• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400101309678
  • خبرنگار : 90089

دبیر اندیشکده استقلال و آزادی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

در گام دوم فرایند دولت سازی و جامعه پردازی به شیوه ای هوشمندانه عملیاتی شود

در گام دوم فرایند دولت سازی و جامعه پردازی به شیوه ای هوشمندانه  عملیاتی شود

دبیر اندیشکده استقلال و آزادی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: جهت گیری اصلی بیانیه گام دوم در دهه های آتی معطوف پیشرفت و تعالی ایران است و این امر در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان و غایت اصلی معنا پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، محسن محمدی خانقاهی در مقاله‌ای تحت عنوان تاملی بر جوان گرایی در عرصه حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: بی تردید برای دستیابی به این آرمان و هدف بنیادی باید فرایند دولت سازی و جامعه پردازی به عنوان اهداف میانی و البته کلیدی، به شیوه هوشمندانه و مطلوب در گام دوم مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود. هر چند که موفقیت در این زمینه ها وابستگی زیادی به تحول در نظام مدیریتی و حکمرانی دارد تا بتوان منابع و ظرفیت‌های گسترده مادی و معنوی را بسیج کرد و مورد بهره برداری قرار داد.

دبیر اندیشکده استقلال و آزادی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود:آن گونه که در بیانیه گام دوم نیز اشاره شده، بسیاری از این منابع و ظرفیت‌ها که اساسی ترین آنها، منابع انسانی مستعد و جمعیت جوان کشور است مورد توجه و استفاده قرار نگرفته و البته دلیل عمده آن همین ضعف و کاستی‌ها در عرصه مدیریتی و حکمرانی است. از طرف دیگر از الزامات اصلی برای ایجاد تغییر در نظام مدیریتی و حکمرانی و ارتقای کارآمدی نظام بهره‌گیری گسترده و هوشمندانه از ظرفیت جوانان شایسته و انقلابی در گام دوم است. از این جهت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر تاکید ویژه ای بر جوانگرایی برای ایجاد تغییر و تحول سازنده و موثر در کشور داشته اند و البته مخاطب اصلی بیانیه گام دوم به عنوان نقشه راه انقلاب اسلامی نیز جوانان هستند.

خانقاهی گفت: آن گونه که در پیشبرد مبارزه و شکل گیری انقلاب و تثبیت آن و همچنین مدیریت دفاع مقدس و پیشبرد جنبش نرم افزاری و تولید علم، نقش جوانان و کارنامه آنان بسیار ویژه و درخشان بوده است، بنابراین در تدوام انقلاب اسلامی و حرکت آن به سوی آرمانهای فطری و جهانی خود نیز، جوانان پیشران و عنصر حیاتی هستند و آنان بایستی سرفصل‌های هفت گانه چون علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد، اقتصاد، استقلال و آزادی، اخلاق و معنویت، سبک زندگی و عزت ملی را به پیش برده و در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، به نقطه مطلوب برسانند. البته جوانان نیز با اعتماد به نفس، خودشناسی و خودسازی انقلابی، بایستی بیش از همه به توانایی و ظرفیتهای‌شان توجه کرده و شانه های خود را زیر بار مسؤولیتهای سنگین قرار دهند.

دبیر اندیشکده استقلال و آزادی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: تاکید بر جوانان و خطاب قرار دادن آنان به این دلیل است که آنان اصلی ترین حاملان ایده‌ها و اندیشه های نو، پر توان، برخوردار از انگیزه و شجاعت برای شکل دهی به تحول و تغییر سازنده و مثبت به ویژه در نظام مدیریتی و عرصه حکمرانی هستند و حضور فراگیر آنان در سطوح میانی و حتی عالی میتواند به تعالی حکمرانی و فراگیری مدیریت انقلابی و جهادی مدد جدی رساند. از سوی دیگر، با توجه به فقدان احزاب قدرتمند در کشور برای کادرسازی و پرورش نیرو در مقطع کنونی و شاید آینده نزدیک، نظام مدیریتی و اجرایی بایستی این خلاء اساسی را پر نماید و در نتیجه، بکارگیری جوانان در لایه های میانی و مشورتی می تواند زمینه را برای رشد و بلوغ آنان جهت حضور در سطوح عالی حکمرانی فراهم آورد. در حوزه مشورتی این امر به معنای تعامل و بهره گیری از طیف گسترده ای از جوانان نخبه و دانشگاهی برای ایده پردازی و ارائه راهکار برای حل مسائل و همچنین پیوستگی جدی میان نظام حکمرانی و دانشگاه است.

خانقاهی متذکر شد: بر این اساس ضرورت دارد تا در دولت مردمی و در سطوح مختلف، جوانگرایی به عنوان یک اولویت راهبردی مورد توجه قرار گیرد و از نگاه‌های تزئینی و گزارشی به آن پرهیز شود. از سویی جوانگرایی ممکن است دچار آفت‌هایی شده و به جای و شایسته سالاری و نخبه گرایی، قبیله محوری و سلیقه گرایی و ملاک‌های انحرافی بر آن سایه افکند آن گونه که در گذشته و در مقاطعی این تجربه تلخ رخ داده و هزینه هایی در پی داشته است.

وی در پایان گفت:جوان گرایی در عرصه مدیریتی بایستی چارچوب مند و مبتنی بر اصول و برنامه متقن و مدون باشد تا به اهداف و نتایج مطلوب دست یابد و از انحراف مصون بماند. در واقع نیاز است تا فرهنگ و سازوکار صحیح برای جوان گرایی شکل داده شده و روندی نهادینه در این زمینه ایجاد گردد و از اقدامات سلیقه ای و مقطعی پرهیز شود. حتی این امر می تواند نقش بسیار موثری در کاهش مهاجرت نخبگان جوان که اکنون یک مسئله و دغدغه ملی است از کشور داشته و ضمن تقویت انگیزه سکونت در وطن، احساس اثرگذاری و مفید بودن را در میان آنان توسعه دهد و به تلاش بیشتر برای تحول آفرینی در وضعیت کنونی تشویق نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha