• شنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400101107776
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برای مقابله با اینفودمی کرونا چه کنیم؟

برای مقابله با اینفودمی کرونا چه کنیم؟

ایسنا/اصفهان مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا سیل اطلاعاتی که مردم با آن مواجه هستند بسیار زیاد بوده است، گفت: این موضوع در تمام دنیا مشکل‌زا و از آن به عنوان اینفودمی یاد می‌کنند.

منصور شیری، امروز (شنبه، ۱۱ دی‌ماه) در نشست با خبرنگاران، با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا سیل اطلاعاتی که مردم با آن مواجه هستند بسیار زیاد بوده است، تصریح کرد: این موضوع در تمام دنیا مشکل‌زا بوده است و از آن به عنوان اینفودمی یاد می‌کنند. خطرات اینفودمی افزایش ترس مردم، کم شدن اثربخشی اقدامات بهداشتی برای مقابله با پاندمی، ایجاد بی اعتمادی، انگ زدن و کم کردن همبستگی اجتماعی است.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم سواد سلامت مردم با دسترسی، تحلیل، ارزیابی، تولید و مشارکت اطلاعات افزایش یابد. برای مقابله با اینفودمی به اطلاعاتی که از دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود اعتماد کنیم، به اطلاعات و اخبار نادرست توجه نکرده و آنها را بازنشر نکنیم، شایعات نادرست و مضر را اطلاع دهیم، ضمن احساس مسئولیت به منبع اطلاعات توجه کنیم.

شیری با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها ممکن است اواخر این ماه یا اوایل بهمن با موج جدید کرونا مواجه شویم، اظهار کرد: با شیوع انفجاری ویروس کرونا در کشورهای دیگر، عقل حکم می‌کند آمادگی لازم را برای مقابله با ویروس داشته باشیم، اما متاسفانه جامعه دچار خوش خیالی شده که کرونا تمام شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم ماسک نمی‌زنند و در تجمعات شرکت می‌کنند، گفت: باید به مردم تأکید کنیم استرس پاندمی سخت است، اما باید عادت کنیم با این بیماری به زندگی ادامه بدهیم، همانطور که عادت کردیم با سرماخوردگی و آنفلوآنزا زندگی کنیم.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سال قبل این موقع موج سوم کرونا درحال تمام شدن بود، اما هفته دوم فروردین موج بعدی شروع شد، گفت: در حال حاضر دو موضوع باعث نگرانی می‌شود؛ خریدهای عید و دید و بازدیدها و مسافرت‌های نوروزی، درحالی که خطر هنوز کاملا برطرف نشده است.

وی با بیان اینکه اولین گروه در معرض خطر کرونا افرادی هستند که واکسن نزده‌اند، افزود: تحقیقات نشان داده تزریق دو دوز واکسن حدود ۲۰ درصد ایمنی و تزریق سه دوز واکسن ۷۵ تا ۸۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، بنابراین تفاوت زیادی بین تزریق دو تا سه دوز واکسن کرونا وجود دارد.

شیری استفاده درست از ماسک را بسیار مهم دانست و گفت: ویروس کرونا از راه‌های هوایی حمله می‌کند، پس در فضای بسته باید از دو ماسک استفاده کنیم، رعایت تهویه فضاهای بسته نیز اهمیت زیادی دارد و باید هر ساعت چند دقیقه پنجره‌ای را باز کنیم، رعایت فاصله دو متری، پرهیز از تجمعات، شست‌وشوی منظم دست‌ها با آب و صابون به جلوگیری از ابتلا به کرونا کمک زیادی می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی زمان را موضوع بسیار مهمی دانست و خاطرنشان کرد: اگر آنطور که پیش‌بینی شده از اواخر این ماه موج ششم کرونا شروع شود، واکسیناسیون افراد حائز اهمیت است، البته امکان دارد موج اتفاق نیفتد، چون سطح ایمنی مردم بالا رفته است.

شیری با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد مردم واکسن کرونا زده‌اند، گفت: تفاوت ما با کشورهای غربی این است که واکسیناسیون ما اخیراً به حد بالا رسیده، پس ایمنی مردم ما بیشتر است، ضمن اینکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی سال نو میلادی باعث افزایش بیماری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha