• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101208556
  • خبرنگار : 71661

فنلاند: هر زمان اراده کنیم، به ناتو درخواست عضویت می‌دهیم

فنلاند: هر زمان اراده کنیم، به ناتو درخواست عضویت می‌دهیم

نخست‌وزیر فنلاند در پیامی به مناسبت سال نوی میلادی، بر امکان عضویت کشورش در ناتو تاکید کرد و گفت، اگر فنلاند بخواهد، می‌تواند درخواست عضویت بدهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فنلاند در عین حفظ رسمی سیاست "عدم تعهد" خود از زمان جنگ سرد، با شرکت در چندین رزمایش مشترک و فعالیت‌های تمرینی، خرید تجهیزات آمریکایی و اعطای اجازه استفاده از زمین، آسمان و آب‌هایش به ناتو، ذره ذره به این اتحاد نظامی نزدیک‌تر شده است.

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در پیامی به مناسبت سال نوی میلادی، بر امکان عضویت کشورش در ناتو تاکید کرد و گفت، اگر فنلاند بخواهد، می‌تواند درخواست عضویت بدهد. این عضو حزب سوسیال دموکرات گفت: فنلاند همچنان گزینه درخواست عضویت ناتو را در دست دارد.

به نظر می‌رسد این اظهارات، کنایه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باشد که اخیرا از ناتو خواسته بود گسترش فعالیت‌هایش در شرق را متوقف کند.

سانا مارین گفت: ما باید این حق آزادی انتخاب را محفوظ بداریم... چون این حق هر کشوری است که درباره سیاست‌های امنیتی خودش تصمیم بگیرد.

مارین همچنین متعهد شد که فنلاند تعهدات و همکاری‌های امنیتی و دفاعی خود با اروپا را بیش از پیش تشدید کند و تاکید کرد که کشورش قدرت "مانور" خود را حفظ خواهد کرد.

سائولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند نیز در پیامی مشابه تاکید کرد که دست کشورش برای درخواست عضویت در ناتو باز است. او گفت: قدرت مانور و آزادی انتخاب فنلاند، شامل امکان اتحاد نظامی و -اگر خودمان بخواهیم- درخواست عضویت ناتو نیز می‌شود.

نینیسته با اشاره به بحران در مرزهای اوکراین و تنش‌های دنیای امروز، گفت که دوره پس از جنگ سرد تمام شده و سیاست اعمال زور زیاد بار دیگر در حال تغییرات شدید است و در این شرایط، تاثیر روی کشورهای کوچک شدیدتر است.

او هم چنین با بیان اینکه انگاره "حوزه‌های نفوذ" دیگر منسوخ شده است، به تضمین‌های درخواستی روسیه از غرب اشاره کرد. او گفت که اتحادیه اروپا باید گوش دادن منفعلانه به مکالمات طرفین را کنار گذاشته و نقش فعالانه‌تری بازی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha