• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400101309016
  • خبرنگار : 50136

جانداری بی جان در دریاچه ارومیه

جانداری بی جان در دریاچه ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی آرتمیا (Artemia) جانداری است سخت پوست که در آبهای شور زندگی میکند و از جلبکهای موجود در دریاچه تغذیه می کند.

آرتمیا بهترین غذای زنده برای انواع بسیار متفاوتی از آبزیان محسوب می شود و چون هیچ گونه اندام دفاعی ندارد در جاهایی زندگی می کند که دشمن طبیعی نداشته باشد. به همین خاطر آرتمیا در آب های شوری زندگی می کند که کمتر موجودی می تواند چنین شوری بالایی را تحمل کند. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

آغاز تولید آرتمیا در دشت فسندوز در جنوب آذربایجان غربی گام بلندی بود که در راستای قطع وابستگی به واردات با استفاده از ظرفیت‌های داخلی برداشته شد. 

مجتمع پرورش ماهیان گرمابی دشت فسندوز میاندوآب سال ۷۴ با اعتباری در حدود ۲۰ میلیارد ریال و با پرداخت افزون بر ۶ میلیارد و ۶۹۶ میلیون ریال تسهیلات بانکی احداث‌شده بود که به دلیل کم‌آبی و بی‌توجهی مسئولان به سرانجام نرسید.

تولید آرتمیا در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی دشت فسندوز میاندوآب

محمد باقر قریشی، مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران در خصوص جزییات راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب با اشاره به ارزش غذایی بالای آرتمیا در صنعت آبزی پروری کشور و ارزش اقتصادی بالای آرتمیا افزود: برای بهره برداری اصولی از آرتمیا که خواستگاه این موجود در آذربایجان غربی است ، پرورش آن به صورت مصنوعی از سال ۹۳ در استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل ظرفیت بالای استان در زمینه تولید و تکثیر آرتمیا در استان ، مجتمع ۲۰۰۰ هکتاری دشت فسندوز میاندوآب برای پرورش آرتمیا به روش مصنوعی تغییر فعالیت داده شده است، اظهار کرد: از این مجتمع ۷۰۰ هکتار برای پرورش آرتمیا واگذار شده که ۲۰۰ هکتار از استخر پرورش آرتمیا اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

جانداری بی جان در دریاچه ارومیه

کمتر از ۵ درصد از نیاز کشور به آرتمیا در داخل تولید می شود

محمد باقر قریشی در گفت وگو با ایسنا افزود: با توجه به کاهش آب ورودی به دریاچه ارومیه و عدم جایگزینی آب تبخیر شده، شوری آب دریاچه به حد بالاتر از دامنه تحمل آرتمیا رسیده و درنتیجه توده زنده آرتمیا از دریاچه ارومیه حذف شده است. 

وی تصریح کرد: فقط سیست و تخم آرتمیا در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد که در صورت افزایش آب ورودی و کاهش شوری آن تخم ها تفریخ شده و تولید آرتمیای زنده آغاز خواهد شد.

قریشی خاطر نشان کرد: با توجه به کاربردهای گسترده از آرتمیا در عرصه های مختلف از جمله در پرورش برخی گونه های ارزشمند آبزی استفاده می شود که با راه اندازی کامل مجتمع تولید آرتمیا در استان در آینده نزدیک، بخشی از نیاز داخلی کشور تامین خواهد شد.

مدیرکل امور شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اظهار کرد: در صورت گسترش واحدهای تولید، امکان صادرات این محصول و ارز آوری برای کشور فراهم خواهد شد هرچند اکنون نیز این محصول بازار خوبی در خارج از کشور دارد.

وی با تاکید به اینکه نیاز داخلی کشور به آرتمیا به ویژه سیست آرتمیا به طور عمده از خارج کشور تامین و سعی می شود بخشی از آن در داخل و در آذربایجان غربی تولید شود، یاد آور شد: نیاز کشور به سیست آرتمیا حدود ۵۰تُن است که کمتر از ۵ درصد آن در داخل کشور تولید می شود.

قریشی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها یک مجتمع تولید آرتمیا در منطقه دشت فسندوز میاندوآب در حال فعالیت است، افزود:ظرفیت تولید در شرایط عادی در هر هکتار یک تُن بیومس آرتمیا و ۱۰۰کیلو گرم سیست یا تخم آرتمیا است.

وی تصریح کرد : توسعه پرورش آرتمیا نیازمند صدور مجوز برداشت آب از منابع غیر متعارف از طرف سازمان آب و تعامل ارگانهای ذیربط است.

جانداری بی جان در دریاچه ارومیه

حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۷ میلیارد مترمکعب رسید

یاسر رهبردین، مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی بااشاره به حجم فعلی آب دریاچه گفت: دریاچه در حال حاضر ۲.۷ میلیارد مترمکعب آب دارد. 

وی تصریح کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۰۶۲ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۱۲ مترمربع بود. 

رهبردین تراز فعلی دریاچه را ۱۲۷۰.۶۴ متر اعلام کرد. 

به گزارش ایسنا، توجه به ذخایر ثروت آفرین دریاچه ارومیه مستلزم عزم جدی برای احیای دریاچه است. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha