• شنبه / ۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400100402134
  • خبرنگار : 71579

معضل رژیم صهیونیستی در تقابل با ایران از دید روزنامه الاهرام

معضل رژیم صهیونیستی در تقابل با ایران از دید روزنامه الاهرام

یک روزنامه مشهور مصری در یادداشتی به مشکلات و ‌معضل های رژیم صهیونیستی در صورت هرگونه تقابل با ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاهرام مصر در یادداشتی به قلم محمد السعید ادریس، نویسنده و تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام نوشت: چند روز پیش گیلعاد اردان سفیر رژیم اشغالگر اسرائیل در سازمان ملل به همراه هیاتی از سفرای خارجی در این سازمان بین المللی از یک تونل حزب الله در نزدیکی مرز در منطقه زرعیت بازدید کردند.

پایگاه خبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد که در جریان این بازدید، اردان گفت: «من با 12 سفیر به نمایندگی از کشورهایشان در سازمان ملل در یک دیدار هستیم تا طرح های افراط گرایانه حزب الله را که هدف آن نفوذ به داخل خاک اسرائیل و کشتن و ربودن شهروندان است، به آنها نشان دهم.» 
الاهرام در این یادداشت آورده است: هدف از این دیدار صرفا بدنام کردن حزب الله و تروریست خواندن آن نبود، بلکه حامل دو پیام هم بود؛ اولین پیام به مردم لبنان بود تا آنها را از ورود حزب الله به درگیری با اسرائیل بترساند. پیام دوم به ایران و طرف های بین المللی مذاکره کننده با ایران در وین بر سر برنامه هسته ای ایران بود، مبنی بر این که اسرائیل در نپذیرفتن هر توافقی که با منافعش در تضاد باشد، جدی است.
نویسنده آورده است: آیا می توان این اظهارات و این سفر را نشانه ای از آمادگی واقعی اسرائیل برای آغاز جنگ علیه ایران دانست؟ اظهارات اردان، به ویژه گفتن این جمله که «ما از سازمان ملل و جامعه بین المللی انتظار داریم که فشار زیادی بر ایران برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای مقابله با تهدیدات و همچنین مقابله با برنامه موشکی ایران اعمال کنند»، تأیید می کند که بدون تردید این بازدید تبلیغاتی بوده است.

 این یادداشت می‌افزاید: این موضوع را بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی اسرائیل تاکید می کنند که اسرائیل قادر به تخریب تاسیسات هسته ای ایران نیست و دوستان اسرائیل دست اندرکار سیاست آمریکا نیز به این امر واقف هستند. اما برخی از این افراد معتقدند که مسئولیت بزرگی بر دوش آمریکاست و باید اسرائیل را قادر ساخت تا علیه تاسیسات هسته ای ایران دست به اقدام بزند و باید آمریکا را به سمت به شکست کشاندن مذاکرات وین و ضرورت بازگرداندن "گزینه نظامی" یا دست کم نشان دادن این گزینه برای وادار کردن ایران به دادن امتیازات، حرکت داد.
در این یادداشت آمده است: از جمله این دوستان اسرائیل، دنیس راس یهودی و مشاور بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا است که در مقاله‌اش در مرکز مطالعات خاورنزدیک واشنگتن به ناتوانی اسرائیل در حمله موفقیت آمیز به ایران اذعان می کند و دو راه را برای مهار ایران پیش روی دولت آمریکا قرار می دهد؛ اول این که آمریکا به طور جدی به اتخاذ «گزینه نظامی» علیه ایران بازگردد، و دوم این است که سلاح های لازم را برای انهدام تأسیسات هسته ای ایران در اختیار اسرائیل قرار دهد.
نویسنده در ادامه می گوید: شانس بدِ دنیس راس این است که وی ناخواسته ناتوانی اسرائیل در حمله به ایران را فاش کرد و همچنین ناخواسته به این نکته تأکید کرد که همه هیاهوهای اسرائیل و همه تهدیدهای جنجالی به جنگ، به عنوان تنها گزینه علیه ایران، چیزی جز ادعا برای مجبور کردن آمریکا به عدم امضای یک توافق هسته ای بد از نظر رژیم صهیونیستی نیست.
بسیاری در اسرائیل به غیرواقعی بودن تهدیدات اسرائیل پی‌برده‌اند و برخی از آن ها معتقدند اسرائیل تنها دو گزینه برای رهایی از "خطر ایران" در اختیار دارد؛ گزینه اول به شکست کشاندن گفت‌وگوهای هسته‌ای وین و سپس حرکت دادن آمریکا به سمت تشکیل یک ائتلاف بین المللی نظامی علیه ایران و گزینه دوم پذیرش واقعیت موجود.
در این یادداشت تاکید شده است: معضل اسرائیل این است که از تحقق هر دو گزینه ناتوان است؛ اولا، قادر به اقناع آمریکا در مورد تکیه به گزینه نظامی نیست و ثانیا نمی تواند ایران هسته‌ای را بپذیرد، چرا که مایل است قدرت برتر منطقه‌ای باشد. این ناتوانی دوگانه از یک سو نشان دهنده پوچ بودن ادعاهای اسرائیلی‌ها در مورد قدرت برتر منطقه ای بودن است و از سوی دیگر ناکامی آنها در انجام هر اقدامی بدون تکیه بر حمایت آمریکا است. چه بسا همه این موارد رسیدن به عصر افول اسرائیل را به تعجیل بیاندازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha