• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400101410588
  • منبع : روابط عمومی برنامه

یک مراسم خاص برای شهید ۱۸ ساله

یک مراسم خاص برای شهید ۱۸ ساله

خطه سبز مازندران از روز گذشته دوشنبه ۱۲ دی ماه میزبان ورود ۶ شهید گمنام گلگون‌کفن است که پس از گذشت سال‌ها به آغوش وطن بازگشته و روی دستان مردم شهیدپرور به سمت آرامگاه ابدی شان بدرقه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این شهیدان که جوان ترین‌ آنها ۱۸ ساله بوده و قرار است به این واسطه مادر شهیدی برایش نوحه بخواند و مجمع های دامادی که هرگز ندید را پای تابوت اش بیاورند. این تنها بخشی از برنامه‌های مردم متدین دیار علویان و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران است که قرار است به مناسبت ورود این شهدا اجرا شود.

حجت‌الاسلام «رجب نعمتی»، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان مازندران درباره این مراسم اظهار کرد: بدرقه این ۶ شهید از ۱۲ دی ماه در سطح ۲۲ شهرستان استان مازندران آغاز شده و روز پنج شنبه به پایان می‌رسد. این مراسم مصادف با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی شده است و این تقارن بار معنوی مراسم را دوصد چندان کرده است. مساجد و کانون‌های مساجد از قبل از ورود این شهیدان به واسطه سالگرد شهادت سردار دل‌ها برنامه‌های متعددی را تدارک دیده بودند که این تقارن منجر به این شد تا حتی روستاهای استان مزین به برپایی ویژه برنامه های خودجوش شوند.

وی ادامه داد: شهرستان بهشهر میزبان دفن دو شهید ۲۷ ساله و ۱۸ ساله است که در عملیات بدر و شرق دجله به شهادت رسیدند، همچنین شهید دیگر در روستای «برما» و شهید ۴۰ ساله دیگری از این گلگون کفن‌ها در بندر امیرآباد به خاک سپرده می‌شود. همچنین پیکر شهید ۲۰ ساله همراه این کاروان که در عملیات کربلای ۵ شلمچه به شهادت رسیده است در دانشکده امام محمدباقر(ع) ساری و شهید ۱۸ ساله که در عملیات بدر در شرق دجله به شهادت رسیده در لاریم جویبار با استقبال اعضای کانون فرهنگی هنری پیامبر اعظم(ص) به خاک سپرده می‌شود.

حجت الاسلام نعمتی گفت: شهید ۱۸ ساله‌ای که همراه با کاروان شهدای گمنام وارد استان مازندران شده است نیز در مراسمی ویژه که به همت کانون پیامبر اعظم(ص) جویبار تدارک دیده شده است تشییع می‌شود. این مراسم بر اساس سنت‌های بومی استان مازندران طراحی شده است. از آنجایی که شهید ۱۸ ساله و گمنام است، با هماهنگی بچه‌های مسجد و اعضای کانون برنامه‌ای در منزل شهید واحدی برگزار شده و مادر شهید واحدی به استقبال این جوان گمنام گلگون کفن ۱۸ ساله رفته و با نوحه سرایی و خوشامد به زبان مازنی برایش مادری می‌کند.

سرپرست ستاد فهما استان مازندران تصریح کرد: همچنین تهیه ملزومات داماد به همت کانون میعاد شهرستان سوادکوه برای این شهید ۱۸ ساله از دیگر برنامه هایی است که از سوی بچه‌های مسجد برای این شهید تدارک دیده شده است. در مازندران سنتی وجود دارد که اگر جوانی دار فانی را وداع گوید در هفتمین روز درگذشت او داخل یک سینی وسایلی را آماده کرده و به رسم اینکه جوان بوده ملزومات مراسم عروسی و دامادی را برایش آماده می‌کنند. در این راستا ۳۰ مجمه که حاوی نقل، نبات، کله قند است برای استقبال از این شهید آماده شده است. این برنامه نیز به همت کانون میعاد سوادکوه صورت می گیرد.

حجت‌الاسلام نعمتی گفت: همچنین روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه نیز ستاد فهما و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران میزبان این شهیدان می‌شوند.

وی افزود: اعضای کانون های مساجد از ساعت ۶:۳۰ صبح به همراه مردم منتظر ورود کاروان شهدا هستند. علاوه بر آنچه که یاد شد ایستگاه‌های صلواتی در چالوس، نوشهر و نور نیز پذیرای مردم است.

حجت‌الاسلام نعمتی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به راهکار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه به ویژه بین اهل مسجد اظهار کرد: با توجه به اینکه همه محلات شهیدانی را تقدیم انقلاب و نظام کرده اند، معرفی وصیت نامه شهدا می تواند اقدامی در راستای ترویج سیره آنان باشد، عمل به این وصیتنامه‌ها موضوع مهمی است؛ طرح آنچه که در این متون از سوی شهدا مطرح شده به ویژه در مساجد و کانون‌ها تاثیر بسزایی دارد که ما  در ستاد فهما مازندران همانند ستادهای استانی دیگر فهما این رویکرد را داریم.

سرپرست ستاد فهما استان مازندران در ادامه برگزاری طرح ملی سه شنبه‌های تکریم را از دیگر برنامه‌های کانون‌های مساجد عنوان کرد و گفت: این اقدام خداپسندانه‌ای بود که با استقبال گسترده‌ای نیز مواجه شد، از سوی دیگر به طور خاص در استان مازندران برنامه دیگری نیز تدارک دیده شده و بسیاری از کانون‌ها اجرا می‌کنند که عبارت است از تهیه کیک در سالروز تولد شهید و همراهی با خانواده یا افراد منتسب به آن شهید تا مزار و قرائت فاتحه؛ این رویکرد نیز از سوی بسیاری از بچه‌های مسجد اجرا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha