• شنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400101107565

نماینده مردم لار، گراش و اوز در مجلس:

لزوم حمایت از دستاوردهای جهاددانشگاهی

لزوم حمایت از دستاوردهای جهاددانشگاهی

ایسنا/فارس هفته گذشته، بخشی از دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، پزشکی، علوم انسانی، آموزشی و فرهنگی، در بوستان گفتگوی تهران به معرض نمایش گذاشته شد؛ تولیدات دانش‌بنیانی که بسیاری از مسئولان را در خصوص لزوم استفاده هرچه بیشتر از این توان تخصصی داخلی، برای تسریع در حرکت‌های توسعه‌ای به واکنش واداشت.

نمایشگاه ۵ روزه دستاوردهای جهاددانشگاهی، علیرغم اینکه تنها بخشی از توان و دستاوردها و تولیدات دانش محور این نهاد انقلابی را در بخش‌های مختلف مهندسی، پزشکی، فرهنگی، علوم انسانی و آموزشی وپژوهشی، به معرض نمایش گذاشته بود، متخصصان حوزه‌های مختلف و مسئولان ارشد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به تحسین واداشت و این امید را ایجاد کرد که از این پس شاهد نگاه‌های عمیق و مهربان‌تری نسبت به جهاددانشگاهی به عنوان نهادی برخاسته از بطن انقلاب و نظام اسلامی با توانی گسترده، باشیم.

دکتر حسین حسین‌زاده، نماینده مردم لارستان، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان بازدیدکننده نمایشگاه جهاددانشگاهی بود که با تحسین متخصصان و پژوهشگران و مسئولان این نهاد به واسطه دستاوردهای ارزشمند در حوزه‌های مختلف بر لزوم حمایت بیشتر و کاملتر برای تداوم تولیدات و کمک به رونق اقتصادی و تسریع در روند توسعه و رشد کشور تاکید کرد.

حسین‌زاده در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی چیست؟ گفت: این نمایشگاه جزو بهترین نمایشگاه‌هایی بود که از آن بازدید داشته‌ام.

او ادامه داد: دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه های پزشکی، کشاورزی و به خصوص صنعت و انرژی غیرباور و شگفت انگیز است.

لزوم حمایت از دستاوردهای جهاددانشگاهی

حسین‌زاده با اشاره به اینکه حوزه کاری او صنعت نفت و گاز است، گفت: با توجه به حوزه کاری‌ام، جهاددانشگاهی دستاوردهای زیادی را بالاخص در زمینه دکل‌های حفاری و وسایل چاه نفت و گاز داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این دستاوردها، به خاطر نبود سرمایه‌گذاری و حمایت از تولیدکننده، عملاً بلااستفاده مانده در حالیکه متاسفانه مشابه این تولیدات یا محصولات نهایی آنها را از خارج وارد می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که جایگاه جهاددانشگاهی در توسعه فناوری و تجاری سازی فناوری در راستای تحقق فرهنگ ما می توانیم و ایجاد خودباوری در کشور را چگونه می‌بینید؟، گفت: این دستاوردها محصول فرهنگ جهادی حاکم بر جهاددانشگاهی است.

حسین‌زاده توضیح داد: فرهنگ جهادی یعنی با امکانات محدود به مقابله با مشکلات برویم، از سختی‌ها نهراسیم، میان‌برها را پیدا کرده و همواره، منافع مردم و کشور را در نظر بگیریم. جهاد دانشگاهی علاوه بر اینکه یک نهاد دانش محور، علمی و فناور است از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و سایر مجموعه‌های فناور را تقویت می‌کند.

لزوم حمایت از دستاوردهای جهاددانشگاهی

نماینده مردم شهرستان‌های لار و گراش و اوز، گفت: در حقیقت به ایجاد هم افزایی و تعامل دربخش های مختلف می‌پردازد و جزو پیشگامان عرصه علم و فناوری است.

حسین‌زاده در پاسخ به این پرسش که تاثیر فعالیت جهاددانشگاهی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی و پرهیز از دولتی شدن این مجموعه در موفقیت های این نهاد را چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: دستاوردهای زیادی در جهاد دانشگاهی) دیده می شود که به‌دلیل نبود سرمایه‌گذار و حمایت نکردن از تولید آنها، عملاً بلااستفاده مانده است.

او اضافه کرد: در حالیکه متاسفانه مشابه این تولیدات، صنایع یا محصولات را از خارج وارد می‌کنیم نخبگان و گروه‌های دانش بنیان در ارتباط با جهاد دانشگاهی در حال انجام کارهای خوبی هستند.

نماینده مردم لار، گراش و اوز در مجلس گفت: استمرار این کار نوید بخش آنست که تنها راه برون رفت از مشکلات موجود در حوزه بین المللی و مشکلات تحریم‌ها که آسیب های جدی را بر کشور وارد کرده، اعتماد به دانش و نخبگان کشور است.

حسین‌زاده همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود موفقیت های جهاد دانشگاهی در تولید داخل و بومی سازی فناوری، همچنان بخش صنعتی و دولتی به واردات علاقمند هستند؟، گفت: یکی از دلایل نامهربانی نسبت به تولیدات داخلی و بی اعتمادی به این ظرفیت‌هاست.

او گفت: این موضوع از گذشته وجود داشته است و بسیاری از مدیران ریسک استفاده از تولیدات داخلی را نمی‌پذیرند چراکه معتقدند این محصولات امتحان خود را پس نداده‌اند.

جسین‌زاده همچنین افزود: خریدهای خارجی امتیازهایی به همراه دارد که نظر بسیاری از مدیران را به خود جلب می‌کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: معتقدم اگر از محصولات تولید داخل حتی با یک پله کیفیت پائین‌تر استفاده کنیم، باز هم به نفع کشور است؛ گرچه به نظرم بخشی از تولیدات داخلی در مقایسه با محصولات وارداتی عملکرد بهتری دارند.

حسین‌زاده، نماینده مردم لار، گراش و اوز در مجلس گفت: امیدوارم در دولت جدید که با رویکرد نگاه به داخل تشکیل شده است، شاهد افزایش استفاده از تولیدات داخل باشیم.

لزوم حمایت از دستاوردهای جهاددانشگاهی

لزوم حمایت از دستاوردهای جهاددانشگاهی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha