• چهارشنبه / ۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400100805591
  • خبرنگار : 71443

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد

مشارکت در مذاکرات وین از مهمترین نتایج سیاست خارجی مسکو در ٢٠٢١

مشارکت در مذاکرات وین از مهمترین نتایج سیاست خارجی مسکو در ٢٠٢١

وزارت امورخارجه روسیه مشارکت این کشور در مذاکرات وین را از نتایج مهم سیاست خارجی مسکو در سال ٢٠٢١ برشمرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه ای مهم ترین نتایج سیاست خارجی مسکو در سال ٢٠٢١ را منتشر کرد.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه روسیه، مشارکت مسکو در مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و حل وفصل موضوع هسته ای ایران از جمله رویدادهای مهم در عرصه سیاست خارجی روسیه در سال ٢٠٢١ بوده است.

در این بیانیه نقش روسیه در این مذاکرات مهم ارزیابی شده است.

وزارت امورخارجه روسیه همچنین به مشارکت مسکو در حل و فصل مناقشه قره باغ و کمک به بهبودی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و اشاره کرده و تلاش روسیه برای حل وفصل مناقشه مسلحانه مرزی میان این دو کشور را از دیگر نتایج مهم سیاست خارجی در ٢٠٢١ برشمرده است.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در یک مصاحبه درباره روند مذاکرات ایران و گروه ١+٤ در وین برای احیای برجام که با حضور غیرمستقیم آمریکا در جریان است ابراز خوش بینی و تاکید کرد که شانس دستیابی به توافق در این رایزنی های بسیار زیاد است.

وی گفت: من بر این باورم که شانس حصول توافق بسیار بالا است، چراکه پیش نیاز اصلی موفقیت (مذاکرات) وجود دارد. تمامی کشورها، همه شرکت کنندگان، از جمله ایران و ایالات متحده به دنبال احیای توافق هسته ای هستند.

همچنین دمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری درباره احتمال به نتیجه رسیدن گفت وگوهای وین در سال حاری میلادی خاطر نشان کرد: من قویا باور دارم که می‌توانیم برجام را احیا کنیم. امسال، سال سختی داشتیم. اول که منتظر دولت بایدن بودیم. روندی طولانی به مدت پنج ماه بود. بعد هم که در ایران انتخابات شد و تیم جدیدی[برای مذاکره] در ایران شکل گرفت.

این دیپلمات روس افزود: اما اکنون تیم ایران به آن‌جا[وین] بازگشته و زمان مذاکراتی هدفمند و اساسی فرارسیده است. تا جایی که من اطلاع دارم، مذاکرات ادامه دارد.

هشتمین دور از گفت‌وگوهای وین با هدف رفع تحریم عصر روز دوشنبه، ۶ دیماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید و تصریح کرد که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha