• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400101208717

نماینده ولی فقیه در فارس:

شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح یزدی نماد بنیان مرصوص هستند

شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح یزدی نماد بنیان مرصوص هستند

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه امروز در شرایط جنگ شناختی هستیم و باید مراقبت بیشتری داشته باشیم، شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح یزدی را تجلی جهاد و اجتهاد در تبار ایرانی و نمادی عینی از بنیان مرصوص در میدان علم و عمل دانست.

آیت‌الله دژکام یکشنبه 12 دی در مراسم سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی و دومین سالروز شهادت شهید سلیمانی، با اشاره به آیه ۵۴ سوره مائده، گفت: خداوند در این آیه مبارکه می‌فرماید "ای گروهی که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند (به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند و (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند."

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مجلس تشکیل شده برای تجلیل از مجاهدت ها و اجتهادات بزرگ مردی از تبار علم، فیلسوفی بزرگ و فقیهی ارزشمند است، گفت: این شخصیت به حق از جمله کسانی بود که وجود مقدس و با عظمت ولی نعمت ما، امام زمان(عج) فرمودند: "وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ"، حجتی از حجج امام زمان(عج) در دوره غیبت که نقش حجت بودن خودش را به گونه‌ای بسیار تاریخ ساز و ارزشمند در سال هایی که نظام اسلامی و ولایت فقیه لازم بود مورد حمایت قرار گیرد، به خوبی ایفا کرد و مردم ما را از دام فریب و کید شیاطین رهانید.او با بیان اینکه آیه شریفه 54 سوره مائده، شایسته شخصیت هایی مثل آیت الله مصباح یزدی و شهید سلیمانی است، لزوم مرور کرامت ها و ارزش های نفسانی این بزرگان که مصداق آیه نورانی قرآن است را یادآور شد و گفت: خدای متعال در آغاز این آیه سخن از ارتداد به میان آورده است، " اگر کسی از شما از دین خود بازگردد و مرتد شود.." همه ما به یاد می آوریم و آشنا هستیم با احادیث زیادی که فرموده اند در آخر الزمان ارتداد از دین و بازگشت از عقیده حق، زیاد می شود. در برخی از روایات آمده که از فتنه های آخر الزمان برحذر باشید که مومن متدینی صبح از خانه اش بیرون می رود و عصر زمانی که بر می گردد کافر شده است. ما گاهی باید روایات مربوط به فتن آخر الزمان و مسائل پیش از ظهور حضرت را مرور کنیم چون کمک می دهد به ما برای اینکه روزگار خود را بهتر بشناسیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز بحثی است تحت عنوان جنگ شناختی یا جنگ ادراکی، گفت: تعریف جنگ شناختی همین است که شخصی در باورهای خود دچار تردید شود، امروز جنگ استکبار با نظام اسلامی در این‌مرحله قرار دارد. ما ۸ سال جنگ رودررو را با همه ابرقدرت ها و بیش از ۳۰ کشور جهان پشت سر گذاشتیم و این مردم ایستادند و مقاومت کردند و دشمن متوجه شد هرچه اسلحه بکشد و خون بریزد مردم ما در موضع حق خود محکم تر خواهند ایستاد پس صحنه جنگ را عوض کرد و به عرصه ای برد که مردم فریب بخورند چنانچه در جنگ صفین معاویه وقتی دید با شمشیر کارش پیش نمی رود قرآن ها را بر سر نیزه کرد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امروز دشمن بحث را از این هم فراتر برده و در مبانی عقیده مردم ما تشکیک ‌می کنند، گفت: امروز دشمنان در ارزش های مسلم و پذیرفته شده جامعه ما تشکیک می کنند و کار را به جایی رسانده اند که انگار برخی از ما کاملا بیخیال هستیم.

او با اشاره به لزوم اندیشیدن راهکارهایی برای مقابله با جنگ ادراکی ایجاد شده توسط دشمن، گفت: بنده شرمنده می شوم که می‌بینیم مثلا یک سایت رسمی خبر رسانی در کشور ما تیتر زده اند که مثلا کدام همسر شخصیت مشهور زیباتر است؟ مسئول این اتفاق کیست؟ یا از این نظیر اتفاقات که گناه مسلم است ولی کار را در عرصه جنگ شناختی و ادراکی چنان جلو برده اند که انگار این مصداق آزادی است، این بی غیرتی کی و کجا رسم شد؟

امام جمعه شیراز با بیان اینکه بازگشت از ارزش ها یک نحوه ارتداد است که در باورها به شکلی و در ارزش ها به یک شکل دیگر است، به وقوع جنگ در باورها و ارزش‌ها اشاره و اضافه کرد: ارزش را به ضد ارزش تبدیل کرده اند، تا بخواهید از ارزش و باورهای حق دفاع کنید برخی رسانه‌ها فضاسازی می کنند و چوب بالا می برند و شلوغ می کنند بنابرین این ‌جنگ است. جنگ بسیار جدی‌ که مقام معظم رهبری در سخنرانی دیروز خود تعبیری داشتند که کلید این رسانه ها دست دیگران است و باید فکری کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه من و شما در زمان غیب حضرت باید در این عرصه جنگ شناختی میدان داری کنیم و نشستیم در مجلس کسی که ‌میدان داری کرد، گفت: اگر شهید سلیمانی مرد میدان بود آیت الله مصباح یزدی نیز مرد میدان بود، یکی در میدان جنگ چنان ایستاد که آبرو و افتخار برای همه ایرانی ها شد، یکی هم در عرصه جنگ شناختی چنان میدان داری کرد که رهبر انقلاب فرمود شاگردان آیت الله مصباح را به میدان بیاورید تا در مسئله جنگ شناختی بتوانند میدان داری کنند.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: چرا امروز وقتی به حریم ولایت جسارت می شود و کسی به عرصه دفاع می آید دیگران احساس وظیفه نمی کنند؟ در این عرصه جنگ شناختی چرا برخی خود را باخته اند؟ این سئوالات مطرح است. دشمن حتی جلوتر رفته و در خدا هم تشکیک می‌کند که خدا در این عالم چه کاره است؟ شما مگر نمی گویید "لاحَولَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِالله" برخی نعوذ بالله می خواهند بگویند خدا کاره ای نیست.

امام جمعه شیراز لطمه خوردن حساسیت ایمانی، عقیدتی و اخلاقی برخی افراد را نتیجه جنگ شناختی دانست و گفت: هیچ کسی ککش نمی گزد که به حیثیت توحید لطمه می خورد، این قسمت اول آیه است. خدای متعال فرموده است اگر کسی از دین برگردد من کسانی را دارم که بیاورم، " فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِم ".

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ۶ صفت در این آیه هست که هر شش صفت به آیت الله مصباح و شهید سلیمانی تطبیق می شود، تصریح کرد: تجلی جهاد و اجتهاد را در تبار ایرانی و تبار سلمان فارسی در ۲ شخصیت برازنده آیت الله مصباح یزدی و شهید سلیمانی عزیز شما می توانید نشان دهید.

وی در تشریح ویژگی های این دو شخصیت بزرگ تاریخ معاصر ایران اسلامی، براساس قرآن، گفت: اول "یُحِبُّهُمْ" که خدا می فرماید من دوستشان دارم. در دنیا باید گاهی به داشته های خود ببالیم؛ از خود رها شدن ها، خود فراموشی ها و خودباختگی ها کار دستمان می دهد. در جنگ بدر وقتی مشرکین بت به میدان آورده و شعار می دادند که ما بت داریم پیامبر به مسلمین فرمود بگویید خدا سرپرست ما هست و شما خدا را ندارید. امروز کسانی می گویند ما با اسرائیل عادی سازی کردیم و حمایت آمریکا را داریم، مگر اینها بت های جهان مدرن را به رخ شما نمی کشند؟ پیامبر فرمود شعار دهید در مقابل آنها و ما تاج افتخار محبت و حمایت خدا را بر سر داریم.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: خدا سردار سلیمانی را دوست دارد که مصداق این آیه شریف شد " اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ"، خدا آن مؤمنان را که در راه او در صف جهاد با کافران، مانند بنیان و سدّی آهنین همدست و پایدارند بسیار دوست می‌دارد.

او گفت: بنیان مرصوص حاج قاسم سلیمانی بود که داعش را از روی کره زمین برداشت و خدا دوستش دارد و بنیان مرصوص آیت الله مصباح یزدی بود که" إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ"، آنهایی که به دنبال دانش دینی عمر خود را سپری کردند خدا دوستشان دارد هر چه که دشمنان حرف های دیگری بزنند خدا دوستتان دارد. این تاج افتخار بر سر اهل علم است.

امام جمعه شیراز دومین ویژگی قرآنی این دو شخصیت را "یُحِبُّونَهُ"، دانست و گفت: ویژگی دوم این قوم ایرانی که در شخصیت این دو مرد باید ما امروز ایرانی را نشان دهیم یکی مصباح است یکی سلیمانی. می فرماید این ها نیز خدا را دوست دارند و اگر دوست نداشتند پای این همه سختی نمی ایستادند. 

شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح یزدی نمود بنیان مرصوصند

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: ویژگی بعدی " أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ " است که چگونه این دو مرد نسبت به بقیه مومنان تواضع دارند. تواضع آیت الله مصباح در مقابل دیگر عالمان و دیگر افراد را ببینید. خیال می کنیم ارزش علم و ارزش ایمان ارزش کمی است و داریم آنها را از دست می دهیم و لطمه می خوریم. اگر یک نفر شأن استادی دارد چطور باید به آن احترام بگذاریم؟ این موارد را فراموش ‌و خیال می کنیم به جایی می رسیم؟ قرآن می فرماید این ‌موارد مهم است. 

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه رهبری در دیدار با خانواده شهید سلیمانی به تواضع آن شهید اشاره کردند، گفت: شخصیت‌ جهادگر شهید سلیمانی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی در مقابل مومن که می رسد اینگونه متواضع و در عین حال در مقابل دشمن کوبنده است.

او ویژگی بعدی را " أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ " دانست و گفت: اینکه این همه به آیت الله مصباح حمله می شد برای چه بود؟ چون ایشان در مقابل دشمن محکم ایستاده بود. آیت الله مصباح یزدی خاصیت و جوهر داشت و علم ایشان در خدمت ایمانش بود. هرچه کفر است باید با قلم شیوا کوبیده شود، وقتی آیت الله مصباح به بررسی و نقد فلسفه غرب می پرداخت چه می کرد؟ خدای متعال در آسمان ملائکه ای دارد که وقتی شیاطین برای استراق سمع می روند ملائک آنها را به شهاب ثاقب می زنند" فَاتَّبَعُواْ شِهَابٌ ثَاقِبٌ ". قلم علامه طباطبایی،  قلم آیت الله شهید مطهری مطهری و قلم آیت الله علامه مصباح یزدی شهاب ثاقب بود. به قول شاعر بزرگ حافظ شیرازی " مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ... دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد".

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در ادامه آیه شریف می فرماید " یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ "، خاطرنشان کرد: جهاد سختی دارد. اینها اهل جهاد بودند. با راحت طلبی کسی مجاهد نمی شود، با خوشی نمی شود جهاد کرد. "وَلَا یَخَافُونَ"، از هیچ نمی ترسند. از مرگ نمی ترسند و ترس در دلشان نیست. این‌جمله شهید سلیمانی که از مرگ نمی هراسیم در خاطر همه ما هست. از دیدن صحنه ای که شهید سلیمانی بالای خاکریز مقابل دشمن راه می رود سیر نمی شویم. ترس از دل اینها برداشته شده است و جنگ یعنی‌ به سمت جلو بدون ترس حرکت‌ کردن.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه دشمن می خواهد در صحنه ای دیگر شما را زمین‌گیر کند؛ بد می گوید، فحش می دهد و مسخره می کند تا شما بترسید و کوتاه بیایید، گفت: خداوند در انتهای آیه میفرماید " لَوْمَةَ لَائِم"، ما نمی ترسیم. مطمئن باشید دشمن وقتی احساس می کند از هرجهت کم آورده است، شما را ملامت می کند؛ اگر می خواهیم ادامه راه مصباح و سلیمانی باشیم باید بایستیم و مقاومت کنیم. هر چه بد بگویند ایستادگی کنید.

آیت‌الله دژکام با اشاره به فضاسازی‌های دشمن در فضای مجازی و حذف صفحاتی که عکس شهید سلیمانی را منتشر می‌کنند و واکنش علیه کسانیکه در دفاع از ولایت اقدام می‌کنند، گفت: امروز شما میدان را اداره می کنید و فضای مجازی دست آنهاست. در خطبه گذشته بنده جمله ای در دفاع از ولایت گفتم و ۶ هزار کامنت در فضای مجازی برعلیه ما نظر دادند در حالیکه ۶ هزار نفر در میدان واقعیت تکبیر گفتند. چرا تا در فضای مجازی شلوغ می کنند عده‌ای می‌ترسند؟ کار ما حق است یا خیر؟ در کار حق باید جلو برویم. 

امام جمعه شیراز با بیان اینکه عمروعاص در جنگ صفین کاری بدتر از آنچه امروز دشمنان می‌کنند انجام داد، خاطرنشان کرد: امروز طرف مقابل شما بیشتر از عمروعاص نیست، امروز برهنگی و بی آبرویی و ملامت گری را سپر نجات خود می کنند و شما که مرد میدان هستید امروز با این ۲ مردی که از عالم دیگر نظاره گر شما هستند پیمان ایستادگی در این‌ مسیر مقاومت ببندید تا آنجایی که عمود حق آشکار شود و این حکومت، نظام و امانت را به دست صاحب اصلی خود بسپاریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha