• پنجشنبه / ۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400100201260
  • خبرنگار : 50404

مدیر حوزه علمیه خراسان:

نیازمند سامان‌دهی در تجلیل از مفاخر حوزه‌های علمیه هستیم

نیازمند سامان‌دهی در تجلیل از مفاخر حوزه‌های علمیه هستیم

ایسنا/خراسان رضوی مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: نیاز به سامان‌دهی نظام‌مند در رابطه با تجلیل از مفاخر حوزه‌های علمیه وجود دارد.

آیت‌الله سیدمصباح عاملی در همایش ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی که پنجشنبه، ۲ دی، در حوزه علمیه نواب برگزار شد، اظهار کرد: امروز گردهم آمدیم تا به یاری خداوند تجلیل و تکریم بایسته و شایسته‌ای از مقام شامخ فقیه و عالمی وارسته که به حق از مفاخر نام‌آور جهان تشیع است؛ یعنی حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمود شاهرودی داشته باشیم و نسبت به مقام ایشان ادای احترام کنیم.

وی‌ افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمود حوزه کهن و عمیق خراسان رضوی به برکت همجواری با مرقد مطهر عالم آل محمد(ص) حضرت ثامن‌ الائمه(ع) از نخبگان و بزرگان نام‌آور علمی در عرصه‌های دانش برخوردار بوده و هستند. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد مساله سامان‌دهی حرکت بابرکت است؛ یعنی مساله تکریم و تجلیل از مفاخر حوزه‌های علمیه است. به نظر رسید که نیاز به سامان‌دهی و اقدام شایسته در این راستا وجود دارد تا بتوانیم از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کنیم؛ یعنی سامان‌دهی در قالب یک نظام‌سازی در رابطه با مساله تجلیل و تقدیر از مفاخر.

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح‌ کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که در این سامان‌دهی چند مطلب اساسی باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی ظرفیتی را ایجاد می‌کنیم و ساختاری را برای مفاخر در حوزه علمیه خراسان شکل می‌دهیم، انتظار داریم که اگر نقد، نظر، تکلمه و اصلاحی وجود دارد، اساتید بزرگوار ما را راهنمایی کنند و نظرات و دیدگاه‌های خود را به دبیرخانه این دفتر که مستقر در مرکز مدیریت است، ارسال کنند.

عاملی ادامه داد: نکته اولی که دارای اهمیت بسیاری است، موضوع نظام‌سازی هدفمند، کاربردی و در تراز مفاخر بزرگوار است؛ یعنی بنای ما بر یک حرکت تشریفاتی نیست بلکه حرکتی نظام‌مند، هدفمند، کاربردی و در تراز مفاخری است که اسوه و الگوی حرکت‌های علمی و عملی در طول تاریخ بوده و هستند. مفاخر یک تعریف ارزشمند و آموزنده دارد که شاخص‌های این تعریف باید مورد توجه قرار گیرد تا بدانیم چه افرادی را جزو مفاخر حساب کنیم و از او به عنوان یک سرمایه بهره ببریم. تعریف جامع و مانع مبتنی بر شاخص‌های متعالی دانشی، بینشی، ارزشی و روشی در شخصیتی که جزو مفاخر است، باید تجلی پیدا کند و بروز و ظهور داشته باشد تا بتوانیم تعریف درستی داشته باشیم و از ظرفیت موجود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی توجه به ابعاد سازنده و احیاگر مفاخر است. ابعاد مختلفی در زندگی شخصیتی که به عنوان یکی از مفاخر مطرح می‌شود، وجود دارد اما آن چیزی که برای ما درس‌آموز، مهم و احیاگر است توجه به برجستگی‌های علمی، روشی و آثار ماندگار پژوهشی است. همچنین باید به ویژگی‌های عملی معطوف به سه رسالت ویژه و عمده هر شخصیتی که جزو مفاخر است، وجود داشته باشد؛ یعنی هدایت دینی، زعامت سیاسی و خدمت اجتماعی. علاوه بر آن الگوی هویت‌ساز ماندگار با سبک زندگی و مشی مردمی، تشکیل حلقه علمی از زنجیره حرکت تفاخر اجتهادی و نوآورانه، تشکیل حلقه مستقل در زنجیره استمرار امامت و ولایت معطوف به رسالت عدالت‌گستری و مبارزه مستمر و تاریخی با طواغیت و ایستادگی در برابر خودکامی‌های آن‌ها مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha