• جمعه / ۳ دی ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400100301328
  • خبرنگار : 71467

نوبخت درباره کردبچه نوشت:

مردی که مجلس و دولت مدیون او بود

مردی که مجلس و دولت مدیون او بود

محمد باقر نوبخت با اعتقاد به اینکه «کردبچه» مردی است که مجلس و دولت مدیون او بود، این‌گونه نوشت: «صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را / تا دگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید».

به گزارش ایسنا، محمد کردبچه بعد از ۴۶ سال خدمت در نظام بودجه‌ریزی ایران، در ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ و در بی‌خبری، سازمان برنامه و بودجه را ترک کرد.

وی که در دوران ۲۱ رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشته است، در هشت سال گذشته مشاور محمدباقر نوبخت - رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه - بود.

نوبخت طی یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داد، گذری کوتاه بر سال‌های همکاری با کردبچه داشته که در ادامه آمده است.

«سی وسه سال قبل ، در زمانی که بودجه کل کشور ٩٠٠ میلیارد تومان (بدون هزار) و کل منابع عمومی نیز ٤٠٠ میلیارد تومان بود - در مجلس سوم - با آقای کردبچه آشنا شدم . ایشان کارشناس اعزامی سازمان برنامه و بودجه برای همکاری با مجلس در بررسی لایحه بودجه بودند.

از سال های بعد که مسئولیت سخنگویی کمیسیون تلفیق بودجه و برنامه های توسعه را بر عهده داشتم ، هرسال بیش از سال قبل در می یافتم که آقای کردبچه کارشناسی اگر نگویم بی بدیل با اطمینان باید بگویم کم نظیر و ممتاز هستند.

با تجربه چهار دور نمایندگی  مجلس و مسئولیت هایی که در کمیسیون های تلفیق ، برنامه و بودجه و اصلی داشتم باید اطلاع رسانی نمایم که همه ثبت و ضبط ارقام مصوب با دقت و صحت در ایام بودجه که از سوی قوه مقننه اعلام می شد توسط اقای کردبچه با امانتداری کامل صورت می گرفت؛ به طوریکه اگر نقش و جایگاه ایشان از کمیسیون های بودجه سنواتی حذف می شد ، اسناد نهایی بودجه قابل ارایه نبود.

به خاطر دارم در یکی از سال ها که تغییراتی در شب آخر جمع بندی کمیسیون تلفیق رخ داده بود و محاسبات نهایی ارقام برای جلسه رسمی و اعلام شده مجلس آماده نشده بود و من به عنوان سخنگو باید گزارش بودجه را در جلسه رسمی مجلس با پخش مسقیم ارایه می‌نمودم قادر نبودم که به صورت کمی  بودجه را توضیح دهم…!!! آقای کردبچه در همه ادوار به دلیل تسلط به بودجه ، صداقت و امانتداری کامل و هنر کم گویی و پر کاری همواره امین دولت ها و مجلس ها و معتمد نمایندگان مردم بودند…

از این رو وقتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مقرر شد که سیاست های کلی نظام بودجه ریزی و الگوی توسعه ایرانی و اسلامی تدوین شود ، آقای کردبچه نقش موثر و ارزشمندی در تهیه و تنظیم آن داشته‌اند…

از سال ١٣٩٢ که ماموریت احیا سازمان برنامه و بودجه بر عهده اینجانب گذاشته شد ، آقای کردبچه به دلیل آن همه سوابق و تجربیات فاخر یکی  از همکارانم بوده است و با توجه به تحقیقات و تألیفاتی که در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد داشتند، مسئولیت تهیه و تنظیم اسناد بودجه های عملیاتی به ایشان واگذارد شد.

با مساعی طاقت‌فرسا هر سال برای تک تک دستگاه های اجرایی  و هریک از فعالیت آنها قیمت تمام شده و اعتبار متناسب با اهداف کمی اعتبار در نظر گرفته می شد و در مجلدات  پیوست چهارم بودجه مشتمل بر بیش از هزار صفحه برای  ارسال به مجلس و اطلاع عموم ، منتشر می گردید.

آقای کردبچه علاوه بر تهیه مستندات بودجه های عملیاتی هر سال در اجرای یک حکم فراموش شده قانون برنامه و بودجه مجلدات مبانی نظری برنامه سال هر بودجه را تهیه و آماده می کردند…

هر چند، سازمان برنامه و بودجه از کارشناسان فاضل و ماهر فراوانی بر خوردار است که اینجانب به همکاری آنها در ٨ سال قبل مباهات می نمایم ولی با اعتقاد به آقای کردبچه باید گفت:

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

تا دگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۸:۵۵

. وقتی کشور عزیزمان از اینگونه انسانهای سالم وبا سواد در حال خدمت دارد چرا باید اورا که به کلیه چم وخم برنامه های بودجه‌ای وارد است بگذاریم کنار رود لااقل بگذارید اینها بمانند و مشاوره دهنده باشند تا افکار آنها در بین جوانان دیگر سبب بهبود کشور شود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۹:۰۹

از زحمات ایشان باید تشکر کرد ولیکن اگر وضعیت بودجه ریزی وسیاستهای آن درست بوده باشد نباید حال وروز مملکت چنین باشد . البته به جانشینان ایشان هم نمیتوان خیلی دل بست .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۰:۲۶

چرا؟الان باید در این شرایط سخت میموند چرا ترک کرد بازنشسته نشد؟حیف شد

avatar

نوبخت باز نشستهای کشور ی و لشکری صد درصد همسان سازی کرد. سال ۹۹. ولی باز نشسته های کارگری تامین اجتمایی ۳۰درصد.. حقکشی ایشان درحق باز نشسته های کارگری تامین اجتمایی

avatar

شما از سازمان خودتان بخواهید کار فرما ماکشوریها دولت است نه یک شرکت یا صاحب مغازه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۲:۱۷

درود بر شما. شما افتخار گیلان هستید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۲:۵۹

کی گفته بازنشسته صندوق کشوری تمامشان همسان‌سازی شده من صندوقی هستم وشاامل نشده ام

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۳:۱۶

پدر پیر فلک را عمر بسیار بباید تا دگر مادر گیتی چو تو فرزندی بزاید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۳:۳۵

کارشناس بی بدیل ومورداعتماد دولتها ومجلس که نیم قرن درکار بودجه ریزی کشور فعالیت موثر داشته چرا باید در بی خبری، سازمان محل کارش راترک کند؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۵:۳۶

اقای کردبچه دردانه بودجه نویسی و پیر بودجه نویسی هست باید از ایشان باز هم استفاده کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۶:۴۲

چو تو فرزند بزاید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۸:۳۸

درود خداوند بر انسان های صادق وبی ادعا .اجرش با خداوند منان.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۹:۲۳

درود به آفرین � انسان‌های متخصص مخلص و با معرفت که در معرفی افراد دارای تخصص اقدام و اذ زحمات آنها تشکر و در معرفی آن ها به جامعه اقدام می نمایند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۲۱:۵۰

خداهرجاست سلامت بدارش خیلی برای بازنشستگان زحمت کشید ولی افسوس تنگ نظران مجلس, نگذاشتند کارش راتمام وکمال انجام دهد کارش نیمه کاره ماند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۴ ۱۰:۳۴

آقای کردبچه دین بزرگی به گردن این مملکت در مباحث بودجه و برنامه ریزی دارد. باید به سبک شایسته ای از ایشان تقدیر شود. پیشنهاد می کنم چون دولت از این کارها نمی کند ایسنا پیش قدم شده و برای ایشان مراسم تقدیر بگیرد