• شنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400101107709
  • خبرنگار : 71616

افزایش آمار خودروهای ناقص، کار دست خودروسازان داد

افزایش آمار خودروهای ناقص، کار دست خودروسازان داد

پس از عدم توجه به هشدار سازمان بازرسی مبنی بر پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودروهای ناقص به وزارت صمت و خودروسازان، سازمان مذکور دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در خصوص عدم اعتنا به افزایش خودروهای ناقص و عدم تکمیل آن‌ها، فراخوانده است؛ این در حالیست که آمار تولید و فروش ۹ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد بالغ بر ۴۳ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو و سایپا در این مدت تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، به دنبال نشست‌های تخصصی و بازدیدهای میدانی سازمان بازرسی کشور از دو خودروساز بزرگ کشور و قطعه‌سازان، با استناد بر اسناد و مدارک، به منظور پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودروهای ناقص، هشدار مقتضی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان به منظور ارائه برنامه زمان‌بندی و ضرورت کاهش خودروهای ناقص در جهت کاهش التهاب بازار خودرو داده شد.

بر این اساس عدم اقدام اجرایی با برنامه‌های مطرح از ناحیه خودروسازان، افزایش تعداد خودروهای ناقص و روند کند تکمیل و عرضه خودروهای مذکور این دو شرکت خودروساز بزرگ، موجب شد تا سازمان بازرسی کل کشور این اقدام خودروسازان را از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تلقی کرده و هیات مدیره دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را (با تفهیم اتهام به اعضای هیات مدیره خودروسازان) برای ارائه توضیحاتی در رابطه با این بی‌توجهی به کاهش خودروهای موجود در کف پارکینگ‌ها، آن هم علیرغم اعمال افزایش قیمت‌ها محصولات آن‌ها فراخواند.

در متن نامه غلام عباس ترکی-معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی- خطاب به اعضای هیات مدیره دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، اعلام کرده است:

"احتراما، نظر به تشکیل پرونده کلاسه ۱/۱۴۰۰/۵۱۱/۰۰۲۶ و پیرو جلسات متشکله، بازدیدهای میدانی انجام شده و مکاتبات صورت پذیرفته طی نامه‌های شماره ۱۸۶۳۸۱ و ۱۸۶۳۷۹ - ۴ مهر ۱۴۰۰ و هشدار اعلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور ارائه برنامه زمان‌بندی و ضرورت کاهش خودروهای ناقص مستقر در کف پارکینگ خودروسازان طی نامه شماره ۵۰۰.۲۴۸۹۳۴  تاریخ سوم آذر ۱۴۰۰  و با عنایت به تصویب افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در ستاد تنظیم بازار و اجرای آن توسط خودروسازان و اقدامات انجام شده در راستای تزریق نقدینگی جدید به خودروسازان از قبیل، مصوبات کمیته خودرو مبنی بر موافقت با اجرای انواع طرح‌های فروش ملی یک‌ماه اخیر که قسمتی از آن اجرایی شده و همچنین فراهم شدن زمینه استفاده از اعتبار مطرح از ناحیه شورای پول و اعتبار به منظور جبران بخشی از مطالبات قطعه‌سازان، ملاحظه شد تغییر قابل توجهی در کاهش خودروهای موجود در کف کارخانه آن شرکت‌ها ایجاد نشده که مراتب گویای عدم اقدام و اهتمام جدی خودروسازان در کاهش تعداد خودروهای موجود در کف و کاهش التهاب قیمت خودرو در بازار بوده که با امعان نظر به آن و مستند به بند (۳) قسمت (الف) ماده ۴۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، موضوع از مصادیق اخلال در رقابت تلقی می‌شود.

با عنایت به مراتب مذکور مقتضی است نسبت به ارائه دفاعیات خود در انطباق با مفاد ماده ۳۳ این آین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری به این مرجع اقدام نمایید. "

۴۳ هزار و ۳۵ دستگاه از تولید ۹ ماهه خودروسازان، ناقص ماند و تجاری نشد

طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان بزرگ کشور به سازمان بورس، در مجموع ۹ ماهه سال جاری، ۵۷۷ هزار و ۴۶۸ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو و سایپا تولید شده است اما از این تعداد خودرو تولیدی ۴۳ هزار و ۳۵ دستگاه تجاری‌سازی نشده و ناقص باقی مانده است.

در مقابل طی این مدت این دو خودروساز در مجموع ۸۷۷ دستگاه خودرو از تولیدهای پیش از سال ۱۴۰۰ را تجاری‌سازی کرده‌اند و بر این اساس برای ۵۳۵ هزار و ۳۷۱ دستگاه از تولیدهای این خودروسازان طی ۹ ماهه امسال و پیش از آن فاکتور فروش صادر شده است. (بخشی از فروش این مدت خودروسازان مربوط به تولیدهای پیش از سال جاری و از دسته خودروهای ناقص است که طی ۹ ماهه امسال تکمیل و به بازار عرضه شد.)

آمار تولید و فروش خودروهای داخلی پرتیراژ به تفکیک محصولات دو خودروساز

ایران‌خودرو: در مجموع ۹ ماه سال جاری ۳۲۵ هزار و ۴۹۴ دستگاه در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است. از سوی دیگر با تکمیل ۵۱۴ دستگاه از تولیدات پیش از سال ۱۴۰۰ برای ۳۰۸ هزار و ۹۵۵ دستگاه فاکتور فروش صادر کرده است. این در حالیست که ۱۷ هزار و ۵۶ دستگاه از تولیدات ۹ ماهه این گروه صنعتی تجاری نشده و ناقص در پارکینگ خودروساز باقی‌مانده است.

از مجموع خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو طی ۹ ماهه امسال، ۲۱۴ هزار و ۶۱۸ دستگاه متعلق به محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو ۲۰۰۸) است که ۲۱۱ هزار و ۲۸۳ دستگاه آن را فروخته  و ۳۳۳۵ دستگاه آن ناقص مانده است؛ همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید شده که همه ۱۰۳ دستگاه آن طی ۹ ماهه امسال تجاری شده است.

پس از پژوها، ایران‌خودرو ۳۷ هزار و ۷۰۶ دستگاه از محصولات خانواده سمند در ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ تولید کرده و برای ۳۸ هزار و ۸۴ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است. بر این اساس ۳۸۷ دستگاه از سمندهای تولیدی پیش از سال جاری تکمیل شده‌اند.

همچنین در این مدت، ۳۷ هزار و ۷۰۸ دستگاه دنا، ۲۵ هزار و ۲۷۴ دستگاه رانا و ۵۸۰۲ دستگاه تارا در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است. در مقابل از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه به ترتیب ۳۰ هزار و ۷۸ دستگاه دنا، ۱۹ هزار و ۶۲۴ دستگاه رانا و ۵۳۷۰ دستگاه تارا فروخته شده است.

در مدت مذکور سال جاری از تولید محصولات فوق ۷۶۳۰ دستگاه دنا، ۵۶۵۰ دستگاه رانا و ۴۳۲ دستگاه تارا قابلیت تجاری‌سازی نداشته است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در ۹ ماهه امسال، عملکرد تولید ۴۲۷۱ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را ثبت کرده است که به ترتیب ۴۴۰۵ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

همانطور که در گزارش‌های قبلی نیز یاد شده است، از تولیدهای مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L۹۰)، دو دستگاه دانگ‌فنگ و از تولیدهای داخلی گذشته آن سه دستگاه وانت آریسان از ابتدای سال جاری تا پایان آذر در آمار فروش این گروه خودروسازی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ایران‌خودرو پس از گذشت هشت ماه از سال جاری که تولید وانت آریسان نداشت، در آذر ماه امسال اقدام به تولید ۱۲ دستگاه از این خود کرده است. البته سه دستگاه فروخته شده وانت اریسان طی ۹ ماهه امسال جزو این ۱۲ دستگاه تولیدی جدید نیست و از محل تکمیل تولیدهای پیشین آن است.

سایپا: در گروه خودروسازی سایپا نیز در طول ۹ ماهه سال جاری ۲۵۱ هزار و ۹۷۴  دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان به ترتیب ۱۷ هزار و ۹۰۳ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۲۱۷ هزار و ۲۲۱ دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s۳۰۰ و ۱۶هزار و ۷۲۰ دستگاه سهم شاهین بوده است.

طبق  آمار، گروه خودروسازی سایپا در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پرایدها تنها تولید وانت پراید (سایپا ۱۵۱) داشته است که طی مدت مذکور سال جاری برای ۱۶ هزار و ۴۵۶  دستگاه از این محصول فاکتور فروش صادر کرده و ۱۴۴۷ دستگاه آن ناقص مانده است.

همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۱۹۴ هزار و ۶۸۰ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۴ هزار و ۸۵۶ دستگاه شاهین تجاری‌سازی و برایشان صورت مالی ثبت شده است.

این خودروساز همچنین ۵۸ دستگاه از محصولات پراید سواری، سه دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو و ۳۶۲ دستگاه چانگان (پرایدها، سراتو و چانگان‌ها مربوط به تولیدهای قبل از سال ۱۴۰۰ است) طی ۹ ماهه امسال در آمار فروش خود ثبت کرده است.

بدین ترتیب، طبق آمار از ۲۵۱ هزار و ۹۷۴ دستگاه خودرو تولیدی گروه خودروسازی سایپا در مجموع ۹ ماهه امسال،   ۲۵ هزار و ۹۷۹ دستگاه ناقص باقی مانده و قابلیت تجاری‌سازی داشته است اما در مجموع برای ۲۲۶ هزار و ۴۱۶ دستگاه خودرو نیز از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه فاکتور فروش صادر شده است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۱ ۲۳:۱۹

تولید و عرضه لوکان در جهان رنو لوگان خودرو مقرون به صرفه کلاس C جزوه ده خودروی ارزان است. این خودرو ارزان ترین خودروی بازار جهانی را به خود اختصاص داده است ال نود با پیکربندی اولیه عمدتاً در اروپای شرقی و سایر کشورهای در حال توسعه با قیمت 6000 دلار فروخته می شوند . در حالی رنو لوگان سال در جنوب شرق آسیا با قیمت 9500 دلار عرضه می شود و قیمت آن در بازار اروپا غربی 12000 دلار عرضه می شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۱۶:۲۸

با سلام خدمت کسانی که این متن رو میخونم ،خواهش میکنم این متن رو در تمام شبکه های مجازی منتشر کنید باتوجه به اینکه خودروهای دپو شده در پارکینگهای دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو ،سایپا) به دلایل و بهانه‌های از قبیل مشکل تامین قطعات جزئی گ از ریس جمهور محترم تقاضا داریم با همکاری قوه قضاییه سریعا از کلیه خودروهای در پارکینگ این دو خودروساز صورت برداری کنند و هر خودرو را تاریخ ورود به پارکینگ و تاریخ تولید آن را ثبت کنند و به این دو خودرو ساز اعلام شود این خودروهای که در پارکینگ هست باید براساس تاریخ تولید و تاریخ ورود به پارکینگ مبنا قیمت گذاری باشد و به ازای هر ماه در پارکینگ بودن به دلیل فرسوده شدن لوازم و قطعاتش یک درصد از قیمت مبنای قیمت گذاری کم شود مثلاً خودروی x دو سال هست در پارکینگ خودرو ساز بوده و قیمت دوسال پیش فروش کارخانه ۱۵۰میلیون بوده ولی الان قیمت فروش کارخانه شده ۲۵۰میلیون ,مبنا قیمت گذاری بعد رفع نواقص باید همان قیمت دوسال پیش (۱۵۰میلیون )باشد و با توجه به اینکه ۲۴ماه در پارکینگ بوده باید ۲۴درصد از قیمت ۱۵۰میلیون کم شود که میشود۱۱۴میلیون و خودرو ساز با توجه به ثبت شدن خودرو‌ها توست قوه قضاییه حق فروش بیشتر از ۱۴۴میلیون را ندارد ،و کل این خودروها مراحل ثبت نام خریداران پرداخت وجه خریدار و تحویل خودرو زیر نظر قوه قضاییه باشد و خود خودروساز هیچ حق دخالت در کل مراحل فروش نباید داشته باشد