• چهارشنبه / ۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100805405
  • خبرنگار : 71660

ترکیه پیشنهاد میانجیگری در بحران بوسنی را داد

ترکیه پیشنهاد میانجیگری در بحران بوسنی را داد
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه

وزیر دفاع ترکیه در میان بحبوحه نگرانی‌ها درخصوص اقدامات جدایی‌طلبانه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی، گفت که ترکیه آماده است تا به‌عنوان "میانجی" در بحران بوسنی عمل کند و هر کاری که در توانش است، برای تضمین ثبات انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته وزارت دفاع ترکیه، خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور در سفر این هفته خود به سارایوو، با همتای بوسنی خود، رئیس جمهوری و سایر مقامات این کشور دیدار کرد.

آکار پس از گفت‌وگوهایش به سی‌ان‌ان ترک اظهار کرد: ما بوسنی و هرزگوین را یکی می‌بینیم. ما هر کاری که در توانمان است، برای اتحاد و ثبات این کشور انجام داده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.

آکار بدون شرح جزئیات گفت: در صورت تمایل، ترکیه می‌تواند به‌عنوان "میانجی" در بوسنی و هرزگوین عمل کند.

در یک طرح غیرالزام آور که راه را برای جدایی از بوسنی هموار می‌کند، قانون‌گذاران صرب در اوایل ماه دسامبر به آغاز خروج جمهوری خودمختار صرب از نیروهای مسلح، سیستم مالیاتی و قوه قضاییه بوسنی، رای دادند.

بوسنی پس از جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ به دو منطقه خودمختار "جمهوری صربستان" و "فدراسیون"، تحت سلطه بوسنیایی‌ها و کروات‌ها تقسیم شد. این سه نهاد نشان دهنده ستون‌های کلیدی امنیت مشترک، حاکمیت قانون و نظام اقتصادی این کشور هستند.

ترکیه اعلام کرده است که رای قانونگذران صربی "غلط و خطرناک" بوده و می‌تواند "ثبات منطقه" را تهدید کند. آلمان هم از اتحادیه اروپا خواسته است تا دودیک را تحریم کند.

اکثر مسلمانان ترکیه روابط قوی و محکمی با بوسنی دارند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در حالی‌که روابط دوستانه‌ای با ریاست جمهوری سه‌جانبه بین قومی بوسنی دارد، در اغلب موارد، علی عزت بگوویچ، رهبر دوران جنگ بوسنی را تحسین کرده است.

دودیک می‌خواهد تمام اصلاحات انجام شده پس از جنگ را به عقب برگرداند و به قانون اساسی ۱۹۹۵ بازگردد که بر اساس آن دولت تنها توسط نهادهای اساسی نمایندگی می‌شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha