• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400101208798
  • خبرنگار : 71610

کتاب خاطرات سیاستمدار سرشناس عراقی درباره دیدارش با صدام در زندان

کتاب خاطرات سیاستمدار سرشناس عراقی درباره دیدارش با صدام در زندان

عدنان پاچه‌چی، سیاستمدار و دیپلمات برجسته عراقی در خاطرات خود جزئیات اتفاقاتی را فاش کرده است که در آخرین دیدار او با صدام در دسامبر ۲۰۰۳ در زندان رخ داده و در آن به دلیل عدم عقب‌نشینی از کویت اشاره کرده است.

به گزارش ایسنا، شبکه کرد زبان "رووداو" که بخش‌های مختلف کتاب خاطرات عدنان پاچه‌چی، سیاستمدار و دیپلمات برجسته عراقی تحت عنوان "عدنان الباجه جی.. رجل بین قرنین" را منتشر می‌کند، به تازگی بخش جدیدی از این خاطرات را منتشر کرده است که مربوط به دیدار وی با صدام، دیکتاتور سابق عراق پس از بازداشت او به دست آمریکایی‌ها در دسامبر ۲۰۰۳ است.

در این بخش از خاطرات این مقام سابق عراقی آمده است: روزی که صدام را دستگیر کردند من بیمار و در خانه بودم و اطلاعی از این اتفاق نداشتم. از شبکه بی بی سی با من تماس گرفته شد و آنها از من سؤال کردند که نظرت درباره این اتفاق چیست؟

وی آورده است: به آنها گفتم من اطلاعی از این موضوع ندارم. پنج دقیقه بعد پل برمر، حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ با من تماس گرفت و من را در جریان این خبر قرار داد.

در خاطرات پاچه‌چی آمده است: برمر به من گفت که با او در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کنم تا عراقی‌ها و دیگران خبر دستگیری صدام را باور کنند و من هم به او گفتم این یک اتفاق مهم و تاریخی است و علی‌رغم بیماری‌ام در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردم. پس از آن به مکانی در نزدیکی فرودگاه بغداد رفتیم تا با صدام دیدار کنیم؛ اما پس از آنکه از بالگرد پیاده شدیم متجه شدم که افراد دیگری ازجمله احمد الچلبی، عادل عبد المهدی و موفق الربیعی نیز در آنجا حضور دارند؛ اما آمریکایی‌ها از آنها دعوت نکرده بودند از برمر در این باره سوال کردم؛ اما او گفت که اطلاعی از این موضوع ندارد.

در ادامه آمده است: وارد یک اتاق کوچک شدیم صدام بر روی یک تخت مشابه تخت سربازان نشسته بود و لباس عربی بر تن داشت. او من را شناخت و گفت: من تو را می‌شناسم؛ اما در کنار اینها چه می‌کنی؟ به او گفتم من با آنها نیامده‌ام ما برای ساختن یک کشور دموکرات به عراق آمدیم او در جواب گفت دولت ما نیز دموکرات بود و من نیز در پاسخ گفتم قطعا که اینگونه نبوده است و شما مسؤول کشتار عراقی‌های زیادی هستید و دولت شما استبدادی بود و او در جواب گفت که تاریخ میان ما قضاوت خواهد کرد.

در ادامه خاطرات پاچه‌چی آمده است: به او گفتم چندی سالی است که یک سوال ذهنم را مشغول خود کرده است؛ چرا با اینکه امکان خروج از کویت فراهم بود؛ اما این کار را نکردید این کار پیامدهای خوبی برای ملت عراق داشت و آنها را از گرفتار شدن به فاجعه حفظ می‌کرد؟ صدام در پاسخ به من گفت: من آماده خروج و عقب نشینی بودم؛ اما شرط کردم که مسائل دیگر منطقه حل و فصل شوند.

این مقام سابق عراقی همچنین گفته است: به صدام گفتم همانطور که می‌دانی حل و فصل مسائل مذکور غیر ممکن است و او در پاسخ گفت تاریخ قضاوت خواهد کرد.

در ادامه این خاطرات آمده است: این ملاقات حدود ۴۵ دقیقه طول کشید و برخلاف الربیعی که به صدام دشنام می‌داد؛ اما احمد الچلبی، (سیاستمدار عراقی و از چهره‌های سرشناس مخالف صدام) یک کلمه هم صحبت نکرد و به نظر می‌رسید که نگران افشای چیزی است من نمی‌توانم در این باره حدس بزنم چراکه برخی حدس و گمان‌ها درست از آب درنمی‌آیند.

عدنان پاچه‌چی (عربی؛ عدنان الباجه جی) یک سیاست‌مدار اهل عراق بود که در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۰:۳۱

همیشه تاریخ بزرگترین معلم است ولی سخت گیر و پر هزینه ، امیدوارم تمامی دیکتاتورهای دنیا از عاقبت صدام حسین درس عبرت بگیرند !

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۹:۳۰

شما جماعت نمیدونم عقل تو کله تون هست یا نه. حداقل از مردم افغانستان درس بگيريد که بیست سال توسط آمریکا به عبارت رفت و ور نهایت بی مسئولیتی با طالبان معامله کردن رفتن و افغانستان موند و بدبختی مردم شون هزاران کیلومتر طرف اومده اینجا و در انور داخلی کشورها دخالت میکنه بعد شما اسن حرفا رو میزنی حداقل برو کتاب جنگ سخت خانم کلینتون بخون ببین آمریکا اینجا چه غلطي میکرده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۰:۴۸

متاسفانه همیشه اینجور ادمها رو زود ازبین میبرن چون نمیخوان که خیلی از چیزها افشا بشه و به ضرر خیلیا میشه! وگرنه چرا درست حسابی نمیزارن طرف هم حرفشو بزنه و خیلی از مسائل گفته بشه تا شریک جرمهای دیگر هم شناخته بشن؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۴۱

این کتاب رو یا کامل نخوندی یا این فصلشو تموم نکردی که این نظر رو دادی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۱:۴۵

اگه کتاب تختخوابت را مرتب کن را بخوانید متوجه می شوید که هیچ کس اجازه ملاقات با صدام را نداشته و حتی خود نگهبان زندان با اون صحبت نمی کرده و غیر قانونی و ناممکن بوده است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۴۵

شما یا این کتاب رو کامل نخوندی یا دو صفحه از فصل هفتم رو جا گذاشتی...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۲:۱۷

عاقبت دیکتاتورها نکبت ونابودی خود و خانواده وعده زیادی از مردم بیگناه است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۲:۲۸

یکی از یکی بدتر !!! تمام اینهایی که نام بردید فقط و فقط بدنبال کسب قدرت بودند . مردم برای آنها پشیزی ارزش نداشت و ندارد . ببینید در کشور ما کدام سیاستمدار به فکر مردم است ؟؟؟ همه وقتی از مردم میگویند یعنی خودشان !!!!! تنها جاییکه مردم کاربرد دارند . بیچاره ملل جهان سوم بخصوص ما ایرانی ها که رکورد زده و سر از جهان چهارم در آوردیم ! از بس که پسرفت !!! داریم .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۴:۵۳

نووووچ . اینطور نیست. اربابان شما با تحریمهای بی موردشان عامل ایجاد مشکلات هستند .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۰:۱۳

شما که با ادب مخصوص به خودت میفرمائی،نوچ، عامل تحریم ها چه کسانی بودند و هستند،بلاخره همون تاریخ مورد اشاره صدام،شما و ارباب هات رو هم قضاوت خواهد کرد.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۱:۵۶

خواهشا همه چیزم الکی نندازین گردن تحریم این وضعیت از بی کفایتیه نظام ودولته نه فقط تحریم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۲:۲۹

دیکتاتورای ان هم انشالله سرتگون میشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۴۲

جانم فدای رهبر

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۲:۰۷

تو و رهبرت هم خیلی زود از آنچه فکر کنید به غلط کردن میوفتین😉 مطمعن باش

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۳:۱۵

داستان زندگیش این بود الچی چی باصدام عجب داستان پیچیده ای بودوقت مارو گرفتن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۴:۲۸

خوب که چی!!!؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۲۵

با این افکار مزخرفت فقط میشه گفت خدا بهت شفا بده ان شاء الله

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۳:۴۲

۱ حرف حق شنیدیم..

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۸:۱۹

احساس خود حقیر انگاری داری!... یعنی همان احساسی که نظام سلطه می‌خواهد تک تک ایرانی ها داشته باشند!.... امروز ایران مقتدر، عزتمند و رهبر یک بلوک قدرت بعنوان بلوک مقاومت است! چطور رشد کشورت را نمیبینی؟....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۱:۳۸

ااکباتان ... ایران مقتدر با چهارتا موشک !!!! نه چهل میلیون موشک !!! وقتی آسپرین رو از خارج میاریم و از شیر مرغ تا واکسن کرونا رو از اروپا و آمریکا و چین و .... میاریم تو دم از اقتدار میزنی ؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۶:۱۱

اگه آمریکا نبود الان خاورمیانه پر جنگ و کشت و کشتار غیرنظامیان و سیاستمداران مخالف دولتهای خودی بود.بیشتر این کشورها از سازمان ملل و در راس آن از آمریکا میترسن.وگرنه یک شبه کل زندانیان سیاسی را اعدام میکردن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۴:۵۷

اگر آمریکا نبود دنیا گلستان میشد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۳۷

هههههه چه جالب، محض اطلاع كمترين كار اين كشور نگران حقوق بشر ،آمريكا، انداختن ٢ بمب هسته رو مردم عادي بود حالا اين كمترين بود برو ببين تو طول تاريخ چه بلايي سر مردم جعان آوردن!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۷:۰۷

جوکر خوبی هستی ، یعنی شهرهای هیروشیما و ناکازوکی که توسط آمریکا نابود شد و هنوز کودکان فلج در منطقه زاد و ولد می‌شوند بخاطر صلح بود !!! انگل اندیشه و وابستگی فکری پدر آدم و در میاره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۸:۲۲

درود بر شما، عامل همه بدبختی های بشر امروز، امریکا است.... بعضی ها این مسئله ساده را درک نمی‌کنند، همچنان شیفته جلاد خود هستند، به تعبیری مازوخیسم سیاسی هستند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۶:۲۰

اینو همه میدونستم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۶:۴۷

چیز خاصی ننوشته

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۲۲

دقیقا ما باید مواظب باشیم و نا شکری نکنیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۷:۲۲

حداقل صدام واسه خودعراقیهابدنبودحال وروزعراق الان چجوریه خودشونو بهش راضی شدن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۷:۳۹

الان که چه مثلا . این مطلب چه چیزی را رسوند . چه مشکلی را حل کرد . بیکارین . یه مطلب درست بزارین تا مردم بهره ببرن .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۷:۵۵

آخه پاچچی کجا بود ایوشن احمد الچلبی هستش.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۱:۵۹

ایوشن یا ایشون به چه زبانی نوشتی داداچ

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۸:۲۷

یعنی چی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۰۰

احسنت این صدام حسین المجید نیس این دوستش میکائیل وصدام بهش میگه میخاییل

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۸:۴۳

خودتون قضاوت کنید : این شیوه ی نشستن ، نشستن یک شخص در حد و اندازه صدام حسین است؟!!!!! سیاست پدر و مادر ندارد این شخص در تصویر صدام حسین نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۱۲

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۹:۰۵

به امید نابودی دیکتاتور زمان....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۹:۲۵

جدآ تاریخ قضاوت خواهد کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۹:۲۵

آخه صدام جنایتکارتاریخ چه چیزراقضاوت خواهدکردتومسول مستقیم کشتارهزاران ایران عراقی کویتی هستی توچیزی رابرای تاریخ گذاشتی که قضاوت کند ای ملعون نوکرآمریکا وغرب

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۵:۴۳

نوکر شرق(شوروی)بود وبا غرب در تضاد اشکار☺

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۹:۳۲

صدام کثافت با همه جنایتی که علیه ملت بزرگ کرد نمود ولی به دست کردها دستگیر شد اما کردها نتوانستند در دم او را به درک واصل کنند چون نخواستند دستشان به خون نجس او آلوده شود و حتی ارزش یک گلوله را بالاتر از جون صدام دیدند نخواستند تیر حرام شود و به این خاطر اورا تحویل شرکای صدام که همانا آمریکاییها کثیف و جنایتکار بودند دادند چون ملت کرد معتقد که سگ را باید به سگ سپرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۵۷

🤙🖕

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۴۱

زهی خیال باطل ، جک میگی.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۹:۳۴

لعنت و نفرین بر تو که همچون یزیدیان خون افراد پاک و بی گناه را ریختی و چه بسیار خانواده هائی که داغدار شدند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۰۹:۴۱

صدام یک ناسیونالیست عرب بود عراق بعد از صدام روی خوشی به خود ندیده است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۰:۳۰

آمریکا دنیا را برای منافع اش قربانی می‌کند صدام غرور داشت ندانسته در بازی آمریکا گرفتار شد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۰:۳۴

این پاچه چی نیست این خدابیامرز احمد الچلبی هستن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۳۵

صدام های زیادی در جهان وجود دارند که بعدن زیاد از اتها خواهید شنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۱:۵۵

شاید میخواست افشاکند که به دست اربابش تشویق شد وحالا به دست خودش معدوم خواهد شد البته نیازی به افشا نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۰۶

دیکتاتورها پشت هر اسمی و دینی و خدایی خود را پنهان کنند به سزای اعمالشان می رسند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۰۸

صدام نسبت به یک دیکتاتور نظامی فرقه گرا خون آشام نبود وحداقل از قذافی خیلی بهتر بود البته بیشتر از قذافی آدم کشت ولی در زندگی فردی از قذافی بهتر بود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۱۷

خدا لعنتت کنه جنایتکار کثیف و نجس دلم میسوزد که بعد از گذشت سالها از دفاع مقدس هنوز هم تکه تکه استخوان های ،جگر گوشه های مردم رو به یادگار میارن ،تا آرام بگیرند ،چه بسا که هنوز هم این خاک ،یادگاران با ارزش را درون خود نگه داشته است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۰:۰۳

هم صدام وهم اسرائیل وآمریکا برن به درک .دنیاویه تارموی رهبرم.جانم فدای رهبرم زنده بادایران🌹🌹🌹♥️♥️

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۰۱:۲۷

آخه داداش چراندانسته غیب میگی صدام برای مردم خودش خوب بود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۳۶

صدام باید از بین می رفت چون اسراییل می خواست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۹:۵۰

منم موافق صددرصد شما هستم یک متن بلند طویل تنظیم کردند آب تاب دادن اخرش چیز مهمی نبود..همیشه تیتر خوب میزارن ولی محتوا پوچ پوچ

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۲:۴۱

شما خیلی بیسواد هستید چون مطلبتون سروته نداشت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۰۷

بعدازمرگ صدام حسین اردوغان دم درآ ورده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۱:۳۵

هزاران کشته و مجروح کار یکی دیگه بوده پس؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۲۳

سلام یکی از دوستان ما با شخصی دوست بود البته این شخص جانباز و قابل احترام برای همین دولت چون همین شخص خدمات زیادی در دروان جنگ انجام داده بود او تعریف میکرد و می‌گفت صدام حسین بخاطر این ک‌ به محورح های ایرانی رسیدگی نمیشد رییس بیمارستان را از طبقه هشتم از داخل پنجزه به بیرون پرت کرد او می‌گفت خاطره دیگری که دارم این بود ک در خیابان صدام دزد یک ماشین را داخل همان ماشین با بنزین آتیش زد راست می‌گفت تاریخ همه چیزو مشخص خواهد کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۴:۲۲

شما اگر وقت کردی کتاب (پایی که جا ماند) را بخوان تا متوجه بشی که چگونه مجروحان را درمان میکردند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۳۹

شما باغچه خودتو بیل بزن یکم درمورد وضع حاکم خودمون صحبت کن،ظالمین یه جایی بد ضربه میخورن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۰۵

مواظب باش

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۴۷

کار انگلیسها کاملا غیر قانونی بود،تو آفریقا پر دیکتاتوره چرا نمیرن اونارو دستگیر کنن،همش به خاطر موقعیت استراتژیک و منابع انرژیه،انگلیس خبیث دلش برای عراق نمیسوزه،هیتلر به انگلستان درس خوبی داد ولی ظاهرا دوباره فراموش کردن،الان نوبت چینه که انگلستان اونو نابود کنه،ولی شرقیها خیلی متحد هستن،ویروس کرونا ترس زیادی در دل انگلستان ایجاد کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۹:۴۵

احسنت...بهترین تحلیل بود...انگلیس خبیث باعث بدبختی کل مردم دنیاست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۳:۵۲

صدام انسان جاه طلب و مزدور امریکا بود این است صدای انسان تند رو و سرکش زورگو

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۴:۰۱

کدوم سیاست مداری فکر مردمه. از جون و مال خودشون که مایه نمیزارن. بیچاره مردم ک اخبار سیاسی و امثال صدام رو دنبال میکنن.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۴:۰۹

اقا ار اخبار داخلی خسته شدید. یا مهم نیست پیشنها نام جمهوری رابر دارید بازید گروهی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۴:۴۹

الملک یبقاء مع کفر ولابیقاء مع ظلم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۴:۵۱

لعنت برصدام و تمام جنایتکاران تاریخ و سلام بر تمام شهدای دفاع از آب خاک ایران

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۲۷

علتهای وقوع جنگ هم خواندنی است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۱۳

همه دیکتاتورها دردنیا ازسرنوشت صدام و قذافی وامثالهم باید سرمشق بگیرند. ولی متاسفانه قدرت و ثروت وزروزور آنهاراکوروکرکرده است. به امیداجرای عدالت برای این حکومت ها

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۲۰

به امید نابودی همه دیکتاتورها و تفکرات آنها

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۶:۱۲

امام رح...گفتندصدام بایدبرودخودکشی کند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۶:۵۴

کشورهای جهان سوم عین بازی شطرنج هست که هروقت خواستن شاه راازبازی بیرون بزارن چندبارهم تومنطقه این طوری شده اونی که باچشم خودمون میبینیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۱:۳۸

الاههم الشفع کل مریض.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۷:۵۸

در زبان عربی گ چ پ ژ نداریم ... چطور فامیل ایشون عدنان پاچه چی است نمی‌دونم.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۷:۵۹

صدام ملعون ، یک شهروند تجزیه طلب نادان متوهم «پارس ستیز» بود که تلاش کرد از کشور اهورایی جدا شده و با جنگ فراوان، خودش و کشور پارس ر تا لبه نابودی کشانید ولی تنها خودش به نابودی رفت و کشور پارس برجای مانده.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۸:۱۱

خبری بسیار پیش پا افتاده واصلا ارزش خواندن را هم نداشت مثلا فلیفه ی این خبر وپخش کردنش چی بود ؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۸:۳۵

قدرت طولانی مدت خواه ناخواه دیکتاتوری می آورد وعاقبت دیکتاتورها با دست خدا همان خلق خدا به زیر کشیده می شوند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۸:۴۹

مسخره کردین چی شد پس همین. ...........

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۹:۰۸

خدا این دیکتاتور وهمه دیکتاتورهای جهان از جمله دیکتاتور کره شمالی را لعنت وریشه کن کنه که این لعنتی هم عراق وهم کویت وهم ایران رو با خریتش نابود کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۹:۱۳

شرم آور تر از دیکتاتوری حکومت نظامی ایدئولژیک هست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۰:۱۶

عجب کارستونی بود شکار صدام بعد از اونهمه ثروت از غارت کویت.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۰:۲۱

لعنت خدا به صدام صدامیان زمان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۱:۰۵

قطعاً نوشت دیکتاتوران دیگرهمینجورعبرت دنیامیشه..ولی حیف چه زندگی‌های نابودشدن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۲۳:۱۳

هرشخصی حکومت دست بگیرددست خوب یابد جنایت کارباشد یا آدم وطن دوست چه دراین دنیاه وچه در آن دنیاه تاریخ قضاوت میکند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۰:۰۱

در کل صدام یک سیاست مدار که نبود هیچی یک احمق به تمام معنی بود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۰:۰۵

حزب فقط حزب علی رهبرفقط سیدعلی♥️♥️🌹🌹

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۰:۳۵

منظور صدام از اینکه تاریخ قضاوت خواهد کردوضع واوضاع نامناسب بعداز خودش بوده که این شاهدش هستیم که مردم عراق چه روزهای سختی مگذرانند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۱:۰۰

صدام متحد روسیه وضد آمریکا بود به خاطر همین درجنگ تحمیلی تمام اسلحه اش از روسیه تامین می کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۱:۰۶

آمریکا هر تافه ای هست دشمن ما رو برداشت بااین وضعیت بخدا اگر صدام سرکار بود با اسرائیل به ایران حمله می‌کردند،، دشمن دشمن ما دوست ماست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۱:۲۷

صدام جواب هرجنایتی رو اگه پس نمیدادولی خدای ان دختران دبیرستانی که به دست بعصیها ازدبیرستان خرمشهر به اسارت برده شدندروبا خاری وذلت تقاص گرفت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۱:۳۲

یه روزی هم اردوغان عثمانی جنایت کار دیکتاتور هم مثل صدام نیست نابود میشه وکشورشون هم مثل عراق ویران و به چند دسته تقسیم میشه چون دارن راه صدامو ادامه میدن و همو جنایتهای که صدام کردو اردوغاز داره بیشتر میکنه به امید اون روز . الهی آمین

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۶:۱۴

این ارزورابه گورخواهی برد ترکیه پنجاه میلیون از اذربایجان وایران فدائی دارد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۱:۳۸

اگه توجه کرده باشین یکی داره جای پای صدام جنایت کار میزاره حتی بدتر ، اون کسی نیست جز حسین اردغان .؟ نوکر امریکاه و اسرائیل کودک کش ، سرنوشتش توی دستان صدامه . به امید مجازاتش الهی آمین

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۲:۴۱

هبچ دیکتاتوری نمیدانسته دیکتاتور شده است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۷:۱۳

تاریخ در مورد خیلی‌ها قضاوت می‌کند که صدام بیشرف نزدشان شرافت پیدا خواهد کرد صدام کفتار صفت را از کردها باید پرسید حالش را و صفت ش را خدایش نیامرزد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۸:۲۴

تاریخ رو فاتحان مینویسند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۰۸:۴۵

خدا شکر، خدا بهمه فرصت قدرت نمایی و کشورداری رو میده که به خدای خویش معترض نباشند که اگه به من قدرت و فرصت میدادی اوضاع کشورم و ملتم رو بهتر میکردم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۰:۱۹

بله تاریخ خیلی زود قضاوت کرد، خیلی‌ها برای ملتشان بدتر از صدام هستند!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۲:۰۲

درمورد اونی که میگه آمریکا نبود دنبا گلستان بود ویکی که میگه اگر آمریکا نبود دنیا ویران بود واین حرفا اینو بگم که هردتون در اشتباهین وجهان رو دارین براساس یه چیزیی فقط قضاوت میکنید یکم مطالعه کنید بیشتر.اولا که بدونید آمریکا نباشه خب یکی دیگه جاش رو میگیره وتاریخ اینو ثابت کرده واینم بگم آمریکام باشه ونباشه همینه جهان.نمیخوام ازش حمایت کنما خب خودش بلخره عامل خیلی فاجعاتیه تو جهان اما متاسفانه این ماهیت بشره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۲:۳۶

تاریخ باید آتش باشد نه خاکستر?

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۳:۱۰

حاکمین میگن هرچه ما گفتیم درسته ،خدا میدونه که این راهش نیست ،این میشه دیکتاتوری

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۴:۴۸

چقدرمزدوران دراینجا متمرکزهستند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۵:۴۸

اردوغان بایدتوسط میت صدام رابه ترکیه میبردوازتشکیل اقلیم کردستان جمهوری خودمختارترک به مرکزیت کرکوک راشرط وعملی میکردیداین بابت وخطای استراتژیکی که اردوغان کردناراحتیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۵:۵۸

اگراردوغان پیشنهادهایمان راعملی میکردوصدام رانگهداری میکردالان خلق های عراق ازصدام مثل پیامبرپیشوازی میکردندامابایدجمهوری خودمختارترک به مرکزیت کرکوک تشکیل بشودواقلیم نابودکردن ترکهاتقسیم شود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۷:۰۲

انشالله همه دیکتاتور های این کره خاکی به درک واصل شن و ملت ها بتونن یه نظام دموکراتیک برپا کنن وهرکس بتونه جایگاه واقعی خود ش رو داشته باشه اینجوری اون کشور به سرعت رشد و توسعه پیدا کرده وباعث عزت و سربلندی وشادی مردمش میشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۴ ۱۹:۴۴

صدام دیکتاتور بود یا هر چیز دیگه به هرحال وضع عراق از الان بهتر بود که داعش و آمریکا و...دارند داخلش جولان میدن.یعنی الان بهتره بمب گذاری میکنن و آدم میکشند!؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۱ ۱۲:۲۳

خونه