• پنجشنبه / ۹ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400100906264
  • خبرنگار : 71496

وکیل دیکتاتور سابق عراق: واشنگتن تیم دفاعی صدام را زیر فشار گذاشت

وکیل دیکتاتور سابق عراق: واشنگتن تیم دفاعی صدام را زیر فشار گذاشت

وکیل دیکتاتور سابق عراق تاکید کرد که آمریکایی‌ها تیم دفاعی را تحت فشار گذاشتند و به روند محاکمه جهت داده و آن را مدیریت کردند.

به گزارش ایسنا، بشری خلیل، وکیل صدام، دیکتاتور سابق عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه اظهار کرد: طرف آمریکایی به تیم دفاعی صدام، رئیس جمهور پیشین عراق فشارهایی را وارد کرد و در راستای جهت‌دهی به روند محاکمه در دادگاه ویژه تلاش کرد.

خلیل گفت: امروز پنج‌شنبه ۳۰ دسامبر مصادف با پانزدهمین سالگرد اعدام صدام است.

این وکیل صدام افزود: فشار زیادی را از طرف آمریکایی‌ها متحمل شدم، صراحتا بگویم می‌ترسیدم من را به قتل برسانند چراکه چند وکیل کشته شده بودند و آخرین آنها خمیس عبیدی بود.

او در ادامه گفت: قاضی بارها من را از جلسه دادگاه بیرون کرد.

خلیل ادامه داد: بار آخر که یک آمریکایی نزد من آمد و از من سوال کرد که آیا دوست دارم به جلسه دادگاه بازگردم، گفت‌وگوهای ما از ساعت شش تا ۱۱ ادامه داشت و در آخر نیز دوباره از من سوال کرد که آیا می‌خواهم به جلسه دادگاه بازگردم یا نه که من گفتم بله. بعد او گفت که باید مثل دوستانم ساکت بمانم و این نشان می‌دهد که آنها هر کاری کردند تا محاکمه را طبق تنظیم خودشان پیش ببرند.

این عضو تیم دفاعی صدام گفت: آمریکایی‌ها در آن دادگاه هم فشارهایی را اعمال می‌کردند، آنها مسؤول همه چیز بودند و به روند محاکمه جهت داده و آن را مدیریت کردند.

پس از آن تیم دفاعی متوجه شد که برخی قضات آمریکایی در روند محاکمه دخالت کرده، به آن جهت داده و از طریق افسر امنیتی در هر موضوع حادی، پیام‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای قاضی ارسال می‌کنند.

محمد منیب، دیگر عضو تیم دفاعی صدام نیز به نووستی گفت: نمایندگان آمریکا بر کار قضات نظارت کرده، کاملا بر روند محاکمه صدام کنترل داشته و شروط خود را به تیم دفاعی تحمیل کردند.

همچنین خلیل گفت: معمر قذافی، رهبر سابق لیبی و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن در تامین بودجه تشکیل کمیته‌ای از وکلای مدافع که از صدام دفاع کرد و دفترش در امان قرار داشت، مشارکت کردند.

او افزود: در مورد هزینه‌های هیئت وکلا، قذافی مبلغی را به رغد (دختر صدام) که در دفتر کمیته در امان کار می‌کرد، پرداخت کرد، عبدالله صالح نیز مبلغی کمک کرد.

رغد پس از آغاز حمله نظامی آمریکا به عراق به اردن نقل مکان کرد و از آنجا فعالیت‌های کمیته وکلای دفاع پدرش را هماهنگ می‌کرد.

خلیل در ادامه گفت: رغد بلیت‌های سفر از امان به بغداد را تهیه کرد و نیز باقی وکلا با هزینه او از کشورهایشان به عراق سفر کردند و هزینه هتل‌های آنها از بودجه کمیته پرداخت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۱۸:۵۶

حتما میخاستید این سگ هار جهنمی زنده بماند لامحال

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۲۰:۱۷

با مردن راحت شد باید زنده میماند تا زجر بکشد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۰ ۱۴:۵۴

می خواستید گلاب بپاشند روش... عاقبت هر جنایت کاری همینه...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۷ ۱۸:۲۴

الهم اشغل الظالمین با الظالمین