• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400101410223
  • خبرنگار : 71660

چین تاکید کرد به "مدرن سازی" زرادخانه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد

چین تاکید کرد به "مدرن سازی" زرادخانه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد

چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که به‌دلایل امنیتی و برای حصول اطمینان، به "مدرن سازی" زرادخانه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد و از مسکو و واشنگتن خواست تا ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، شفاف سازی پکن درخصوص مسئله هسته‌ای پس از آن صورت می‌گیرد که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل روز پیش متعهد شدند تا از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کنند.

این پنج کشور که شامل آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه است، اعلام کردند که جنگ هسته‌ای نمی‌تواند پیروز داشته باشد و وعده دادند تا اقداماتی را درخصوص جلوگیری از "استفاده غیرمجاز یا ناخواسته" از تسلیحات هسته‌ای اتخاذ کنند.

براساس گزارش "موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم" (Sipri)، آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ دارای ۵ هزار و ۵۵۰ سلاح هسته‌ای بود؛ در حالی که چین ۳۵۰ سلاح هسته‌ای داشت.

واشنگتن مرتبا پکن را به "توسعه سریع" زرادخانه هسته‌ای متهم می‌کند، اما «فو کونگ»، مدیر کل بخش کنترل تسلیحات در وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه گفت که این ادعاها "غلط" هستند.

وی به خبرنگاران گفت: چین همیشه سیاست "عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای" را در پیش گرفته است و ما توانایی‌های هسته‌ای خود را در حداقل سطح مورد نیاز برای امنیت ملی خود حفظ می‌کنیم. چین به‌خاطر "اطمینان" و "امنیت"، به مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خویش ادامه خواهد داد. تسلیحات هسته‌ای در حال قدیمی شدن هستند و ما باید اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها جدید و به‌روز می‌شوند.

پکن دائما دعوت واشنگتن را برای پیوستن به مذاکرات آمریکا-روسیه مبنی بر کاهش تسلیحات هسته‌ای رد می‌کند و اشاره می‌کند که زرادخانه‌اش "بسیار کوچکتر" است.

فو کونگ افزود: آمریکا و روسیه همچنان ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را دراختیار قرار دارند. آن‌ها باید زرادخانه هسته‌ای خود را به روشی "غیرقابل بازگشت" و "به‌طور قانونی" کاهش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha