• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۲۲:۵۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1400101410859
  • خبرنگار : 50477

رئیس کل دادگستری گلستان:

صدور "صلح یار" برای ریش سفیدان اقوام و مذاهب گلستان

صدور "صلح یار" برای ریش سفیدان اقوام و مذاهب گلستان

ایسنا/گلستان رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره آمار ۴۰ درصدی سازش در پرونده های وارد شده به شوراهای حل اختلاف در استان، گفت: برای ریش سفیدان اقوام و مذاهب استان کارت صلح یار صادر خواهد شد.

حیدر آسیابی در همایش نقش بزرگان اقوام و مذاهب گلستان در صلح و سازش با اشاره به اینکه هدف از تشکیل شورای حل اختلاف، ارتقای فرهنگ صلح و سازش و افزایش مشارکت مردمی در حل و فصل اختلافات و پرونده ها است، اظهار کرد: نیمی از پرونده هایی که سالانه تا پیش از تشکیل شورای حل اختلاف وارد دستگاه قضایی استان می شد هم اکنون در شعب شورای حل اختلاف استان ثبت و بررسی می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع سالانه 40 درصد پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف گلستان، با تلاش اعضای شورا، بدون صدور حکم و با سازش طرفین مختومه می شود، افزود: با صدور حکم قضایی اگر چه پرونده بسته می شود اما متعاقب آن طرفین، پرونده های متعددی علیه یکدیگر در محاکم تشکیل می دهند در حالیکه در پروندهایی که با سازش مختومه می شود طرفین با رضایت، دستگاه قضایی را ترک می کنند و مشکل یک بار برای همیشه حل می شود.

رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر اینکه تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی در استان تعدد نگرش محسوب می شود نه اختلاف، خاطر نشان کرد: درصددیم با تشکیل هیئت های صلح، بهره مندی از ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان برای حل و فصل اختلافات را نظامند کنیم.

آسیابی تصریح کرد: در رویکردهای جدید دستگاه قضایی ریش سفیدان و افراد توانمند برای حل و فصل دعاوی شناسایی می شوند و پس از آموزش روشهای نوین ترغیب طرفین به مصالحه، در قالب هیئت های صلح به مدد شورای حل اختلاف برای گسترش فرهنگ صلح و سازش خواهند آمد.

 رئیس شورای حل اختلاف گلستان نیز در این همایش گفت با اشاره به اینکه امسال پنج هیئت سازشی در استان تشکیل شده است، ادامه داد: این هیئت ها می توانند هم پیش از تشکیل پرونده و هم پس از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی و با نظر قاضی، برای حل و فصل اختلافات پادرمیانی کنند که خوشبختانه در چند پرونده هم توفیقات خوبی داشته اند.

احمد جعفری با اعلام اینکه تا کنون 170 متنفذ و ریش سفید از اقوام مختلف در شهرها و روستاهای استان شناسایی کرده ایم، اضافه کرد: به مرور برای این عزیزان کارت صلح یار صادر می شود تا در محله ها و مناطق محل زندگی خود در قالب هیئت های صلح فعالیت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha