• جمعه / ۱۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400101007019
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۹ و۱۰ دی

جزییاتی از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ/سخنگوی دولت در سوگ فرزند/سفر رئیسی به قم/بزرگداشت ۹ دی

جزییاتی از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ/سخنگوی دولت در سوگ فرزند/سفر رئیسی به قم/بزرگداشت ۹ دی

مذاکرات وین/ سالگرد حماسه ۹دی/ ارسال محموله به فضا/ درگذشت فرزند سخنگوی دولت/ سیزدهمین سفر استانی رئیسی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا در روزهای (پنج شنبه و جمعه) نهم و دهم دی ماه ۱۴۰۰ بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، پرتاب موفق سه محموله تحقیقاتی توسط ماهواره‌بر سیمرغ به فضا از موضوعات خبری پربازدید بود.

به گفته سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره بر به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد.

سردار سید مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم به بیان جزئیاتی از محموله اخیر ارسالی توسط وزارت دفاع به فضا پرداخت و گفت: خوشبختانه با طی کردن موفق فرآیند پرتاب ماهواره بر سیمرغ ۶ که حامل ماهواره‌ی ققنوس و دو کیوب‌ست(ماهواره مکعبی) در حوزه فضایی تقریباً دو گام جلو آمدیم.

پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشت که مدعی شد این اقدام «یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای گسترش سلاح‌های هسته‌ای» است و آن را «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت» دانست.

این مقام رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا افزود که ایالات متحده همچنان نگران " توسعه ابزارهای پرتاب فضایی توسط ایران" است و این یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای آنچه گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌نامید، است.

او در عین حال درباره میزان تاثیر این اقدام بر مذاکرات وین گفت: برنامه هسته‌ای ایران عملا توسط برجام محدود شد. دولت قبلی [دولت ترامپ] ایران را از این محدودیت‌ها رها کرد و با این کار همه نگرانی‌های دیگر ما در مورد سیاست‌های ایران، از جمله برنامه موشکی بالستیک را بیشتر کرد. به همین دلیل است که ما به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی کامل به توافق برجام هستیم.

با توجه به همزمانی مذاکرات با آغاز سال نو میلادی، هشتمین دور مذاکرات وین برای سه روز متوقف شد و هیات ها به پایتخت هایشان باز می‌ گردند.

قرار است دوشنبه هفته آینده هیات های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ برای ادامه گفت‌وگوها پیرامون رفع تحریم‌ها و رسیدن به یک چارچوب اجرایی برای اجرای کامل توافق هسته ای ۲۰۱۵ به وین بازگردند.

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران بر جدیت ایران در دریافت "تضمین" های لازم برای اطمینان از لغو تحریم‌ها تاکید کرده و گفته‌اند که " هیات ایرانی نظرات و ایده های اولیه خود در خصوص تضمین‌های لازم را ارایه کرده است.

اخبار دیگری از وین حاکی از فعال شدن جبهه روسی ـ آمریکایی در مذاکرات است.

میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توییتی از دیدار خود با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با محوریت موضوع برجام خبر داد و گفت: هماهنگی و رایزنی‌های نزدیک میان هیات‌های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین پیش‌شرطی مهم برای پیشرفت جهت احیای برجام است.

مذاکره کنندگان ارشد روسیه و آمریکا عصر روز چهارشنبه برای دومین بار نیز با یکدیگر در چارچوب برجام و موضوعات مطرح در مذاکرات دیدار کردند.

دیگر اخبار مرتبط با مذاکرات را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

مذاکرات پیشرفت‌های نسبتا خوبی در این چند روز داشت

در وین شاهد پیشرفت بوده‌ایم

استمرار رایزنی‌ها به طور غیررسمی میان ایران و هیات‌های مستقر در وین

مزایای مذاکره به زبان فارسی از نگاه دستیار وزیر امور خارجه

دیدار هیات‌های روسی و تروئیکای اروپا در حاشیه مذاکرات وین

گفت و گوی احتمالی پوتین و بایدن درباره ایران همزمان با مذاکرات وین

گفت‌وگوی بلینکن با وزرای خارجه تروئیکای اروپا درباره ایران

روند مذاکرات وین سازنده و مثبت بود

***

یک عضو شورای سیاست‌گذاری خبرگزاری ایرنا در اینستاگرامش از درگذشت فرزند علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، خبر داد و این ضایعه را تسلیت گفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هم در پیامی خطاب به علی بهادری جهرمی نوشت: درگذشت اندوهبار فرزند دلبندتان موجب تاثر اینجانب گردید. با ابراز همدردی، فقدان آن عزیز سفر کرده را تسلیت می گویم و از درگاه خداوند برای شما و خانواده، آرامش، صبوری و بردباری بر این مصیبت را مسالت دارم.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز با انتشار یادداشتی از پیام‌های همدردی‌ شخصیت‌های کشوری قدردانی کرد و در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: از همه دوستان و آشنایانی هم که با بذل محبت، در غم از دست دادن دخترم همدردی کردند و موجب تسلی‌خاطر بنده و خانواده‌ام شدند، صمیمانه سپاسگزارم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه در سیزدهمین سفر استانی خود وارد استان قم شد.

بازدید از پروژه‌های استان، دیدار با علما، نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم ترین برنامه های سفر رئیس جمهور به استان قم بود.

خبرهای دیگر از برنامه های این سفر را در لینک های زیر بخوانید.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عدالت اجتماعی و توسعه متوازن توجه شده است

با اقدامات دولت نرخ رشد تورم در آبان و آذر امسال کاهشی بوده است

تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرا هماهنگ است

امروزه بیش از هر زمانی نیازمند بصیرت هستیم

مسئولان اقدامات اجرایی شان را به مردم گزارش کنند/ مردم فساد و رشوه را در نظام اسلامی نمی پذیرند

قم شهر جهاد و اجتهاد، ایثار و شهادت و بصیرت است

حضور رئیس جمهور در گلزار شهدای قم

رئیس جمهور حرم حضرت معصومه (س) را زیارت کرد

***

بزرگداشت سالروز نهم دی با حضور اقشار مختلف مردم در میدان امام حسین با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و شعار «یوم الله نهم دی، تجلی وحدت ملی و رمز عبور از  فتنه» برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هدف دشمن، ناامید کردن مردم ما از آینده است پس باید مراقب بود که در مقابل دشمن هم به رکن بصیرت نیاز است و هم رکن جهاد.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

تشکر شـورای هماهنـگی تبـلیغات اسلامی از مردم

قطعنامه پایانی مراسم سراسری یوم الله نهم دی ۱۴۰۰

۹ دی رویداد بزرگ و ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی است

حماسه ۹ دی محصول وحدت ملت ایران برابر توطئه های دشمنان

۹ دی نشان داد مردم همواره آماده اطاعت از ولی فقیه هستند

۹ دی حماسه‌ای خودجوش بود

۹ دی هشداری به غرب‌باوران است

«بصیرت» مؤثرترین سلاح برای مقابله با فتنه‌های دشمنان نظام اسلامی است

حماسه ۹ دی، بیماری فتنه ۸۸ را درمان کرد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha