• شنبه / ۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400100402343
  • منبع : نمایندگی قزوین

ریشه‌کنی بی‌سوادی با سوادآموزی کارساز

 ریشه‌کنی بی‌سوادی با سوادآموزی کارساز

ایسنا/قزوین مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین گفت: ۲۰ بسته تحولی در استان آماده کردیم که چندجانبه است و در صورت اجرای آن دستگاه‌های مختلف نیز از منفعت آن بهره‌مند می‌شوند، اولین بسته تحولی که آماده کردیم بسته «سوادآموزی کارساز» است که در صورت اجرایی شدن تأثیر آن را در قسمت‌های مختلف زندگی مردم مشاهده می‌کنیم، اگر سوادآموزی کارساز شکل بگیرد مهارت زندگی افراد افزایش پیدا می‌کند.

حسنعلی اصغری در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان قزوین که امروز ۴ دی‌ماه در دفتر استاندار برگزار شد، با اشاره به هفته سوادآموزی، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در افق ۱۴۰۳ به چشم‌انداز تعریف‌شده یعنی دستیابی آموزش‌وپرورش قزوین به موقعیت برتر کشور برسیم، باید برنامه‌های تحولی داشته باشیم و برای این اتفاق نیاز به همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف داریم.

وی یادآور شد: ۲۰ بسته تحولی در استان آماده کردیم که چندجانبه است و در صورت اجرای آن دستگاه‌های مختلف نیز از منفعت آن بهره‌مند می‌شوند، اولین بسته تحولی که آماده کردیم بسته «سوادآموزی کارساز» است که در صورت اجرایی شدن تأثیر آن را در قسمت‌های مختلف زندگی مردم مشاهده می‌کنیم، اگر سوادآموزی کارساز شکل بگیرد مهارت زندگی افراد افزایش پیدا می‌کند.

اصغری تأکید کرد: ما امیدواریم ۲ سال آینده جشن سوادآموزی استان را برگزار و اعلام کنیم که بی‌سوادی در قزوین ریشه‌کن شده است، بازه در نظر گرفته‌شده برای سوادآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال است؛ طبق بررسی انجام‌شده افرادی که سواد ندارند تمایلی به سوادآموزی ندارند چراکه فکر می‌کنند سواد به درد زندگی‌شان نمی‌خورد و مباحث ما کاربردی نیست، اگر مباحث کاربردی را ببینند قطعاً انگیزه لازم برای فراگرفتن سواد پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: سوادآموزی صرف خواندن و نوشتن کاربردی نیست بنابراین نیاز است که برخی از دستگاه‌های اجرایی به کمک ما بیایند، برای مثال امور زندان‌ها و اقدامات تعلیمی و تربیتی باید با ما همکاری کند تا ما وارد ندامتگاه‌ها و زندان‌ها شویم و کار مؤثری برای افراد کم‌سواد و بی‌سواد آنجا انجام دهیم، سازمان بهزیستی در قالب معرفی معلولین آموزش پذیر می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم با توجه به نیازهای معلولین سواد را آموزش دهیم در صورت نیاز برای مثال در حوزه معلولان می‌توانیم آموزش را در منزل انجام دهیم، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی نیز می‌تواند در کنار ما قرار بگیرد تا در روستاها علی‌رغم سواد، صنایع‌دستی را نیز آموزش دهیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند با ما همکاری کند تا ضمن سواد آموختن مهارت را هم یاد دهیم، مراکز یادگیری باید در استان تشکیل شود که به‌واسطه آن بتوانیم آموزش پذیران را توانمند کنیم و در این میان نیاز به همراهی فنی و حرفه‌ای داریم.

وی خاطرنشان کرد: اقامه نماز در قالب اجرای نماز کلید بهشت می‌تواند به مربیان ما آموزش دهند تا مربیان در روستا بدانند چه نکاتی را مطرح کنند، سازمان بسیج سازندگی در قالب اقدامات بسیج می‌تواند در مرکز یادگیری و اعزام مربیان و تبلیغ و ترویج حوزه سواد همکاری کنند، تعاون کار و رفاه اجتماعی در قالب ایجاد شرایط برای تشکیل تعاونی‌های تولید و توزیع می‌تواند انگیزه بدهد و کمیته امداد نیز در قالب معرفی مددجویان کم‌سواد به آموزش‌وپرورش می‌تواند در کنار ما قرار بگیرد.

اصغری یادآور شد: مشکل اصلی ما این است که به‌صورت جزیره‌ای و مستقل کار می‌کنیم اگر همه ما به این نتیجه رسیدیم که هر خرده سیستم کارش را درست اما هماهنگ با خود سیستم انجام دهد موفق می‌شویم، هدف ما مشخص است و مشکلات احصا شده است، مشکل این است که آموزش‌ها کاربردی نیست و برای کاربردی شدن آموزش‌ها از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم که کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این موضوع اولویت اصلی ما نشود نمی‌توانیم موفق عمل کنیم، همه این‌ها زمانی حاصل می‌شود که همه مسئولان به این باور برسند و بتوانیم بسته تکمیلی را تهیه و اجرا کنیم به‌طوری‌که در کشور به‌عنوان الگو باشیم. اجرای بسته تحولی سوادآموزی ضروری است، این سند استانی است که باید به برنامه عملیاتی تبدیلش کنیم.

خشونت و خودکشی ۲ عامل تهدیدکننده دانش آموزان

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین تأکید کرد: بسته تحولی دیگر تاب‌آوری و مسئله آسیب‌های اجتماعی در مدارس است، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر به دلیل تهدید سلامت، هویت و تربیت دانش آموزان ازجمله دغدغه‌های اولویت‌دار آموزش‌وپرورش است، باور ما این است که اجرای موفق و مؤثر سند تحول بنیادین و دستیابی به افق‌های تعیین‌شده در سند برای دانش آموزان و مدارس بدون توجه به مخاطراتی که دانش آموزان را تهدید می‌کند امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: بر اساس نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته مبتنی بر داده‌های آزمون غربالگری سلامت روانی،رفتاری، گزارش هسته‌ها و مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی کشور، گروه قابل‌توجهی از دانش آموزان در معرض خطر نیازمند انجام اقدامات تخصصی هستند که در صورت عدم توجه جدی به آنان شاهد افزایش بروز و تشدید اختلالات و روان‌شناختی و درنتیجه ازدیاد آسیب‌های روانی اجتماعی در حوزه رفتارهای پرخطر مانند خودکشی، فرار از منزل و سوء مصرف مواد هستیم.

اصغری یادآور شد: نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته مبتنی بر داده‌های سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در ۶ سال گذشته نشان‌دهنده رشد حدود ۱۰ برابری میزان خطرپذیری دانش آموزان است که در طی سه سال گذشته خشونت رتبه اول را در بین خطرپذیری دانش آموزان داشته است، همچنین خودکشی همواره یکی از سه خطر تهدیدکننده دانش‌آموزان درزمینه رفتارهای پرخطر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ارائه خدمات پیشگیری رشدمدار شامل آموزش مدیریت خشم و تاب‌آوری به دانش آموزان باید از اولویت‌های مداخلاتی معاونت پرورشی و فرهنگی باشد، همه ما باید تلاش کنیم تا با راهکارهای مؤثر و معتبر پیشگیرانه، مهارت‌های خود مراقبتی را به دانش آموزان بیاموزیم و والدین و خانواده را از خطراتی که فرزندانشان را تهدید می‌کنند آگاه کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین اظهار کرد: ما باید هشدارها و آگاهی‌های لازم درباره رفتارهای پرخطر را در سطح مدارس ترویج کنیم و یکایک کارکنان آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس را با شیوه‌های محافظت از دانش‌آموزان آشنا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha