت سوزی ممکن است؟ گفت: این موضوع در حوزه تخصصی من نیست، اما به نظر می‌رسد یک راه توقف منابع آلاینده و یک راه جابجایی تدریجی آنها از حریم شهر وجود دارد که اکنون مسئله توقف در این حوزه به درستی اتفاق افتاده و باید با یک مطالبه‌گری اجتماعی و نظارت دستگاه‌های ناظر به آن پایبند باشیم.

وی با یادآوری اینکه بعضی از صنایع، قابلیت جابه جایی یا انتقال، دست کم در بازه زمانی کوتاه مدت را ندارند، خاطرنشان کرد: این صنایع باید به تصمیمات قانونی که براساس نظرات کارشناسی برای ادامه فعالیت آنها گرفته می‌شود، اعم از اینکه در حوزه توقف منابع آلاینده با پلمپ یا جابجایی آنها به شعاع دورتر از 50 کیلومتری شهر باشد، پایبند باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha