• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400101410617
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۴ دی

بزرگداشت سردار/علت درگیری‌های مرزی/پیگیری‌های سیل جنوب

بزرگداشت سردار/علت درگیری‌های مرزی/پیگیری‌های سیل جنوب

دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی/ سیل اخیر در استان‌های جنوبی/ درگیری‌های اخیر مرزی/ نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توییت مدیر کل غرب آسیا وزارت امور خارجه درباره درگیری‌های اخیر مرزی بین نیروهای افغان با نیروهای ایران، پاکستان و ترکمنستان در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

سید رسول موسوی در این باره در صفحه توییتر خود نوشت : ‏بر اساس اخبار منتشر شده در یک ماه گذشته برخوردهای مرزی بین نیروهای مرزبانی ایران، پاکستان و دیروز با ترکمنستان در جوزجان رخ داده است. ریشه این درگیری‌ها در غیرحرفه ای بودن مرزبانان افغان و عدم شناخت مرز و مسایل مرزی توسط نیروهای طالبان مستقر در مرز است‌.

گفت و گوی یک عضو پارلمان رژیم صهیونیستی با خبرگزاری آناتولی درباره برخی تهدیدها برای اقدام علیه ایران از سوی رژیم صهیونیستی هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

احمد الطیبی با اشاره به اینکه  درخصوص ایده حمله به ایران در اسرائیل اتفاق نظر وجود ندارد، تاکید کرد که هر گونه اقدام این رژیم علیه ایران برای خاورمیانه فاجعه بار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران یک اشتباه بزرگ بود و بعید می داند که واشنگتن به ''ماجراجویان اسرائیلی'' اجازه دهد که منطقه را درگیر یک جنگ ویران کننده، کنند.

مذاکرات وین روز دوشنبه با دیدار رییس هیات مذاکره کننده کشورمان با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و روسای هیات های مذاکره کننده سه کشور اروپایی عضو برجام در هتل کوبورگ از سر گرفته شده است.

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کرده‌اند، علت کندی کار در مذاکرات، تعطیلات سال نو میلادی، اشتباهات و نواقص محتوایی و نگارشی از سوی طرف‌های غربی و نیز بی‌میلی طرف اروپایی و آمریکا به مذاکره جدی توام با ابتکار عمل برای کاهش اختلاف نظرهاست. مقامات ایران انتظار دارند، هیات های غربی و آمریکا با دستی پر تر از گذشته به وین بازگردند تا شاید روند دستیابی به تفاهم بر سر احیای برجام سرعت بیشتری بگیرد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای همچنین موضوع گزارشی از نشریه پولیتیکو بود که در بخشی از آن به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی نوشته است: از آن‌جا که آمریکا به طور یک‌جانبه از توافق خارج شده است، این واشنگتن است که احتمالا باید «گامی هدفمند» بردارد و پیش از اقدامات تهران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش، برخی از تحریم‌ها را لغو کند.

خبرهای دیگر از مذاکرات را در لینک‌های زیر بخوانید.

هیچگونه ضرب الاجلی برای رسیدن به توافق در وین وجود ندارد

معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای رایزنی با اعضای برجام راهی وین شد

***

دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی همچنان از موضوعات خبرساز ساز و پرمخاطب این روزهاست.

معاون حقوقی قوه قضائیه در مراسمی به همین مناسبت از پیگیری های  دادستان کل کشور و قوه قضائیه از روزهای ابتدایی ترور خبرداد و افزود: به گفته دادستان کل روز بعد از بعد ترور پرونده تشکیل دادند و اخیرا ۱۲۷ متهم برای این ترور شناخته شدند و این مقام قضایی است که تشخیص می‌دهد چه کسی در این ترور، مباشر و معاون است.

همچنین معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ملاحظات دولتمردان سابق در بحث پیگیری بین‌الملل پرونده کار جدی انجام نشده، تصریح کرد: در خود آمریکا می‌شود به نیابت از خانواده‌ها شکایت ثبت کرد و شاید حتی رسیدگی هم نشود، اما حداقل ما سند تولید کردیم، اما مدام گفته می‌شود نمی‌شود. در آینده از ما می‌پرسند چرا محکومیت آمریکا را در عرصه بین‌الملل پیگیری نکردید؟ درست است که شاید نتوانیم خسارت بگیریم اما باید حداقل سند تولید کنیم و آمریکا را محکوم کنیم.

این در حالیست که وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز بار دیگر به دفاع از اقدام جنایتکارانه کشورش در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت این کار برای دفاع از آمریکا بوده است.

دیگر اخبار مرتبط با بزرگداشت شهید سلیمانی را در لینک های زیر دنبال کنید.

اگر بانیان ترور شهید سلیمانی قصدشان عقب راندن ایران بود، شکست بزرگی خورده‌اند

شهید سلیمانی ستون اصلی محور مقاومت بود

ارتباط با خدا، ولایت و مردم، سه محور زندگی سردار سلیمانی بود

مجمع پارلمانی شهید سلیمانی تشکیل شود

شهید سلیمانی مطیع ولایت فقیه بود

هرکسی که یقین و اخلاص داشته باشد، "حاج قاسم" نمی‌شود

ما چقدر سلیمانی هستیم؟

نمایندگان و دولتمردان، شهید سلیمانی را از نظر منش سیاسی الگوی خود قرار دهند

سردار سلیمانی را یک معجزه می‌دانم

واکنش سخنگوی دولت به حذف تصویر شهید سلیمانی از فضای مجازی

***

سیل اخیر در استان های جنوبی کشور موضوع نطق پیش از دستور محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بود.

رئیس مجلس  از دستگاه های اجرایی و دو کمیسیون عمران و کشاورزی مجلس خواست که برای حل مشکلات مربوط به سیل اخیر ورود کنند، افزود: در دو سه روز گذشته به خصوص دیروز در استان های جنوبی کشور، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بارش های شدیدی رخ داده، از دیشب تا دیروقت پیگیر بودیم. شرایط خوب نیست و نیازمند توجهات جدی است تا مشکلی در زندگی مردم به وجود نیاید.

رئیس‌جمهور هم محرابیان وزیر نیرو را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور مامور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گزارشی را از آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند.

اخبار دیگر در این باره را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

به وضعیت سیل زدگان جنوب استان فارس رسیدگی شود

سیل خسارات زیادی به زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد کرده است

چابهار را آب برده و برخی از مسئولین را خواب

آبگرفتگی قصه پرغصه استان‌های جنوبی است

باید در اسرع وقت نسبت به پشتیبانی از مردم سیل زده استان هرمزگان اقدام شود

گزارش مربوط به تخلفات در سیل گرمسار به قوه قضائیه ارجاع شد

***

توضیحات ذبیح الله خداییان به سوالات خبرنگاران در نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

خداییان در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره تفهیم اتهام به مدیران خودروساز بدلیل خودروهای ناقص از سوی سازمان بازرسی گفت: اگر این خودروها به دلیل  نقص قطعه در پارک هستند چرا زمانی که قیمت خودرو افزایش می یابد تعداد خودرو کاهش می یابد. ما مدعی هستیم این همه خودرویی که در توقف‌گاه‌ها هست موجب التهاب در بازار می شود.

وی همچنین درباره شکایت طلاب از بازیگران گفت: تعدادی از مراکز فرهنگی و تشکل‌های قم و تعدادی از مردم از برخی از بازیگران شکایت کردند که اخیراً با قرار عدم صلاحیت پرونده از قم به دادسرای تهران و مجتمع قضائی فرهنگ و رسانه ارجاع شده و در مرحله تحقیقات است و کسی تا کنون احضار نشده است.

توضیحات رئیس کمیسیون کشاورزی درباره وضعیت بازار مرغ و گوشت و قیمت‌ها هم از اخبار پرمخاطب بامداد امروز بود.

همچنین گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز  (سه شنبه) چهاردهم دی ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha