• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400101410503
  • خبرنگار : 71415

تاکید وزیر خارجه پاکستان بر قصد کشورش برای حل دیپلماتیک مساله مرزی با افغانستان

تاکید وزیر خارجه پاکستان بر قصد کشورش برای حل دیپلماتیک مساله مرزی با افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد کشورش در صدد حل مساله مرزش با افغانستان به صورت دیپلماتیک است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دِ نیوز، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت که برخی از "اشرار" به دنبال سوء استفاده از وضعیت در مرز پاکستان و افغانستان هستند. او خاطر نشان کرد: عملیات حصارکشی در مرز در حال انجام است.

وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک کشورش در سال گذشته میلادی گفت، پاکستان از طریق دیپلماسی قوی اقتصادی، عمومی و علمی به نقاط عطف تاریخی دست یافته است.

وی همچنین درباره روابط با پکن گفت، سال ۲۰۲۱ نقطه عطف مهمی در دوستی پاکستان و چین بود، زیرا دو کشور هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را به شیوه‌ای شایسته با بیش از ۱۴۰ رویداد و فعالیت در هر دو کشور جشن گرفتند.

قریشی ابراز تأسف کرد که نگرش منفی مستمر هند باعث شده که مؤثرترین مجمع همکاری اقتصادی و توسعه میان دو کشور ناکارآمد شود.

وزیر امور خارجه پاکستان درباره روابط با هند گفت: متأسفانه رفتار خصمانه دورنمای صلح و ثبات پایدار در منطقه و پتانسیل فراوان برای توسعه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای را دفع کرده است.

قریشی تاکید کرد که رهبری احزاب حاکم در هند یک "رویکرد به طور ویژه غیرمسئولانه و با انگیزه سیاسی بر ضد پاکستان و ضد مسلمانان داخل هند" اتخاذ کرده است.

وی تاکید کرد که اقدامات "یک‌جانبه و غیرقانونی دهلی‌نو در جامو و کشمیر تحت اشغال هند از پنجم اوت ۲۰۱۹ با هدف تضعیف وضعیت در این منطقه مورد مناقشه، تداوم اشغال غیرقانونی آن و تغییر ساختار جمعیتی آن انجام شده‌اند."

وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: نقض گسترده حقوق بشر و قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی و روا داشتن تروریسم دولتی علیه کشمیری‌های بی‌گناه، باعث وخیم‌تر شدن هر چه بیشتر محیط و تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی شده است.

قریشی ادامه داد: پاکستان خواستار روابط دوستانه با همه همسایگان خود از جمله هند است. اما همانطور که نخست وزیر کشورمان گفته است، این وظیفه بر عهده هند است که اقدامات لازم را برای ایجاد محیطی مساعد برای گفت‌وگو اتخاذ کند. حل و فصل مناقشه جامو و کشمیر پیش نیاز صلح و ثبات پایدار در جنوب آسیا است.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین تصریح کرد که در یکی از بزرگترین سرکوب‌های تاریخ در منطقه جامو و کشمیر تحت کنترل هند، ۱۴۰۰ کشمیری به طور "خودسرانه" در ماه اکتبر ۲۰۲۱ دستگیر شدند و از پنجم اوت ۲۰۱۹ بیش از ۵۰۲ کشمیری توسط نیروهای هند در عملیات‌های "فراقضایی و دروغین" کشته شدند.

قریشی در این کنفرانس مطبوعاتی که هدفش برجسته کردن دستاوردهای وزارت امور خارجه پاکستان در سال ۲۰۲۱ بود، گفت که کشورش آماده میزبانی از نوزدهمین اجلاس بلوک سارک (SAARC) است و هند هم در صورتی که رهبرانش میلی به سفر کردن به اسلام‌آباد ندارند، می‌تواند به صورت مجازی در آن شرکت کند.

او هند را به مختل کردن کارکرد بلوک سارک از طریق مخالفت با آمدن به اسلام‌آباد برای شرکت در این اجلاس متهم کرد و گفت: من بار دیگر بر دعوت برای شرکت در نوزدهمین اجلاس سارک تاکید می‌کنم. اگر هند حاضر به  آمدن به اسلام‌آباد نیست، می‌تواند به صورت مجازی به این اجلاس بپیوندد... اما نباید مانع از شرکت دیگران شود.

سارک، یک گروه منطقه‌ای متشکل از افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا، از سال ۲۰۱۶ چندان فعال نبوده است و اجلاس‌های دوسالانه آن از زمان آخرین اجلاس کاتماندو در سال ۲۰۱۴، برگزار نشده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha