• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100604010
  • خبرنگار : 71402

ریابکوف: مسکو تهدید بحران موشکی جدید را جدی می‌داند

ریابکوف: مسکو تهدید بحران موشکی جدید را جدی می‌داند

در گرماگرم بن‌بست میان روسیه و قدرت‌های غربی بر سر اوکراین، خبرگزاری ریا امروز (دوشنبه) به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه گزارش داد که مسکو تهدید بحران موشکی جدید را "جدی" می‌بیند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان این بحران، روسیه بین لفاظی شدید، درخواست برای مذاکره و هشدارهای سفت و سخت در حال تغییر جهت بوده و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه بارها این وضعیت را با بحران موشکی کوبا در ۱۹۶۲ مقایسه کرده است که جهان را در آستانه جنگ هسته‌ای قرار داد.

ریابکوف گفته است، هدف مسکو این است که بر سر تضمین‌های امنیتی با ایالات متحده و ناتو بر پایه پیشنهادات روسیه توافق کند.

معاون سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با مجله "میزدونارودنایا زایزن" گفت: و در کل، وظیفه تعیین شده است که توافقی روی این پلتفرم که ما روی میز گذاشته‌ایم، حاصل شود.  

ریابکوف از ایالات متحده خواست تا مساله تضمین های امنیتی را "همین جا و در همین لحظه" بررسی کند. او تاکید کرد: ما دیگر نمی‌توانیم معطل بمانیم، بیایید به این موضوع جدی در همین جا و در همین لحظه رسیدگی کنیم. مسکو هنوز منتظر پاسخ واشنگتن است که ببیند چه زمانی آنها آماده مذاکرات دوجانبه هستند.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه افزود، مسکو تایید می‌کند که یک تهدید موشکی جدید وجود دارد و خواستار بررسی جدی پیشنهادات خود روی تضمین‌های امنیتی است. او در پاسخ به این سوال که آیا اظهاراتش درباره تکرار بحران موشکی کوبا "زیاد از حد" نبوده است، گفت: نه، نه بیش از حد.

ریابکوف تاکید کرد: دیپلماسی، اولویت عادی سازی وضعیت امروزی در جو امنیتی است اما سناریوهایی از گسترش بیشتر وضعیت ممکن است. اگر ما نتوانیم این را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنیم، پس از آن سوالاتی مطرح میشود؛ گامهای بعدی چیست و ما چه کاری باید انجام دهیم. ما مخالف تشدید وضعیت هستیم، ما علیه درگیری ها هستیم. خود منطق، ما را به این سمت پیش میبرد که ما آماده نیستیم با چنین اوضاعی صلح کنیم.  

معاون سرگئی لاوروف همچنین از ناتو خواست تا تصمیمش برای پذیرش اوکراین و گرجستان به عنوان نامزدهای بالقوه برای عضویت در این ائتلاف را لغو کند. ریابکوف گفت، روسیه باید به توسعه ناتو پایان دهد و نگذارد اوکراین عضو این ائتلاف نظامی شود.

او افزود: ما باید جلوی پیشروی ناتو، گسترش زیرساخت ناتو و قابلیت‌های ناتو به سمت شرق را بگیریم. ما باید اوکراین را از پیوستن به ناتو حذف کنیم. ما به طور قاطع درخواست داریم که رسما از تصمیم نشست بخارست عقب‌نشینی شود. از سال ۲۰۰۸، تمایل اوکراین و گرجستان برای عضویت در ناتو پذیرفته شد. حرف ما این است که توسعه بیشتر ناتو باید اساسا حذف شود. تمام اقدامات این ائتلاف باید به مواضعی برگردد که در زمان امضای اقدام اساسی روسیه – ناتو وجود داشت.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha