• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400101309744
  • خبرنگار : 71424

انتصاب «معاون تربیت بدنی و سلامت» وزیر آموزش و پرورش

انتصاب «معاون تربیت بدنی و سلامت» وزیر آموزش و پرورش

طی حکمی از سوی وزیرآموزش‌وپرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه منصوب شد.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری طی حکمی «صادق ستاری فرد» را به  عنوان «معاون تربیت بدنی و سلامت» منصوب کرد.

ستاری فرد، دکترای تربیت بدنی از دانشگاه تهران دارد و از سوابق تجربی وی می توان به مدیرکل مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس، مدیرگروه مطالعات تربیت بدنی و جوانان مرکز پژوهشهای مجلس، کارشناس امور فوق برنامه مدارس معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معلم تربیت بدنی و مربی ورزش مدارس و آموزشگاههای وزارت آموزش و پرورش، سابقه تدریس دروس تخصصی و عملی تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه دولتی یزد (عضو هیات علمی دانشگاه یزد) و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علم و فرهنگ  و عضو شورای راهبردی معاونت فرهنگی وزیر ورزش و جوانان اشاره کرد.

ستاری فرد، در رزومه پژوهشی خود، پژوهش‌های بسیاری در زمینه تربیت بدنی و سلامت دارد که می توان به تأثیر فعالیت ورزشی در شرایط دمایی سرد، گرم و طبیعی بر تعداد لکوسیت ها و پلاکت های خون ورزشکاران، تغییرات کورتیزول و لاکتات خون ورزشکاران پس از یک جلسه فعالیت ورزشی در شرایط دمایی سرد، گرم و طبیعی، تفاوت‌های رشدی تکاملی در یادگیری توالی حرکتی رویکرد یادگیری تکلیف مبتنی بر رشد حرکتی و تأثیر هشت هفته فعالیت ورزشی هوازی بر برخی عوامل قلبی عروقی وتنفسی و لیپیدی جانبازان مصدوم نخاعی اشاره کرد.

شایان ذکر است؛ در رزومه معاون تربیت بدنی و سلامت کسب افتخاراتی همچون؛ عنوان پژوهشگر برتر سال، مرکز پژوهشهای مجلس، برنده جوایز تحصیلی - اعطای جایزه های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر از سوی بنیاد نخبگان، برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی )جذب هیات علمی در دانشگاه ها و موسسات علمی( از سوی بنیاد ملی نخبگان و کسب عنوان دستیار پژوهشی دانشگاه تهران از سوی بنیاد نخبگان و دریافت مقرری ماهیانه از بنیاد به چشم می خورد.

مروری بر اقدامات سنوات اخیر و چالش‌های آتی در معاونت تربیت بدنی و سلامت

به گزارش ایسنا، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش را شاید بتوان باثبات‌ترین معاونت وزارت آموزش‌وپرورش از حیث مدیریتی در طول هشت سال گذشته دانست؛ مهرزاد حمیدی که با حکم علی اصغر فانی و از سال ۹۲ به این معاونت آمده تا کنون عهده دار این پست بوده و علی‌رغم آنکه شاید در میان معاونت‌های دیگر کمتر مورد توجه قرار بگیرد اما تلاش کرد تا با طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های ابتکاری و جدید، تحرک و پویایی را به جمعیت دانش‌آموزی بازگرداند.  

المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای، طرح کوچ و مداخلات آموزشی و تغذیه‌ای برای کاهش وزن دانش آموزان، غربالگری "مشکلات قامتی دانش آموزان" در برنامه سنجش سلامت، طرح سواد حرکتی، طرح‌ مدرسه پویا، مدرسه قهرمان، مدرسه میزبان، یک دقیقه حرکات ورزشی در ساعات درسی، مسابقات ورزشی و  ۲۰ طرح در حوزه پیشگیری از آسیب‌های ورزشی  و افزایش ساعت درس تربیت بدنی در دوره متوسطه از جمله برنامه‌هایی بودند که طی سال‌های گذشته به اجرا در آمده‌اند.

از جمله حواشی این معاونت می‌توان به اقدام برای برخی تغییرات ساختاری در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد. سیدمحمد بطحائی در سال ۹۷ اقدام برای تغییرات ساختاری و چابک سازی این وزارتخانه را آغاز کرد و زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام معاونت تربیت بدنی با معاونت پرورشی به گوش رسید که در نهایت منتفی شد. البته دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی که پیش از این در این معاونت جای داشت به معاونت پرورشی و فرهنگی منتقل و با اداره کل امور مشاوره ادغام شد.

 هرچند معاونت تربیت بدنی توانسته است کارنامه قابل قبولی در حوزه تربیت بدنی از حیث برنامه‌ریزی برای طرح‌های جدید و اقدام عملیاتی به جای بگذارد اما در حوزه سلامت اقدامات شایان ذکری در حوزه سلامت دیده نمی‌شود و شاید بتوان گفت یکی از اهداف مهم معاون جدید تربیت بدنی و سلامت باید بر ارتقای سلامت دانش آموزان معطوف شود.

از سوی دیگر تعطیلات طولانی مدارس در حضور کرونا، سلامت جسمانی دانش آموزان که یکی از ساحت‌های شش‌گانه تربیتی موکد در سندتحول بنیادین است را نشانه گرفته و آموزش و پرورش را از اجرای برنامه‌های عادی خود نیز بازداشته است که به نظر می‌رسد با توجه به بازگشایی تدریجی مدارس باید برای آن تدبیر کرد.

علاوه بر این، کم‌توجهی و در اولویت نبودن درس تربیت بدنی، کمبود معلم تربیت بدنی و مراقب سلامت و همچنین کمبود تجهیزات ورزشی به ویژه در مناطق کم برخوردار از دغدغه‌های مهم در این حوزه است که همچنان راهکار اساسی برای حل آنها به کار بسته نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha