• یکشنبه / ۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1400100502963
  • خبرنگار : 71452

/نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰/

مصادیق عینی "ما می‌توانیم" در بوستان گفتگو

مصادیق عینی "ما می‌توانیم" در بوستان گفتگو

نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ که به منظور معرفی و آشنایی بیشتر مدیران اجرایی و صنایع بزرگ با توانمندی این نهاد، از صبح امروز یکشنبه ۵ دی ماه در محوطه بوستان گفتگو آغاز به کار کرده است، تا پنجشنبه ۹ دی ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، غرفه های مختلف این نمایشگاه در دو سالن تهران و سالن گلستان مستقر هستند.

در سالن تهران، غرفه‌های علوم پایه و فنی و مهندسی؛ علوم پزشکی؛ کشاورزی و منابع طبیعی؛ پایگاه مرکز اطلاعات علمی (SID)؛ دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر دایر شده‌اند.

سالن گلستان نیز میزبان غرفه‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری بین المللی قران (ایکنا)، خبرگزاری علم و فرهنگ (سیناپرس)، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه علم و هنر، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی (مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، موسسه قرض الحسنه دانشجویان ایران، مرکز ملی گفت و گو، مناظره و آزاداندیشی دانشجویان ایران، مرکز فرهنگی-دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی)، موسسات آموزش عالی،  سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته، آموزش و کارآفرینی،  سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، پارک علم و فناوری البرز، پارک علم و فناوری کرمانشاه، تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان (مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی) است.

دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر در حوزه‌های گردشگری، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی، پیمایش‌های ملی، مطالعات توسعه، اقتصاد، مدیریت و برنامه‌ریزی، تعارض منافع فعالیت می‌کند و از طرح‌های شاخص این دفتر می‌توان به ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران، آمایش استان خراسان رضوی، نمونه کاوی شاخص‌های ارزیابی زیست‌پذیری شهری، تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی خراسان رضوی، شناسایی عوامل و موانع توسعه صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد ایران اشاره کرد.

در غرفه علوم پایه و فنی و مهندسی نیز واحدهای تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت، خواجه نصیر، تربیت مدرس، پژوهشکده شیمی، پژوهشکده تکنولوژی تولید، پژوهشکده محیط زیست، واحدهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، کرمانشاه، یزد، مرکز کاتالیست، مرکز فرآورش و  صنعتی اصفهان مستقر هستند.

دکتر حمیدرضا صادق‌محمدی، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علم و صنعت درخصوص غرفه علوم پایه و فنی‌مهندسی در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی به خبرنگار ایسنا گفت: این غرفه به صورت جزیره‌ای برپا شده که دستاوردهای واحدهای مختلف فعال در زمینه فنی و مهندسی عرضه کرده است.

 وی افزود: واحدهای جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیر، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، پژوهشکده محیط زیست و جهاد دانشگاهی خوزستان به صورت متمرکز و در یک غرفه، دستاوردهای خود را در معرض دید گذاشته‌اند.

دکتر صادق محمدی با اشاره به کاربردهای متفاوت محصولات تولید شده، اظهار کرد: هرکدام از دستاوردهای  واحدها در صنایع مختلف مثل ریلی، انرژی، کارخانجات تولیدی مس و فولاد کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه عمده دستاوردهای موجب دور زدن تحریم‌ها شده، گفت: اغلب تجهیزات ساخته شده تحریم هستند اما در ایران بومی‌سازی شده‌اند. بخش خصوصی به دلیل نیاز به منابع مالی و طولانی بودن پروسه، تمایل چندانی برای ورود به این حوزه را ندارد.

 معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علم و صنعت گفت: تمامی دستاوردها مراحل تحقیق، توسعه و نمونه‌سازی را پشت سرگذاشته‌اند.

محمدامین گراییلی، مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی علم و صنعت نیز درباره فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه نفت گفت: واحدهای گوناگون جهاد در حوزه نفت فعالیت می‌کنند. در چنین شرایطی باید گفت، جهاد دانشگاهی علم و صنعت بخشی از فعالیت جهاد در حوزه نفت به حساب می‌آید. فعالیت جهاد در حوزه نفت سبقه‌ای طولانی دارد.

وی افزود:  واحدهایی مثل جهاد دانشگاهی اهواز و جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیر هم در این حوزه فعالیت می‌کنند.

گراییلی تصریح کرد: بازوهای نفتی دریایی و دکل‌های حفاری خشکی بخشی از فعالیت‌های جهاد را تشکیل می‌دهند. توانسته‌ایم فناوری دکل‌های حفاری را بومی‌سازی کنیم. همچنین جهاد دانشگاهی اهواز نیز در حوزه مته‌های حفاری فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به فرآیند نمک‌زدایی از نفت خام توسط جهاددانشگاهی  اظهار کرد: قدمت چاه‌های نفت زیاد است، هنگامی که نفت استخراخ می‌شود حاوی آب، املاح و ناخالصی‌های دیگر است. برای اینکه نفت قابلیت کاربردی داشته باشد باید این املاح از آن جدا شود که به آن نمک‌زدایی می‌گویند.

در غرفه کشاورزی و منابع طبیعی این نمایشگاه، دستاوردهای پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشکده گیاهان دارویی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، پژوهشکده صنایع غذایی مشهد، پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی، جهاد دانشگاهی واحدهای تهران، یزد، صنعتی شریف و بوشهر در این حوزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

دکتر داراب یزدانی، مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی گفت: غرفه کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه‌های دام، شیلات، گیاهان دارویی و موادغذایی فعالیت می‌کند که حوزه این فعالیت‌های ماهیت عمومی دارد.

وی درباره دستاوردهایی که در این نمایشگاه رونمایی خواهند شد، گفت: محصول مشترک مرکز کشاورزی و منابع طبیعی با آستان قدس رضوی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. این محصول، کیک ساخته شده از عناب است. همچنین داروی آنتی دیابتیک توسط پژوهشکده گیاهان دارویی به عنوان دستاور جدید در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

دکتر فاطمه عظیم زاده، رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) در خصوص غرفه این مرکز در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: منابع علمی که توسط این مرکز نمایه شده و در اختیار کاربران قرار داده شده است و میزان استفاده بهره‌مندی کاربران از این منابع؛ گزارش‌های تخصصی که مرکز درخصوص مقالات علمی و نشریات تهیه کرده و در اختیار مراکز مختلف قرار داده است؛همچنین فعالیت‌های همکاران در زمینه‌های ارزیابی علمی و علم سنجی که براساس پایگاه‌های معتبر داخلی و خارجی انجام شده است؛ روند تحقیقات پژوهشگران جهاد دانشگاهی که براساس بررسی‌های ما، جایگاه خوبی در میانگین کشوری دارد؛ معرفی ظرفیت‌ها و خدماتی مثل سیستم ترجمه، سرویس‌های ویراستاری، فیلم‌ها و ورکشاپ‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهیم، روش‌های پژوهش و آشنایی با نرم افزارها و ابزارهای پژوهشی که خوشبختانه مورد استقبال خوب کاربران قرار گرفته است، از جمله مواردی هستند که در این نمایشگاه معرفی شده‌اند.  

دکتر عظیم زاده خاطرنشان کرد: صفحه جدید مرکز اطلاعات علمی (SID) با ظرفیت‌های جدید و بهره‌مندی از تکنولوژی روز، همزمان با برگزاری این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

یکی دیگر از غرفه های اصلی در سالن تهران نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، غرفه علوم پزشکی است.

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی درخصوص دستاوردهای نمایش داده شده در این غرفه گفت: در حوزه علوم پزشکی در جهاد دانشگاهی، دو پژوهشگاه رویان و ابن سینا و ۱۱ پژوهشکده داریم که ۷ پژوهشکده زیر مجموعه پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا فعالیت می‌کنند و در کنار آنها، پژوهشکده‌های گیاهان دارویی، زخم و ترمیم بافت، و علوم بهداشتی را داریم. تلاش کرده‌ایم غرفه علوم پزشکی در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی را براساس موضوع فعالیت، آماده سازی کنیم و در این غرفه، ۶ حوزه را پوشش داده‌ایم.

دکتر اسماعیلی جاوید افزود: یک بخش از غرفه به معرفی محصولات پیشرفته پزشکی (ATMPs) اختصاص دارد. بخش دیگر غرفه شامل معرفی محصولات پیشرفته سلولی است که حوزه‌های سلول درمانی، سلول بنیادی و کاربرد آنها در بالین و محصولاتی که به بازار رسیده‌اند، را شامل می‌شود.‌

مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: بخش اصلی غرفه به بحث ناباروری اختصاص دارد. با توجه به فعالیت‌های چشمگیر جهاد دانشگاهی در این حوزه و اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد درمان ناباروری به شکل تخصصی در کشور را برعهده داریم، دستاوردهای این بخش بخصوص تجهیزات و کیت‌هایی که در حوزه ناباروری تولید کرده و در مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این غرفه به نمایش گذاشته شده‌اند.

وی افزود: در حوزه درمان سرطان بخصوص سرطان پستان نیز فعالیت های شاخصی در جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. این فعالیت ها شامل تشخیص، درمان و تولید فناوری های پیشرفته مورد نیاز برای تشخیص و درمان است و بخش دیگری از غرفه علوم پزشکی به این حوزه اختصاص پیدا کرده است.

 دکتر اسماعیلی جاوید گفت: بخش دیگر فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی مربوط به زیست فناوری است. فعالیت های مرتبط با مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، در بخش دیگری از این غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد که شامل کیت های پزشکی مولکولی، داروها و برخی تجهیزات پزشکی در حوزه زیست فناوری است. در این بخش، تجهیزات مرتبط با زخم های مزمن و زخم پوش ها را توسعه داده ایم.

وی در پایان تاکید کرد: مراکز خوبی در حوزه پایش و سنجش سلامت داریم و توانمندی های این بخش را نیز در غرفه علوم پزشکی جهاد دانشگاهی معرفی کرده‌ایم. به طور کلی تلاش شده تمام فعالیت‌هایی که در سال های اخیر منجر به ارایه فناوری و خدمت شده‌اند را در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha