• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400100603745
  • خبرنگار : 71021

این عکس چهره واقعی داریوش هخامنشی است؟

این عکس چهره واقعی داریوش هخامنشی است؟

عکسی که در مقابل می‌بینید چهره‌ای بازسازی‌شده از داریوش سوم، آخرین شاه هخامنشیان است، اما این چهره تا چه حد مستند و به واقعیت نزدیک می‌تواند باشد؟ بازسازی چهره شخصیت‌های تاریخی که آثاری از آن‌ها، همچون جمجمه در دسترس نیست، چگونه و بر اساس چه متغیرهایی ممکن است؟

چهره منسوب به داریوش سوم، آخرین پادشان هخامنشی را یک مرکز تحقیقاتی تاریخی عکس از روی موزاییک نبرد ایسوس که بین اسکندر مقدونی و داریوش سوم درگرفته و همچنین از روی سکه‌هایی که در دوران فرمانروایی او ضرب شده، بازسازی کرده است. آن موزاییک به حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تعلق دارد و اکنون در موزه ناپل ایتالیا نگهداری می‌شود. روایت شده این موزاییک، نسخه‌ای از یک نقاشی است.

بازسازی چهره‌های تاریخی کاری رایج است. در سال ۱۸۷۷ میلادی یک انسان‌شناس آلمانی «هرمان شافهاوزن» جزو نخستین افرادی بود که با کار روی جمجمه‌های قدیمی، تلاش کرد چهره یک انسان دوران پارینه‌سنگی را بازسازی کند. از جمله شاخص‌ترین چهره‌های تاریخی که تا کنون بازسازی شده‌اند نیز به ملکه الیزابت، نرون امپراطور رم باستان، اکتاوین آگوستوس بنیان‌گذار امپراطوری روم، کالیگولا دیگر امپراطور رم‌ باستان که به بی‌رحمی شهره بود، سن نیکولاس که او را ﻣﻨﺸﺄ ﺍﺻﻠﯽ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺑﺎﺑﺎﻧﻮﺋﻞ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ، کالپی زنی ۷۵۰۰ ساله از دوره نوسنگی که بقایایش در «جبل الطارق» به‌دست آمده است، مریم مجدلیه،  مریتامون حاکم مصر و دختر رامسس دوم و ویلیام شکسپیر می‌توان اشاره کرد.

بانوی هفت‌هزارساله تهرانی و مرد شمی ساسانی نیز در ایران از جمله چهره‌های بازسازی‌شده‌اند که هر دو توسط «محمدرضا رکنی» ـ کارشناس پژوهشکده باستان‌شناسی ـ انجام شده است و او بر پایه این تجربه درباره مستند بودن چهره بازسازی‌شده داریوش سوم و میزان نزدیکی آن به واقعیت، به ایسنا گفت: چهره بازسازی‌شده داریوش سوم از نظر علمی نمی‌تواند درست باشد، اما از نظر هنری اگر تناسبات را رعایت کرده باشد، اثری موردِ توجه و کاری قشنگ به حساب می‌آید.

او توضیح داد که بازسازی چهره براساس یک‌سری متغیرها به صورت دیجیتالی و با استفاده از تکنولوژی انجام می‌شود که وجود نرم‌افزارهای سه‌بعدی که این روزها نسخه رایگان آن در دسترس است، پیاده‌سازی این چهره‌ها را آسان کرده و اقدامی فراگیر در کل دنیا شده است.

رکنی درباره متغییرهای مورد استفاده در بازسازی چهره‌ها، گفت: دو کلاسه وجود دارد، در حالت اول ممکن است به اجزایی از آن شخص مثل جمجمه دسترسی داشته باشیم که یک شاخصه طبیعی از فردِ درگذشته است، در بازسازی چهره بانوی هفت‌هزارساله نیز از جمجمه و دیگر متغیرهای مربوط به آن استفاده شد، اما در حالت دیگر، بازسازی چهره براساس متغیرهایی که روی سکه، ‌مجسمه و نقش‌هایی که باقی مانده است، انجام می‌شود. تفاوت این دو کلاسه در این است که مثلا در یک بررسی شما فقط سراغ منابع مکتوب کتابخانه‌ای می‌روید و یک‌سری تحلیل و نتایج را به‌دست می‌آورید که واقعا ممکن است درست نباشد، چون احتمال می‌رود نویسندۀ منبع امانت‌داری نکرده باشد و به سلیقه و برداشت شخصی مباحثی را اضافه کرده باشد که مثال بارز، نوشته‌های «هرودوت» است. روش دیگر براساس بررسی‌های میدانی است که یافته‌ها به داده تبدیل و پردازش می‌شود و در نهایت، به نتیجه تبدیل می‌شود. این یافته‌ها می‌تواند سفال، پیکره و سکه باشد.

این پژوهشگر چهره بازسازی‌شده از داریوش سوم را در کلاسه دوم قرار داد و گفت: برای این بازسازی از جمجمه استفاده نشده است. هیچ متعلقات دیگری هم از داریوش سوم در دسترس نبوده که از آن استفاده شود. صرفا از یک تصویر نقش‌بسته روی موزاییک و سکه برای چهره‌سازی بهره گرفته شده است. می‌دانیم ساخت موزاییک یک متغیر پیچیده است و یک‌سری اجزاء کوچک مثل شن، ماسه و سنگ‌ریزه در کنار هم تشکیل اثر داده‌اند، بنابراین تناسبات تصویر به خاطر فرمی که آن مواد دارند نمی‌تواند دقیق باشد. سکه هم همین‌طور است. تصویری که روی آن ضرب شده ممکن است تناسبات را رعایت نکرده باشد و حتی اغراق‌آمیز باشد و یا اصلا با واقعیت مطابقت نداشته باشد.

رکنی همچنین اظهار کرد: اگر با دید هنری به این چهره بازسازی‌شده نگاه کنیم با پذیرش این مسأله که خالق اصلی اثر روی موازییک، سکه و هر اثر دیگری چقدر امانت‌داری داشته و چقدر متعهد به استفاده از الگوریتم‌ها و تناسب‌ها بوده، فقط می‌توان گفت اثر هنری خوبی ایجاد کرده است و بازسازی این چهره براساس متغیرهایی که استفاده شده می‌تواند درست باشد، اما الزاما ممکن است این چهرۀ خودِ داریوش سوم نباشد و آن شخصی که نگارگری روی موزاییک یا تابلو یا سکه را انجام داده، ممکن است اصلا خودش چهره داریوش را به چشم ندیده باشد.  

این عکس چهره واقعی داریوش هخامنشی است؟
چهره داریوش سوم روی موزاییک که در پمپئی ایتالیا بوده و نبرد ایسوس را به تصویر کشیده است. چهره داریوش سوم از روی این نقش بازسازی شده است

او همچنین یادآور شد: ما چهره‌ای از داریوش سوم نداریم. حتی از داریوش سوم جمجمه‌ای به‌دست نیامده است که الگوریتم‌ها برآن اساس پیاده‌سازی شود. اگر جمجمه در اختیار باشد اطلاعات زیادی را از شخص می‌توان استخراج کرد. حتی گاهی شانس همراه است و می‌توان از آن جمجمه دی‌ان‌ای گرفت و به جزئیات بیشتری رسید. در بازسازی چهره بانوی هفت‌هزارساله تهران جمجمه در اختیار بود که به تناسب عناصر و الگوریتم‌ها اجزای چهره را روی آن قرار دادیم و بازسازی انجام شد، اما در تصویرسازی بانوی هفت‌هزارساله هم الزاما از دیگر جزئیات مثل شکستگی بینی، چروک روی صورت، بیماری پوستی، رنگ پوست و مدل مو اطلاع نداشتیم و اجرای این بخش‌ها سلیقه‌ای بود. اگر موادی از نظر انسان‌شناسی جسمانی در اختیار نداشته باشید که آزمایش انجام دهید خروجی آن سلیقه‌ای می‌شود.

کارشناس پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: به نظرم در چهره‌سازی داریوش سوم که براساس نقش موزاییک بوده، سلیقه‌ای رفتار شده است، مثلا درباره مدل موها. اگرچه در صحنه نبرد بخشی از موی داریوش نشان داده شده و به هم ریخته بوده که البته در آن شرایط هر حالتی می‌توانسته داشته باشد، اما به نظرم در بازسازی چهره نسبت به آن سلیقه‌ای رفتار شده است. یا دماغ موزاییکی بزرگ‌تر از دماغ بازسازی‌شده در عکس منسوب به داریوش است که به نظرم به خاطر تناسب سنگ‌ریزه‌های استفاده‌شده در موزاییک است. بنابراین، این چهره خیلی نمی‌تواند واقعی باشد، ولی براساس موادی که در اختیار داشته ‌می‌توان آن را یک اثر هنری دانست.

او تاکید کرد: تا وقتی جمجمه به دست نیاید و مطالعه نشود هیچ یک از این تناسبات نمی‌تواند درست باشد. درباره این پیش‌فرض که چهره داریوش سوم روی موازییک نقش بسته این مساله مطرح است که ما دقیق نمی‌دانیم ترسیم‌کننده اصلی نقش، شانس دیدن چهره پادشاه را داشته است، چون به هر حال درباره دوره هخامنشی صحبت می‌کنیم، حداقل براساس منابع مکتوبی که وجود دارد و شاید هم دقیق و درست نباشد، نگاه کردنِ مستقیم به صورت پادشاه کار پسندیده‌ای نبوده و معمولا روی را به سمت پایین نگه می‌داشتند.

رکنی اضافه کرد: اگر به تجسمات دیگری از مجسمه‌های حضرت داوود، مریم و عیسی مسیح هم نگاه کنید می‌بینید تا حدی ساخته و پرداخته شنیده‌ها و ذهنِ نگارنده بوده و حتی مقداری هم سلیقه‌ای است.  درحال حاضر بازسازی چهره کار خیلی پیچیده‌ای به حساب نمی‌آید، افزونه‌هایی وجود دارد که به‌راحتی می‌توان متغیرها را به آن داد و نرم‌افزار خودش بازسازی کند، این نرم‌افزارها هم رایگان است.

داریوش سوم دوازدهمین و آخرین پادشاه سلسله‌ی هخامنشی بود که پس از نبردهای گسترده، مغلوب اسکندر مقدونی شد و پایتخت‌های هخامنشیان به تصرف اسکندر درآمد. با مرگ داریوش، سلسله هخامنشیان پس از حدود ۲۳۰ سال منقرض شد. در مکتوبات تاریخی آمده که داریوش سوم توسط ساتراپ باختر که سودای پادشاهی داشت، زخمی مهلک برداشته بود که بر اثر آن درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۱:۵۲

روی دماغش جای عینک مونده!؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۰:۲۴

اره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۶:۰۳

شبیه بچه های کمیته سال ۱۳۵۸

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۲۰:۱۹

چرا بعضی های تاریخ می سازند داریوش سوم جنگ را ترک نکرد در کتاب ها موجوده به دلیل عقب نشینی و خیانت شکست خورد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۳:۵۵

ایسنای عزیز بسیار سپاسگزارم از شما بدلیل انتشار اینگونه مقالات که سر مردم رو گرم نگه میداره، بهر حال در این اوضاع وانفسای بیکاری و بی پولی سرگرمی خوبی برای مردم درست می کنید...دست مریزاد و خسته نباشید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۲:۱۳

حداقل اونها به تاریخ وگذشته ما اهمیت می دهند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۱۹:۰۱

آره خیلی . دار و ندار ما رو دزدیدن بردن باهاش موزه زدن .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۰۰:۴۶

دارای ما و نداریای ما توی استان پارسی دفنه ،الان افشا ٕٕگری کردی مثلنس😂☹️

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۲۰:۵۳

کتیبه کوروش الان کجاس باهوش؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۲:۲۶

شبیه مرحوم حسین پناهی هست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۰۸:۰۱

کجا شبیه حسین پناهی هست‌‌

avatar

بابا همتون قاتی دارین ها،آخه اون زمان دوربین بوده که عکس بگیرن ولی هر چی که هست من خیلی داریوش را دوست دارم با اونیم که گفته شبیه به مرحوم حسین پناهیه کاملا موافقم👍

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۰۹:۵۳

خانم جنتلمن قاتی ببخشید قاطی درست است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۸:۱۴

درست می‌فرماید شبیه مرحوم حسین پناهی اگر در بین هموطنان عزیز لر و کرد رفته باشید همچنین چهره ها زیاد خواهید دید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۱:۳۶

شنگل جنتلمن گفته باز سازی نه عکس

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۳:۱۸

مرد بزرگی بود و شرط ماندگاری نام خدمت به خلق است و بس

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۵:۱۰

سلام بابا قاطی نکنید! اون داریوش اول بود که بزرگ بود و نامش بین ما ایرانیان ماندگار! این عکس ادعایی برای داریوش سومه که چون یونانیها شکستش دادند براشون خیلی معروفتره!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۳:۴۸

داریوش هر شکلی دارد برای ما عزیزه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۴:۱۵

امپراتوری توانا باچشمانی پاکو بی الایش فقط به فکر مردم وکشورش ودفاع

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۱:۵۱

گل،اون داریوش اوله،این داریوش سومه که شاهی نالایق بود و جنگ رو ترک کرد و از اسکندر شکست خورد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۴:۵۴

شباهت به طایفه ما میده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۲۲:۴۲

کدوم فرهنگ، کدوم تمدن؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۰۹:۳۶

کو فرهنگ..چی مونده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۱۹:۰۶

😂😂😂

avatar

😶😶

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۸:۴۷

خاندان هخامنشی لر تبار بودن از شهر ایذه کنونی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۵:۳۳

ما ایرانی ها فرهنگمان را مدیون چنین مرد بزرگی هستیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۵:۳۴

اینکه خود احمدی نژاده!!!!

avatar

🤣🤪🤣🤪🤣🤪🤣🤣😁🤣🤣

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۶:۱۰

هزاران درود رحمت بر هخامنشیان.دنیارو واسه مردمشان فتح میکردن تا ملتش گرسنه نباشن.اصل انسانیت رو داشتن. درود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۶:۳۲

کافی است فردی اثری خلق کند آنوقت اثر خلق شده مورد هجمه ذینفعان قرار میگیرد. آنچه که از این مقاله برداشت میشود اینست که فردی در داخل کشور که خود را صاحب این نوع کارها میداند از اینکه کار را یک فردی در خارج ایران انجام داده است ناراحت و شاکی است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۶:۴۳

چهره ی یک شکست خورده را چرا به مردم نشان میدهید.به چه چیز این چهره افتخارمیکنید.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۷:۰۸

برای ماایرانیان باعث افتخاروسرفرازی است تاریخچه هخامخامنشیان زنده بادکشورم ایران

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۰۰:۵۰

در مورد شکست ایرانیان ازیونانیان لاف زیاد زده شده(توسط خود یونانیان...) ولی بشنو و باور نکن...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۹:۱۵

ولی یه عکس هم از چهره ی حضرت عیسی مسیح همین شکل در آمده بود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۶:۰۰

آره مثل اینکه پسر عمو هستند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۱۹:۵۷

اگر خائنین خیانت نمی کردند داریوش سوم حتما اسکندر رو در هم می کوبید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۲۱:۱۷

جالبه اخیرا از کمبود شخصیت در تاریخ به مغلوبین اسم قهرمان میدهند وستایش میکنند،

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۲۳:۱۴

چرت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۰۰:۴۷

در ایران افراد زیادی شبیه او هستند..ولی در مازندران بیشترین چهره‌ها را شبیه او دیده ام

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۱۷:۳۸

داریوش کبیر مال دوره هخامنشیان هست عکس شاه های ساسانی وجود نداره عکس هخامنشی وجود داشته باشه حرف موفته باور نکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۲۱:۱۸

سلام،من میگم این الکیه،آخه دوره هخامنشی عکس نبوده و که ازش عکس بگیرن تا این دوره چهرش رو بدونیم،چجوری فهمیدن این چهرش هست؟الکی باور نکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۲۱:۴۴

داریوش سووووومه !!! نه داریوش اول که مایه ی افتخار بود. مردم قاطی نکنین این عکسه پادشاهیه که هخامنشیان را بر باد داد و از یونان شکست خورد ...!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۱۶:۱۱

درود بر اصالت لک و لر

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۲۳:۰۱

زنده باد ایران عزیز . زنده باد لک و لکستانبزرگ

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۵:۳۱

درود زنده باد لکستان و لرستان و بقیه لر ها

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۲۳:۰۷

خود انکاری هویتی بلای جان تاریخ و هویت و فرهنگ اصیل ایرانی شده . با افتخار یک لک اصیل ایرانی هستم ایرانی‌ام.....لکستانی‌ام.....حسنوندی‌ام

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۸:۲۷

هر سیب زمینی فروشی پا میشه میگه با افتخار دارغوزآبادی ام ! دیگه دوران افتخار به نژاد و این شر و ورا گذاشته دوران دوران عقل و لیاقته

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۳

لطفا چند تا عکس از اختلاسگران و مسوبان وضع کنونی کشور منتشر کنید داریوش کیلویی چند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۲:۳۲

چرا هر کس تو این مملکت ... شبیه احمدی نژاده!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۵:۵۵

شبیه احمدی نژاده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۶:۱۳

درود بر ایران عزیز هر که برای سربلندی این خاک تلاش کرد،دذود و رحمت بر روح و روان و خاک مزارش.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۲۰:۳۵

زنده و جاوید باد ایران و ایرانی و هر چه به ایران تعلق دارد هر چه بوده یا نبوده تاریخ ما و ایرانی بوده.. ۱۴۰۰ ...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۶:۳۱

یونان کلش دروغه معلوم نیست چی به چیه فقط هخامنشیان بودن که ابر قدرت دنیا بودن.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۷:۱۹

شبیه ابی😁

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۱۰:۵۲

تاریخ ایران هیچ وقت از بین نمیره☺️

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۲۰:۱۷

باید به این شاهکار کشفیات عکس داریوش به کاشف تبریک گفت ،بزودی عکس کوروش کبیر هم ضمیمه آن می‌شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۱۵:۵۳

احتمالا نویسنده عکس خودشو گذاشته خدایشش هر چی نباشه ایرانیان خوشگلن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۱۶:۰۲

جای عینک روی دماغش نیست شاید جای کلاه جنگی باشه!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۱۷:۵۴

چقدر شبیه دایی محمد من است ماهم بختیاری هستیم هرکدوم ازخونواده ام اینو دید گفت انگار دایی است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۱۸:۴۴

جمع کن این مزخرفات را پدر مردم را داوردید ‌چشم آبی برا ما گذاشتید ننگ بر شما

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۲۰:۳۰

😂😂این که کپی منو بابامه.ولی ما ترکیم 😑😂😂😂🙌

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۲۲:۱۳

حالا بدون تعصب قومی بنظرتون بیشتر شبیه کدوم اقوام ایرانی هست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۲۲:۲۰

اینکه. انگاری کمپ ترک اعتیاد بوده .بابا داریوش رو مسخره نکنید جان خودتون پادشاه ایران زمین برا خودش یه یه وقاری داشته این عکس چیه گذاشتین انگاری روزی ۵گرم شیره دود میکنه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۲۲:۲۲

میخواین شاهان اصیل ایرانی تخریب کنید ای لجن زارها .دستتون برا همه رو شذه ـ ...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۲۲:۴۷

😂😂😂اوسکول ها ......

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۱۲:۰۰

این که داداش ابی و احمدنژاده . البته ستاشونم سلطانن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۱۲:۰۰

ایا بانوی هفت‌هزارساله حجاب اسلامي داشته؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۱۴:۴۶

وایییییی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۱۹:۱۴

ازکجا معلوم عکسی روی موزاییک کشیده شده ازروی دشمنی و غرض نبوده ایرانیان زیباترینند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۱۹:۴۲

😐

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۰۹:۲۰

این که شبیه احمدی نژاده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۰۹:۴۱

چقد بادیدن تصویر واقعی این مرد بزرگ هنرمند ودلاور خوشحال شدم باعث افتخار ایران زمین هستی درود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۱۲:۰۵

ووی شبیه احمدی نژاده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۱۵:۵۰

👍👍

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۱۴:۰۲

مرد شمی ساسانی؟؟!!کی گفته مرد شمی مربوط به دوره ی ساسانیه اون مجسمه توی روستایی شمی ایذه پیدا شده و مربوط به تمدن ایلامه نه ساسانی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۱۵:۵۶

اصلاوابداحتی چنین تصویری باتصورات زهنی شخصی هم همخوانی ندارد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۲۰:۱۷

واقعیت زمان داریوش دوربینی در کار نبوده. شمسی خانمم خوبن؟ مارشال..ا

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۲۰:۲۲

این نقاشی رو اونا کشیدن و صد در صد چهره اونو وحشت زده و احمقانه به تصویر کشیدن چون در جنگ با اسکندر شکست خورده و باید قیافه یک شخص شکست خورده را داشته باشه. در مملکت ما هم که تخریب شاهان امری ثابت شده است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۲۰:۵۹

چندروزیه که بحث سرجعلی بودن یانبودن هرکی این تصویربازسای کرده کاملا بی سلیقه بودولی بهرحال پرچم اسطوره ای وهمیشه جاوید ایران بالاست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۲۱:۳۳

موهای صورتش پرپشت نیست به نژاد لر نمی خوره به کرمانی ها بیشتر میخوره.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۲۲:۰۴

بابا تصویر اون خدو بیامرز رو تو ذهن مردم خداب نکنین این کجا قیافش به پادشاه مخوره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۰۱:۰۷

هخامنشیان ( خاخامنشیان ) عبری تبار چه ربطی به اقوام ایران داره . پان فارس های جاعل

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۰۱:۱۱

بابا اینکه داریوش نیست این ابی هست😃

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۰۲:۴۱

شبیه احمدی نژاده باور کنین این احمدی همون داریوشه که در کالبدشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۰۲:۴۳

ای بابا این احمد نجفی است خودشو گریم کرده برا فیلم سینمایی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۳:۲۱

اینطوری که قیافش نشون میده داریوش اهل بخیه بوده😅😅😅

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۳:۲۵

معتاده؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۳:۳۰

اینکه احمدی نژاد خودمونه....خخخخ

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۴:۲۳

باسلام دوستان عزیزیعنی اینقدربیکارهستیدخودتون وبه این چیزهامشغول میکنیدفکرنون باشیدخربزه آب هست من الان کارداشتم یک لحظه این عکس ودیدم ونظرهاتون ودیدم کارهای واجب تری دیگه هست موفق باشید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۰:۵۰

باید از گذشته کشور وتاریخش خبر داشته باشی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۴:۳۳

بنده خداشبیه جهانگیرالماسی بازیگرپیشکسوت مان هست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۴:۴۳

خخخ تا دیدمش گفتم سعید طوسی🤣🤣🤣

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۵:۰۲

چقد شبیه احمدی نژاد است نژاد آریای اصیل طبق تحقیقات به همین شکل است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۵:۴۵

هیچ شباهتی نداره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۶:۴۴

انشاالله خداعقل بدهد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۶:۴۵

بیشتر تصویر یه نئاندرتاله تا تصویر داریوش. غربیها همیشه می‌خوام ما رو وحشی و غارنشین نشون بدن تا متمدن. من که باور نمیکنم واقعی باشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۶:۵۲

تو رو خدا مطلبی بگذارید که مشکلات مردم رو به گوش مسئولین برسونه . این که داریوش سوم چه شکلی بوده تو این وضعیت و مشکلات به چه درد مون می خوره.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۱۷:۳۱

فکر نان باش که خربزه آبه. چی بودیم مهمه چی هستیم مهمتر. همه به فکر چپاول هستند بابابیایین یه کم فکر مردم باشیم ۸۰میلیون از صبح فکر اینیم چطوری سر همدیگه روکلاه بزاریم تاغروب شه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۲:۰۲

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۲۱:۳۸

چرا دماغش اینطور هست دقت کنید تقارن نیست

avatar

نه ی چیز تو مایه های،السالوادور تو فیلم اسپانیایی فارسی 1،اون........ قهاره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۲۳:۰۷

منم آناهیتا رو دیدم،از نزدیک چندسال پیش،زن کوروش کبیر،جان تو

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۲ ۲۳:۲۸

بیشتر شبیه ابی هست تا داریوش

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۰:۴۱

شبیه بچه های سبزواری

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۷:۵۱

آخرین تلاش های ........ برای اتصال نژاد به داریوش، شبیه احمدی نژاد در آوردن 😂😂😂 درست نیست بخدا این حرکتا

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۸:۰۳

اینم برنامه سیصد که ایرانیان را بد جلوه دادن ایران با اقتدار شاید تصویر اسکندره که بالباس هخامنشیان وارد قله ایرانیان شد وتصویر پیروزی خود را بر موزایک نقش بست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۰:۲۶

شبیه رئیس صدا و سیما س منتها هنوز موهاش کامل نریخته

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۱:۰۳

چی بوديم چی شدیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۰:۴۷

بچه ها اون چیزی که در ذهن خواننده فعال متبلور میشه این هست که ایران چندسال قبل میلاد وحتی زمان ظهور اسلام زمان حضرت محمد وخسرو پرویز چه ابهت و ارزش واعتبار جهانی داشته

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۱:۳۴

فکر کنم تو هر شهری چند تایی از این قیافه گیر میاد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۲۹

اینکه حضرت مسیح بود الان چی شد ؟!🤔 نکنه بروز رسانی شد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۰۴

بچه ها فکر کنم که عکسی که روی سنگ و سکه حک شده این چنین نباشه.🤔

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۷:۵۹

اینکه اصغره جمع کنید مسخره بازیارو خاک برسرتون

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۹:۲۲

شبیه هوتن شکیبا هست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۱:۳۹

خوشتیپ و جذابه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۰:۰۵

شبیه احمدیتژاد در سالهای ۸۴ و۸۸است که هاشمی و خاتمی و موسوی و ناطق وکروبی ولاریجانی و سید حسن و شبکه های خارجی را یکجا شکست داد

avatar

ببخشید این چهره واقعی داریوش سوم نیست چون داریوش سوم یک اریایی بود و نمی تونه اینطور باشه و قطعا صورتوش می تونیم اینطوری تصویف کنیم با چشمان ابی وموهاییطلایی و سفید پوست بود