• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400101309782
  • منبع : سفارتخانه‌های ایران در خارج کشور

برگزاری دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در استکهلم

برگزاری دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در استکهلم

به مناسبت فرارسیدن دومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، به همت رایزنی فرهنگی و سفارت ایران در استکهلم، مراسم ویژه‌ای با حضور علاقه‌مندان وی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم مسعود حسین‌چاری که در حال حاضر استاد دانشگاه شیراز و در دوران دفاع مقدس از فرماندهان لشکر ثارالله و دوست نزدیک شهید سلیمانی است، به ذکر خاطرات خود با آن شهید سرافراز در دوران دفاع مقدس و نیز تحلیل خلقیات و مکتب و منش حاج قاسم پرداخت.

وی حاج­ قاسم را نمونه اعلای ایثارگری و فداکاری معرفی کرد و با ذکر خاطراتی نافذ و اثرگذار، روش و منش ایشان را در تعامل با رزمندگان، همکاران، عموم مردم و حتی مخالفان، مبتنی بر اخلاق حسنه، از خود گذشتگی و تقید به مبانی و آداب دینی و اخلاقی برشمرد.

حسینچاری که خود همشهری حاج قاسم است و در دوران دفاع مقدس مسئولیت فرماندهی گردان را در لشکر ثارالله بر عهده داشته و هم­ اکنون متخصصص علوم تربیتی است، توجه ویژه حاج­ قاسم به علم، آموزش و دانشگاه را آموزنده و راهبردی توصیف و در خاطرات خود گفت: هرگاه من یا دوستان دیگر تصمیم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه داشتیم یا در دانشگاه قبول شده و از ایشان مشورت و راهنمایی می­‌خواستیم، ایشان نه تنها ما را تشویق به ادامه تحصیل می­‌کرد بلکه پس از فراغت از تحصیل نیز برای جذب در دانشگاه به عنوان عضو هیئت علمی بطور جدی تشویق و حمایت می­‌کرد.

وی در بخشی دیگر از خاطرات خود از دوران فرماندهی حاج­ قاسم در سپاه کرمان، با اشاره به اقتدار و شهامت مثال­ زدنی ایشان در برخورد قاطع با اشرار و قاچاقچیان، به تحلیل رویکرد و عنایت رئوفانه ایشان به خانواده­های عناصر فریب­خورده پرداخت و آثار این شیوه را بسیار ماندگار توصیف کرد.

وی شهید سلیمانی را الگو و نمونه­ ای تکرار نشدنی توصیف و شهادت او را ثلمه­ ای غیرقابل جبران برای جامعه اسلامی دانست.

در ادامه مراسم همچنین معصومی­‌فر سفیر ایران در سوئد خاطرات خود را از حاج قاسم در دو دیدار حضوری با وی نقل کرد.

وی نگاه نافذ و تحلیل دقیق ایشان را نسبت به مسائل ملی و بین­‌المللی تشریح و با استناد به اظهارات کارشناسان آمریکایی، وی را بزرگترین استراتژیست نظامی-امنیتی منطقه معرفی کرد که سیاستها و راهبردهای نظامی آمریکایی‌ها در منطقه را به شکست کشانده و آنان را ناچار به تغییر رویه سنتی خود در منطقه غرب آسیا کرد؛ رویه­‌ای که همواره مبتنی بر به‌کارگیری زور و قدرت نظامی برای پیشبرد اهداف سیاسی آمریکا در منطقه بوده است.

در این مراسم همچنین هاشمی، رایزن فرهنگی ایران در اسکاندیناوی طی سخنانی حیات و شهادت حاج قاسم سلیمانی را منشاء برکاتی برای جامعه اسلامی دانست که پس از شهادت وی هم در سطح ایران و جهان تداوم یافته است.

وی شهادت سردار سلیمانی  در جوار بقاع متبرکه عراق آن هم به دستور یکی از منفورترین اشرار تاریخ که حتی در میان اغلب فرهیختگان جامعه آمریکا هم منفور است، الهام­‌بخش دانسته و تشییع جنازه دهها میلیونی شهید سلیمانی را نمونه بارزی از قدرت جریان­‌سازی وی به عنوان یک شخصیت انقلابی، ملی، تاریخی و تاریخ­‌ساز معرفی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha