• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100604078
  • خبرنگار : 71129

چاووش‌اوغلو: برخی کشورها به تنش‌های روسیه- ناتو دامن می‌زنند

چاووش‌اوغلو: برخی کشورها به تنش‌های روسیه- ناتو دامن می‌زنند

به گفته وزیر خارجه ترکیه، نخستین دیدار فرستادگان ارمنستان و ترکیه قرار است در مسکو و با هدف عادی‌سازی روابط بین دو کشور برگزار شود. او همچنین برخی کشورها را عامل تنش روسیه - ناتو دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) گفت: فرستادگان ویژه‌ای از ترکیه و ارمنستان قرار است به زودی نخستین دیدار خود را در مسکو داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم که ارمنستان در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل کنند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت، آنکارا مدنظر دارد که مرزها با ارمنستان باید در نتیجه گفتگوها به منظور عادی سازی روابط بین دو کشور مجددا باز شود.

وی ادامه داد: همه این را می‌دانند. اگر ما به نقطه مورد نظر برسیم، مرزها باز می‌شوند. روابط باید کاملا عادی سازی شوند. ما تمایل داریم تا مسائلی را که مورد نظر دو کشور است حل و فصل کنیم و از طریق گفتگوها مرزها را باز کنیم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود: آنکارا در نظر دارد اقدامات بیشتری را در ارتباط با ارمنستان به وسیله رایزنی با جمهوری آذربایجان انجام دهد.

دیپلمات ارشد ترکیه همچنین گفت: برخی از کشورهای عضو ناتو به تنش‌ها بین روسیه و ائتلاف ناتو دامن می‌زنند اما آنکارا همواره حامی گفتگو بوده است. روسیه همیشه در دستور کار نشست‌های ناتو قرار دارد اما برخی از کشورها مخالف گفتگو هستند و می‌خواهند تنش ایجاد کنند. تمامی مسائل را می‌توان از طریق گفتگو حل و فصل کرد. شورای روسیه -ناتو یک شورای مهم برای ماست و ما بر این باوریم که مسکو از این شورا به عنوان یک نشانه مثبت استقبال می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: اگر درخواست های خاص روسیه در مورد ناتو را دریافت کنیم، همیشه پاسخ سازنده‌ای خواهیم داشت. شورای روسیه - ناتو یک گام درست محسوب می‌شود. نگرانی درباره تضمین‌های امنیتی که روسیه به دنبال دریافت آن از ناتو است، یک پیشنهاد است که مورد قبول دو طرف است. ناتو هم تمایل دارد تا برخی از این تضمین‌ها را دریافت کند. ضرورت دارد تا از رویکردهای حداکثری اجتناب کرده و اجماع نظری باید در مورد حمایت از آن از جانب دو طرف به دست بیاید.

چاووش اوغلو همچنین گفت، آنکارا حامی گفتگو بین ناتو و روسیه و همچنین از میان برداشتن احتمال درگیری نظامی در منطقه است. ما به دنبال اعمال فشار نیستیم بلکه حامی تداوم گفتگوها در چارچوب توافق‌های مینسک هستیم. ناتو و روسیه برای برگزاری یک نشست توافق کردند. ما می‌خواهیم مشکل از طریق گفتگو حل شود و به دنبال گفتگو درباره احتمال جنگ نیستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha