• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400101309658
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

تا پایان سال؛

اولین نتایج تحقیقاتی فناوری تحریک الکتریکی مغز منتشر می‌شود

اولین نتایج تحقیقاتی فناوری تحریک الکتریکی مغز منتشر می‌شود

پژوهشگران در حوزه تحریک الکتریکی نواحی عمیق مغز به دستاوردهایی رسیده‌اند که نتایج این پژوهش‌های فناورانه تا پایان سال جاری منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، مدالیته الکتریکی یا چالش تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز، یکی از فناوری‌هایی است که برای درمان بیماری‌های مغز مورد توجه قرار گرفته است و از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، طرح‌های ارسالی از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری پس از یک فراخوان داوری شد.

این فراخوان در راستای یکی از ماموریت­های ستاد یعنی تربیت نیروی انسانی متخصص و همچنین جهت‌دهی به فعالیت­های تخصصی غیرهم­جهت  صورت گرفت و داوران در این چالش فناورانه، تیم‌های برتر در ارائه مدالیته‌های غیر الکتریکی در این رویداد را نیز انتخاب و معرفی کرده بودند. یکی از اهداف کارگروه توسعه فناوری‌ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز در سال گذشته، توسعه شبکه نیروی انسانی بود.

محمدحسین مقامی، کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف از این چالش فناورانه را توسعه پژوهش و رقابت‌پذیر کردن کشور در ساخت ابزارهای دانش‌بنیان و فناور حوزه شناختی و اعصاب دانست و ادامه داد: با توجه به امکان پیاده‌­سازی برخی ابزارهای مطالعه مغز به کمک ظرفیت­ها و پتانسیل­‌های فنی و مهندسی داخل کشور، شناسایی گروه‌­های فعال موجود برای ایجاد ترغیب به فعالیت متمرکز در این حوزه، تشکیل گروه‌­های جدید و همچنین علاقه‌مند کردن گروه­‌های تحقیقاتی که امکان فعالیت در این حوزه را به صورت بالقوه دارند، هدف قرار گرفته شد.

مقامی با اشاره به ایجاد بستر حمایت از هسته‌های فناور و فعال در تولید ابزارهای غیر تهاجمی مغز، گفت: این کار از طریق رصد تحقیقات گروه‌­های بالفعل و بالقوه برای فعالیت در این حوزه در کشور و اطلاع‌رسانی هدفمند به‌ویژه هنگام اعلام فراخوان‌­های برگزاری چالش­‌های مرتبط صورت می‌گیرد. در این خصوص و در سال گذشته، دو تیم اول در مدالیته الکتریکی چالش تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز، مورد حمایت تکمیلی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرار گرفتند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در ماه‌های پایانی امسال، نخستین نتایج تحقیقاتی مورد نظر از سوی این دو تیم منتشر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha