• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400101410250
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از کالاهای اساسی، تورم‌زا است

دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از کالاهای اساسی، تورم‌زا است

ایسنا/اصفهان در حالیکه طی چند سال گذشته با نوسان شدید نرخ ارز و تورم، مردم از افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی گلایه‌ دارند و می‌گویند دیگر توان خرید برخی کالاها را ندارند، از روز گذشته بسیاری از کالاهای اساسی مشمول ۹ درصد مالیات برارزش افزوده شدند.

با آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، بسیاری از کالاهای وارداتی از جمله محصولات کشاورزی که فراوردی نشده همچون شیر، پنیر، ماست، آرد، نان، انواع گوشت و فراورده‌های گوشتی، برنج و حبوبات و سویا، انواع روغن‌های خوراکی، شیرخشک، تخم مرغ نطفه دار، قند و شکر و ... مشمول این مالیات شدند. علاوه بر این قیمت بلیت سفرهای خارجی و داخلی بیشتر می‌شود، اما به نظر می‌رسد بهای تمام شده طلا کمتر شود، چراکه مالیات نه از اصل طلا بلکه از سود و اجرت آن گرفته می‌شود.

البته سازمان امور مالیاتی کشور می‌گوید که این مالیات جدیدی در کشور نیست و جایگزین همان مالیات بر ارزش افزوده قبلی در ۱۳ سال گذشته شده است و این قانون اصلاح و بازنگری شده و مالیات بر مصرف است و اشخاص و مصرف کنندگان به درصد و نسبتی باید مالیات را پرداخت کنند. از سوی دیگر افزایش قیمت بلیت سفرهای هوایی خارجی مشمول مالیات بر ارزش افزوده و بلیت پروازهای داخلی هم ۴ درصد گران‌تر می‌شود.

انتظار می‌رود مردم با اجرای این قانون در بیشتر کالاها شاهد افزایش قیمت باشند و این نگرانی‌ها در اقلام خوراکی بیشتر است، چراکه براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیگر برای واردات آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده است و به نظر می‌رسد اگرچه با اجرای این سیاست درآمدهای دولت بیشتر می‌شود، اما به طور قطع هزینه‌های سبد خرید مردم را بالاتر می‌برد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در این باره به ایسنا، می‌گوید: واقعاً مشخص نیست اجرای این قانون برچه مبنایی است؛ تا پیش از این بحث مالیات بر ارزش افزوده بر روی بسیاری از کالاها و خدمات وجود داشت، اما اجرای قانون جدید به این معناست که از مصرف کننده در چند مرحله مالیات می‌گیریم.

کمیل طیبی افزود: زمانی که مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود یک بار در تولید این کالاها اخذ و دوباره این کالاها در جریان پروسه‌ای دیگر مشمول مالیات می‌شوند و به نوعی احتساب مضاعف در گرفتن مالیات است.

وی تأکید کرد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی اصلا معنی ندارد، چراکه برای رفاه مصرف کننده نیست و تنها برای تأمین درآمد دولت است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با مخالفت نسبت به اجرای قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی، گفت: مالیات بر ارزش افزوده یعنی مالیات بر ارزش نهایی یک کالا است و معمولاً فروشندگان و تولیدکنندگان این مالیات را از مصرف کنندگان دریافت می‌کنند، درحالیکه مالیات بر مصرف چیزی جدای از مالیات بر ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده را باید تولیدکننده و یا فروشنده پرداخت کند، تصریح کرد: اجرای قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی به طور قطع تورم‌زا خواهد بود و آن منابعی که از مسیر مالیات نصیب دولت می‌شود را به نوعی خنثی می‌کند.

طیبی با تأکید بر اینکه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی هر روز موجب کوچک شدن سفره‌های مردم می‌شود، گفت: این مالیات بر ارزش افزوده بار اضافه‌ای را به هزینه خانوارها تحمیل می‌کند و به نوعی حدود ۹ درصد از قدرت خرید مردم کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha