• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400100604110
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عضو هیات علمی وزارت علوم تشریح کرد

زوایای سه‌گانه تحقق پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

زوایای سه‌گانه تحقق پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عضو هیات علمی گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تحقق پیشرفت بر مبنای الگوی سند اسلامی ایرانی از سه منظر منظومه، فرایند و پروژه قابل تعبیر و تفسیر است.

به گزارش ایسنا، رضا مهدی به تشریح چرایی و چگونگی تفصیل و تجزیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بخش زیرالگوها و اجزای کوچک‌تر پرداخت و گفت: سرعت تحولات و رقابت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، محیط‌زیستی و فرهنگی موجب شده دستیابی به پیشرفت و لوازم و امکانات تداوم آن، منظومه، فرایند و یا پروژه‌ای منسجم، طراحی‌شده و هدفمند باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، همه منابع مادی و معنوی، الزامات، استلزامات و بایسته‌های مسیر پر پیچ‌وخم پیشرفت، دارای اولویت هم‌ارز و هم‌تراز نیستند؛ از این‌رو، ضروری است پیشرفت کشور با هر تعبیری منظومه، فرایند و یا پروژه اولاً دارای نقشه راه اجرای معین باشد و جزئیات و ابعاد این نقشه راه کلان، با دقت و وسواس فراوان و معنادار به زیرالگوها، عناصر و اجزای تفصیلی، تجزیه شود. بر اساس این مقدمه، تحقق پیشرفت بر مبنای الگوی سند اسلامی ایرانی می‌تواند از سه منظر تعبیر و تفسیر شود: پیشرفت به‌مثابه منظومه (نظام)، پیشرفت به‌مثابه فرایند و پیشرفت به‌مثابه پروژه.

وی ادامه داد: طبق رویکرد پیشرفت به‌مثابه منظومه، سیستم، مجموعه ای از اجزا و روابط میان آن‌هاست که با ویژگی های معین، به‌هم مرتبط یا وابسته می‌شوند و این اجزا با محیط خود، کل را تشکیل می‌دهند. با فرض پیشرفت به‌مثابه منظومه (نظام) ضرورت دارد این منظومه به عناصر و اجزای آن تجزیه و تفکیک شود. بر اساس دانش و تجربه موجود، عموماً جامعه به زیرسیستم‌ها و اجزای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، محیط‌زیستی و فرهنگی، تجزیه و تفکیک می‌شود. به‌علاوه، بر اساس اصول و قواعد تجزیه و تحلیل سیستم‌ها لازم است هر یک از عناصر و اجزای (زیرنظام‌های) سطح یکِ منظومه پیشرفت، در حد امکان به عناصر و اجزای ریزتر و جزیی‌تری تفکیک و تجزیه شود.

استادیار گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: طبق رویکرد پیشرفت به‌مثابه فرایند، فرایند به مجموعه‌ای از اعمال ساخت‌یافته و مرتبطِ ایجادکننده خدمت یا محصول، اطلاق می‌شود. هر فرایند کلان، قابل تقسیم به فرایندهای جزئی‌تر و کوچک‌تر است و در عین حال، می‌تواند جزیی از فرایند بزرگ‌تر و جامع‌تری باشد. به منظور دستیابی به برداشتی کلی از سازمان، نیازی به پرداختن به جزئیات نیست و می‌توان فرایندها را بزرگ و دربرگیرنده تعداد نسبتا زیادی از فعالیت‌ها اختیار کرد. در عین حال، برای تحلیل عملکرد واحدها و ریشه‌یابی مسائل باید با تمرکز بر فرایندهای کوچک، فعالیت‌های تشکیل‌دهنده آنها را به دقت مورد شناسایی و ارزیابی قرار داد.

مهدی  فرآیندهای اصلی، پشتیبانی و توسعه بر طبق رویکرد پیشرفت به‌مثابه پروژه را اینگونه تبیین کرد: پروژه، مجموعه فعالیت‌هایی است که به‌صورت پی‌درپی و هدفمند برای رسیدن به هدف مقرری انجام می‌پذیرد. از متدوال‌ترین تقسیم‌بندی‌های پروژه می‌توان به مراحل درک، برنامه‌ریزی، اجرا و اختتام اشاره کرد. همچنین، عموما پروژه‌ها بر اساس ساختار شکست کار (WBS‌) به جزیی‌ترین عنصر خود یعنی زیرپروژه‌ها تجزیه و شکسته می‌شود. WBS، کل محدوده پروژه را سازماندهی و توصیف و کل پروژه را کوچک‌تر و به اجزای قابل سازماندهی، تقسیم می کند. امور برنامه‌ریزی شده در کوچک‌ترین سطح از اجزای WBS را که از آن به بسته‌های کاری یاد می‌شود می‌توان زمان‌بندی، برآورد هزینه، نظارت و کنترل کرد.

وی در پایان چنین نتیجه گیری کرد: اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مستلزم تفصیل و تجزیه آن به زیرالگوها و عناصر جزیی اجرایی و قابل پایش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۰۸:۵۲

تفاوت نگاه اسلامی ایرانی به پیشرفت با نگاه غربی به توسعه این است که ما پیشرفت را یک پروسه می دانیم نه یک پروژه درون زا می دانیم نه برون آ، پس نمیتوان آن را به دیگران تحمیل کرد کاری که غربیها در طول این چند دهه و حتی چند قرن انجام دادند