• یکشنبه / ۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400100503002
  • خبرنگار : 30165

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

نمی‌توان مرجعیت علمی داشت، ولی نیازها را از بیرون تامین کرد

نمی‌توان مرجعیت علمی داشت، ولی نیازها را از بیرون تامین کرد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه امروزه تحقیقات ما را به تولید دانش و به مرجعیت علمی رسانده است، گفت: ولی واقعیت این است که ما نمی‌توانیم مرجعیت علمی داشته باشیم، ولی نیازهای خود را در حوزه سلامت از بیرون بگیریم، این با ذات تحقیقات هم‌خوانی ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در آیین معرفی برترین چهره‌های حوزه تحقیقات و فناری سلامت در بیست و دومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اهمیت مقالات و تحقیقات، به موضوع توجه دانشگاه‌ها به فناوری و تبدیل دانش به محصول برای حل مشکلات تاکید کرد.

دکتر یونس پناهی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ و تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع حمایت از تولید و مانع زدایی گفت: لازمه تحقیقات پاسخگو، نیاز محور برای حل مشکلات،  برنامه‌ریزی برای  رسیدن دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است.

وی تاکید داشت: سال‌هاست که کشور به این طرز فکر رسیده ولی ورود به این مسیر کند است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ما همان‌طور که با مقالات و تولید علم به مرجعیت علمی رسیده‌ایم، باید به سمت فناوری برویم.

وی افزود: یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به دانشگاه‌های  نسل سوم، حمایت‌های بالادستی است و این‌که ببینم دانشگاه‌های نسل سوم چه ابزارهایی نیاز دارند. امروزه همان تحقیقات است که ما را به تولید دانش و به مرجعیت علمی رسانده است ولی واقعیت این است که ما نمی‌توانیم مرجعیت علمی داشته باشیم ولی نیازهای خود را در حوزه سلامت از بیرون بگیریم، این با ذات تحقیقات هم‌خوانی ندارد.

وی عنوان کرد: وی  با بیان این موضوع که باید با حفظ توانمندی‌های نسل یک و دو به سمت دانشگاه‌های نسل سوم ورود پیدا کنیم. گفت: دانشگاه نسل سوم باید در حوزه آموزش قوی‌تر از دانشگاه نسل یک باشد، در حوزه پژوهش توانمندتر از دانشگاه نسل دو باید، اما ضمن حفظ این توانمندی‌ها باید بتواند این دانش و پژوهش را به محصول و ابزاری که جامعه سلامت است،تبدیل کنند.

پناهی به الزامات ورود به دانشگاه نسل سوم اشاره کرد و عنوان کرد: اولین الزام یک دانشگاه نسل سوم، تغییر تفکر آحاد جامعه است. از دولت‌مردان، سیاست‌مداران، دانشگاهیان و پژوهشگران است. یکی از مهمترین ابزارهایی که برای ورود به دانشگاه نسل سوم باید استفاده کنیم، حمایت‌های مقام معظم رهبری است.

وی الزام دوم را مانع‌زدایی دانست گفت: ما در حوزه سلامت باید تولید را مورد تاکید و محور تحقیقات قرار دهیم و  از تحقیقات حوزه سلامت پشتیبانی کنیم.  ما باید موانع، مقررات، دستورالعمل‌ها و... که ما را از تولید منبع می‌کند را باید برداریم و مانع‌زدایی همین است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: ما تمایل داریم دانشگاه‌ها در معاونت تحقیقات و فناوری همانطور که در تحقیقات به مرجعیت علمی رسیده‌اند، در فناوری نیز توجه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در حوزه سلامت حتما باید پاسخگوی نیازهای جامعه و ارتقای سطح زندگی مردم باشیم. تحقیقات ما باید یک شاخص آن به دست بیمار و جامعه قرار بگیرد. یک بیمار بستری در بیمارستان باید نتیجه و پیامد درمان خود را بایدمدیون تحقیقات ما بداند. اگر روزی تجهیزات پزشکی، دستورالعمل‌هایی که در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، اگر روزی از خودمان و برخواسته از تحقیقات خود ما باشد، یعنی ما به مرجعیت علمی و مرز دانش رسیده‌ایم.

پناهی، یکی از ابزارهای لازم برای دانشگاه‌های نسل سوم،حمایت‌ های بالا دستی عنوان کرد و گفت: ما یک حمایت بسیار عدید و توانمند تحت عنوان حمایت‌های مقام معظم رهبری داریم و شعار سال رهنمود خوبی است .ما در داخل وزارت بهداشت هم باید این نگرش را داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۰۰ مرکز تحقیقات در کشور وجود دارد، بر اهمیت ارتباط مراکز تحقیقاتی به یکدیگر و تبدیل آن‌ها به شبکه تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: نمی‌شود مراکز تحقیقاتی هم نام و هم‌سو و به یک برنامه در یک دانشگاه و یا چند دانشگاه مقیم در یک شهر، داشته باشیم.

وی عنوان کرد که یکی از برنامه‌های معاونت تحقیقات این است که مراکز تحقیقاتی را به کاربران خود ارتباط دهد. مرکز تحقیقات گوارش باید بخشهای گوارش مرتبط باشند، مرکز تحقیقات حوزه شیمیایی باید معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان مرتبط باشد.

پناهی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های کلان ما فعال کردن مراکز تحقیقات و ارتباط آنها با یکدیگر و کاربران خود است.

وی با بیان این‌که درصدی از مراکز تحقیقاتی و اعضای هیات علمی خاموش هستند، تاکید داشت: خاموشی در فناوری به ما ضرر می‌زند و ضرر خاموشی در فناوری بیشتر از خاموشی در تحقیقات است؛ چون منابع ما محدود و خواسته‌های ما  نامحدود است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به اهمیت موضوع عدالت در پژوهش اشاره کرد و گفت: توزیع منابع در بین پژوهشگران، هدف جدی ماست. ما به دنبال این هستیم که توزیع منابع را در  بین دانشگاه‌ها عادلانه و متناسب با برنامه‌های دانشگاه انجام دهیم و خواسته ما نیز این است که این منابع در دانشگاه عادلانه توزیع پیدا کند و ما بتوانیم در دانشگاه‌های نسل سوم توانایی جذب و نخبه پروری را داشته باشیم

پناهی با اشاره به موضوع خروج نخبگان از کشور؛ عنوان کرد: یکی از مباحثی که امروزه مطرح می‌شود، خروج نخبگان از کشور است. یکی از برنامه های ما باید این باشد که تولید دانش را تبدیل به تولید ثروت، سرمایه و کارآفرینی کنیم.برای این ارتباط نیاز به نخبگان داریم و شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های فناوری ارتباط دهنده دانشگاه و صنعت هستند. توانایی نخبه پروری و جذب نخبه برای تکمیل زنجیره تولید ضروری است و ما برای این بخش برنامه داریم.

وی در ادامه بر لزوم ارتقای سامانه نوپا تاکید کرد و گفت: سامانه نوپا تاکنون فقط برای ارزیابی فرایند تولید دانش و برای اثبات این بوده که ما می‌توانیم مرجعیت علمی داشته باشیم و شواهد نشان می‌دهد که ما این توانایی را داشتیم. ما به دنبال ارتقای این سامانه‌ها هستیم تا در حد و شأن دانشگاه‌های نسل سوم در آیند. سامانه‌های ما در حال اصلاح برای نوآوری،فناوری و کارآفرینی هستند و در سال‌های آتی ارزشیابی هیأت علمی ما بهتر خواهد شد.

وی تاکید داشت: اگر عضو هیات علمی پروتکلی برای کووید-۱۹ طراحی کرد، یا در خصوص دارد، تجهیزات و واکسن کاری انجام داده، حتما باید در ارزشیابی ارتقاء لحاظ شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این‌که سیاست دانشگاه‌های نسل سه مخالف نگارش مقاله نیست، اظهار داشت: مقاله‌نویسی یک وسیله است، هدف نیست. برای رسیدن به یک محصول حتما باید در آن مسیر چند مقاله چاپ کنیم. این‌که ما در مورد محصول و دانشگاه نسل سوم صحبت می‌کنیم، نشان دهنده مخالفت ما با مقاله نیست. مقاله لازم است ولی با شرایط فعلی مملکت،اصلا کافی نیست.

وی افزود: ما در حوزه کرونا مقالات خوبی داریم ولی اگر صرفا به مقالات خودمان در حوزه کرونا استناد کنیم، در مورد جهش‌های ویروس چه کاری باید انجام دهیم، واکسن‌ها و ...؟

پناهی به اهمیت مانع زدایی از تولید، در واکسن‌ها اشاره کرد و عنوان کرد: برای این‌که واکسن‌های داخلی به دست افراد برسد، همه چیز فراهم است؛ ولی یک سلسله استانداردهای خیلی خشک، کپی برداری شده وجود دارد و متناسب با آن، می‌خواهند بگویند که این واکسن‌ها قابل اعتماد نیستند. خواهش ما از مجامع علمی این است که در ارزیابی واکسن های داخلی از استانداردها نباید کوتاه بیاییم ولی مانع‌ها را باید برداریم.

پناهی ادامه داد: اگر رگولاتوری ابزار لازم برای ارزیابی واکسن را ندارد باید خودش را به پژوهشگر و دانشگاه وفق بدهد و ابراز خودش را بسازد. نداشتن ابزار نباید باعث شود پژوهشگر و واکسن ساز منتظر بمانند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان با اشاره به این موضوع که مصرف داروهای مختلف برای درمان بیماری کووید-۱۹، برای ما پیغامی داشت، گفت: پیغام آن این بود که ما در درمان کمتر از تحقیقات استفاده می‌کنیم. من بین معاونت‌های درمان، تحقیقات، توسعه و پرستاری رابطه خوبی را احساس نمی‌کنم. باید معاونت درمان نیازهای خود را به معاونت تحقیقات اعلام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha