• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100604178
  • خبرنگار : 71516

هاآرتص: اسرائیل به ارتش‌هایی که از کودک سرباز استفاده می‌کنند کمک تسلیحاتی می‌کند

هاآرتص: اسرائیل به ارتش‌هایی که از کودک سرباز استفاده می‌کنند کمک تسلیحاتی می‌کند

روزنامه هاآرتص فاش کرد رژیم صهیونیستی ارتش‌ کشورهایی را که فرماندهانشان از کودک سربازان در جنگ‌ها استفاده می‌کنند مسلح می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی ارتش‌های نظامی را مسلح می‌کند که رهبران آن از کودکان در جنگ‌های خونین استفاده می‌کنند و از جمله این رهبران، رهبران دیکتاتور اوگاندا است.

خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از منابع آگاه گزارش داد که از برنامه جاسوسی پگاسوس برای هک کردن تلفن‌های همراه‌ ۹ دیپلمات آمریکایی که درباره امور اوگاندا فعالیت می‌کنند، استفاده شده است.

 به گفته این منابع که نامی از آن‌ها برده نشده، عملیات هک در ماه‌های گذشته و علیه مقامات آمریکایی در اوگاندا صورت گرفته و بر مسائل مربوط به اوگاندا متمرکز بوده است.

در گزارش این خبرگزاری مشخص نشده که چه کسی برنامه پگاسوس را از این شرکت خریداری کرده است اما روزنامه هاآرتص اعلام کرد که انگشت اتهام به سمت یووری موسونی، رئیس‌جمهور اوگاندا گرفته شده است و گمان می‌رود بسیاری از رهبران نالایق مثل موسونی دست به ماجراجویی با هک تلفن همراه مسئولان دولت آمریکا می‌زنند.

این روزنامه نوشت: به نظر می‌رسد موسونی که معتقد بود واشنگتن از او بیزار شده و در انتخابات اخیر برای سرنگونی او تلاش کرده است هیچ راه خروج دیگری نیافت.

این پرونده هم به اسناد رسمی اسرائیل از آرشیو دولتی اضافه می‌شود که اخیرا فاش شد و نشان داد اسرائیل در طول سال‌ها به رهبران دیکتاتور اوگاندا کمک کرده و این به رغم آن است که می دانسته آن‌ها از کودکان در جنگ‌ها استفاده می‌کنند.

هاآرتص افزود: این حمایت یک الگوی ثابت دارد؛ به این نحو که اوایل اسرائیل برای ریشه کن کردن نیروهای شورشی علیه حاکمان کشورها کمک می‌کند اما به محض موفقیت کودتا، روند آن تغییر می‌کند و بدون هیچ گونه همدردی با رژیمی که مدتی پیش با آن همکاری داشت، از رژیم جدید حمایت می‌کند.

اسرائیل به کمک به این نظام هاحتی با این که می‌داند بسیار قسی هستند و برای مقابله با مخالفشان دست به اقدامات بیرحمانه‌ای زده و از کودکان در میادین جنگ استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد.

اسناد رسمی آرشیو رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ژوئیه ۱۹۸۵ تیتو اوکلو، رهبر ارتش اوگاندا که با زور قدرت را در دست گرفت از تل‌آویو خواهان کمک نظامی برای سرکوب شورشیان شد. موسونی در آن زمان در رأس قوی‌ترین گروه شورشی بود.

براساس گزارشات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی قرار شد به اوکلو برای از بین بردن شورش موسونی در ازای ازسرگیری رسمی روابط دیپلماتیک میان دو طرف که در سال ۱۹۷۲ قطع شد، کمک شود.

هاآرتص نوشت، وزارت خارجه و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از اوری لوبرانی، دیپلمات و هماهنگ کننده سابق فعالیت‌های دولت در لبنان برای مخفی کردن روابط گرم خود استفاده کرد و شرکت‌های مرتبط با لوبرانی معاملاتی را به نفع وزارت جنگ اسرائیل اجرا کردند و حتی وی بارها برای انتقال سلاح از اسرائیل به اوگاندا سفر کرد.

این روزنامه نوشت: وزارت خارجه و وزارت جنگ اسرائیل این مسئله را درک کردند که حکومت اوکلو ضعیف است و فرصت خوبی برای موسونی وجود دارد تا دولت ضعیف اوکلو را سرنگون ند. اما آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در صورت پیروزی موسونی در پیشرفت دیپلماسی مشکلاتی به وجود می‌آید. 

براساس اسناد دیگری، از دسامبر ۱۹۸۵ و ژانویه ۱۹۸۶ اسرائیل توانست سه هواپیمای حامل سلاح را ارسال کند و در مقابل ژنرال اوکلو موافقت کرد که هر طرفی نماینده دیپلماتیکی را تعیین کند. ۱۹ دسامبر موسونی توافق آتش بس را امضا کرد.

در این اسناد آمده است: پیش بینی‌های اوکلو نشان می‌دهد که آتش بس به لطف قدرت بازدارندگی با کمک سلاح‌های اسرائیل اتفاق افتاد اما به سرعت این توافق از هم فروپاشید و درگیری‌ها مجددا آغاز شد. اسرائیل در این حوادث مداخله کرد. از ۲۴ ژانویه اسرائیل به این نتیجه رسید که احتمال پیروزی موسونی بسیار بالاست برای همین ارسال سلاح را متوقف کرد و درخواست کمک به اوکلو را  که از یک حاکم به یک شورشی جدید تبدیل شده بود، رد کرد. برای همین در آن لحظه سرنوشت ساز ارسال سلاح از اسرائیل متوقف شد. بعدا فرستادگان اسرائیل با نمایندگان موسونی در نایروبی دیدار کردند و مذاکرات میان دو طرف شروع شد.

این روزنامه نوشت: نمایندگان موسونی شکایت کردند که اسرائیل درخواست‌هایشان برای کمک را رد کرده است اما نمایندگان اسرائیلی توضیح دادند که اسرائیل از دولت‌ها حمایت می‌کند نه شورشیان و به این ترتیب به سرعت موسونی به یکی از دیکتاتورهایی تبدیل شد که اسرائیل و آمریکا از آن‌ها استفاده می‌کنند. او به آمریکا و اسرائیل در مقابله با عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان و در پیشبرد منافع آمریکا و اسرائیل در رواندا کمک کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha