• شنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101107274
  • خبرنگار : 71129

سفارت چین برای نخستین بار از ۱۹۹۰ در نیکاراگوئه باز شد

سفارت چین برای نخستین بار از ۱۹۹۰ در نیکاراگوئه باز شد

چین برای نخستین بار از ۱۹۹۰ و درست سه هفته پس از توقف روابط دیپلماتیک نیکاراگوئه با تایوان سفارتش را در این ماناگوآ باز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "دنیس مونکادا" وزیر خارجه نیکاراگوئه گفت، قرابت ایدئولوژیکی بین ماناگوآ و پکن وجود دارد و از چین بابت اهدای یک میلیون دوز واکسن کرونای سینوفارم تشکر کرد.

دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه در ۱۹۸۵ با چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد اما پس از آنکه کرسی ریاست جمهوری را در انتخابات ۱۹۹۰ باخت، دولت جدید به ریاست جمهوری وقت "ویولتا چامورو" تایوان را به رسمیت شناخت و این آغاز قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد.

دولت نیکاراگوئه روابطش را در نهم دسامبر سال ۲۰۲۱ با تایوان قطع کرد و همین اواخر سفارت سابق این کشور و دفاتر دیپلماتیک آن را توقیف و اعلام کرد که این ساختمان‌ها به چین تعلق دارد. البته سفارت جدید چین در جای دیگری واقع است و هنوز مشخص نیست که دولت پکن می‌خواهد با این ساختمان‌های توقیفی چه کند.

پیش از آنکه دیپلمات‌های تایوانی مجبور شوند نیکاراگوئه را ترک کنند، تلاش کردند تا این ساختمان‌ها را به اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک این کشور اهدا کنند اما دولت اورتگا گفت که چنین اقدامی، اعتباری ندارد و ساختمان واقع در منطقه ماناگوآ به چین تعلق دارد.

وزارت امور خارجه تایوان این اقدام دولت نیکاراگوئه را محکوم کرد، آن را اقدامی غیرقانونی دانست و گفت: دولت نیکاراگوئه روندهای استاندارد را با تعیین ضرب‌الاجل دو هفته‌ای برای دیپلمات‌های تایوانی به منظور ترک این کشور آمریکای لاتین نقض کرده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، دولت تایوان همچنین مانع تراشی دولت ماناگوآ را برای فروش نمادین املاک دولت تایپه به کلیسای کاتولیک نیکاراگوئه محکوم کرد.

نیکاراگوئه اوایل دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که تنها چین را رسما به رسمیت می‌شناسد که مدعی مالکیت تایوان به عنوان بخشی از قلمرویش است.

این اقدام از سوی دولت ماناگوآ به انزوای دیپلماتیک تایوان در عرصه بین‌المللی افزوده و این درحالیست که این منطقه تبادلات رسمی خود را با کشورهایی چون لیتوانی و اسلواکی که آن را به عنوان یک کشور رسما به رسمیت نمی‌شناسند، افزایش داده است. تایوان تنها با ۱۴ متحد خود روابط دیپلماتیک رسمی دارد.

چین در سال‌های اخیر به متحدان دیپلماتیک تایوان فشار وارد کرده و همین مساله باعث شده تا از تعداد آنها کاهش یابد. دولت پکن مخالف این است که تایوان خودش را در نشست‌های جهانی یا در عرصه دیپلماسی یک کشور مستقل اعلام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha