• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1400100604097
  • خبرنگار : 71533

خرمشاد: دو سال بدون حاج قاسم برای ما به سختی گذشت

خرمشاد: دو سال بدون حاج قاسم برای ما به سختی گذشت

دبیر همایش مکتب شهید سلیمانی گفت: شاید پیش از شهادت سردار سلیمانی پاسخ به این سوال که تراز انقلاب اسلامی در گام دوم در حوزه فردی و مکتبی چیست کمی سخت بود؛ اما شهادت سردار سلیمانی، او را به مصداقی برای انسان تراز انقلاب اسلامی تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر خرمشاد در نشست خبری «نخستین همایش ملی علمی-پژوهشی مکتب شهید سلیمانی» با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی از نادر کسانی بود که زیست شهادت‌گونه را با همه سختی‌ها از زمان دفاع مقدس ادامه داد تا نهایتا شهادت را نصیب خود کرد، گفت: اکثریت مردم جهان فردی که دستور ترور سردار سلیمانی داد را دون انسانیت می‌دانند و یکی از عظمت‌های حاج قاسم همین است که به دست اشق‌الاشقیا به شهادت رسید.

وی افزود: شهادت حاج قاسم وصلی وصف‌ناپذیر بود که به عنوان یکی از عجیب‌ترین صحنه‌ها در مقابل دیدگان جهانیان خلق شد. اگرچه این دو سال برای ما بدون حاج قاسم به سختی گذاشت اما او پس از سال‌ها شهادت‌گونه زیستن و سختی کشیدن، به این مقام نائل شد.

دبیر همایش مکتب شهید سلیمانی با اشاره به اینکه این همایش باید در اولین سالگرد شهید سلیمانی محقق می‌شد اما شرایط کرونایی فرصت برگزاری را از بین برد، اظهار کرد: در دومین سالگرد هم علیرغم همه تلاش‌ها به علت عدم اطمینان لازم نسبت به شرایط کرونا، آنچه باید و شاید کمی دیر آغاز شدt ولی برای جمع‌آوری مقالات و اطلاع‌رسانی بدون کم و کاستی، همایش را ملی اعلام کردیم که البته با استقبال خوبی مواجه شد. امید داریم سال بعد بتوانیم آنچه شایسته حاج قاسم است را در یک همایش بین‌المللی به نمایش بگذاریم و مقالاتی را از اقصی نقاط جهان در وصف ارزش این شهید گردآوری کنیم.

خرمشاد با اشاره به عنوان همایش «شهیدسلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی»، گفت: اولین نکته درباره این عنوان این است که شهید سلیمانی خودش به مثابه یک مکتب در نظر گرفته شده و کمتر کسی است که حاج قاسم را بشناسد و با این تعبیر همراه و همدل نباشد.معمولا در مکاتب اینطور است که مجموعه‌ای از افراد جمع می‌شوند و مکتب‌سازی می‌کنند یا در غیر این صورت بزرگانی از اولیا و انبیا توانسته‌اند مکتب‌آفرینی کنند. در این عنوان از حاج قاسم نیز به عنوان فردی مکتب‌ساز یاد شده است.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با توجه به نگاه مقام معظم رهبری، هدف غایی چهل‌ساله و گام دوم خود را شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی اعلام کرده است. سردار سلیمانی در آستانه دومین گام انقلاب به شهادت می‌رسد. شاید پیش از شهادت حاج قاسم پاسخ به این سوال که تراز انقلاب اسلامی در گام دوم و افق تمدنی نوین اسلامی در حوزه فردی و مکتبی چیست کمی سخت بود؛ اما شهادت سردار سلیمانی، او را به مصداقی برای انسان تراز انقلاب اسلامی تبدیل کرد.

خرمشاد با بیان اینکه سردار سلیمانی تراز بودن را هم به لحاظ فردی و هم با مقبولیت عمومی خود نشان داد، گفت: مقبولیت حاج قاسم را می‌شد در تشییع پیکر او مشاهده کرد چرا که افرادی از طیف‌های مختلف حضور داشتند و همگی اقرار داشتند که حاج قاسم همان انسان ترازی است که همه او را قبول داشتند. تنوع علاقه‌مندان به سردار سلیمانی آنقدر زیاد بود که جامعه‌ای چند ده میلیونی در ایران و چند صد میلیونی در جهان را شامل می‌شد. او کسی نیست که با تبلیغات میان مردم جا افتاده باشد، بلکه پیش از شهادت در قلب‌ها جای داشت و به محض شهادتش به مثابه انسان تراز تمدن اسلامی شناخته شد.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه حاج قاسم دارای شخصیتی جامع‌الاطراف بود، تاکید کرد: بنا بر این شد که در اولین همایش از قلم عالمان و اندیشمندان استفاده کنیم و ابعاد و زوایای مختلف این انسان و مکتب تراز را به بحث و نمایش بگذاریم؛ امید است در همایش‌های بعد، هر یک از ابعاد او واکاوی بیشتری شود.

خرمشاد به بیان هشت محور اصلی استخراج شده در هیئت علمی همایش پرداخت و گفت: مکتب مقاومت، نوع مواجه شهید سلیمانی با نظام سلطه، آینده آرمانی جامعه و شهید سلیمانی، فرمانده محبوب، مکتب تمدن‌ساز سلیمانی از جمله محورهایی هستند که مدنظر قرار گرفته‌اند. با توجه به اینکه این اولین همایشی بود که به این جنایت و ترور پرداخته بود، مسئله ابعاد ترور حاج قاسم را نیز در محورها گنجانده‌ایم تا صاحبنظران از ظرفیت‌های حقوق بشری و ادبیات ضدتروریسم در راستای دفاع از ابعاد حقوقی ترور و شهادت این فرمانده دست به کار شوند.

وی ادامه داد: تاکنون در این همایش حدود ۴۴۰ چکیده و مقاله به دست آمده است. از این تعداد ۲۱۵ مقاله و ۲۲۵ چکیده ارائه شده است. برای برگزاری همایش یکشنبه ۱۲ دی، ۹ پیش نشست در محورها و ابعاد مختلف در محافل علمی برگزار شد تا محصولات نهایی را سامان بدهند که البته نتیجه خوبی ارائه شده است. روز یکشنبه هم هشت نشست تخصصی ارائه خواهد شد و با حضور سخنران‌های برجسته، مقالات برگزیده معرفی خواهند شد و تعدادی از مقالات، با همکاری انجمن‌های علمی در مجلات علمی و پژوهشی چاپ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha