• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400101510987
  • خبرنگار : 50428

یک معرق‌کار مطرح کرد:

معرق‌کاران اردبیلی مکانی برای تولید ندارند

معرق‌کاران اردبیلی مکانی برای تولید ندارند

ایسنا/اردبیل یک معرق‌کار اردبیلی گفت: هنرمندان این رشته در اردبیل کارگاه یا مکان مناسبی برای تولید ندارند.

رضا یوسفخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان اردبیل تا الان در رشته هنرهای چوبی مخصوصاً معرق چوب نسبت به سایر استان‌های همسایه حرفی برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه معرق چوب امروزه به‌صورت گسترده پیشرفت کرده و در حال پیشرفت است، تصریح کرد: قبلاً معرق چوب را مردم با تابلوهای مشبک شده که از تخته سه سفید برش می‌دادند و بر روی زمینه مخمل مشکی چسبانده می‌شد و در نهایت با کیلر و قاب فلزی حاضر می‌شد و در بازار عرضه می‌شد؛ می‌شناختند ولی امروز چنان پیشرفت کرده که معرق را می‌توان بر روی تمام سطوح مانند کف، سقف، دیوار، بر روی انواع مصنوعات چوبی و غیرچوبی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: این هنر با استفاده از انواع چوب های رنگی طبیعی جلوه بیشتری را به وجود می‌آورد و امروز هنر معرق چوب وارد زندگی روزمره مردم شده و خیلی از افرادی که در این حوزه فعالیت دارد با کسب درآمد از آن امرارمعاش کرده و اکثر هنرجویان این رشته هم به‌راحتی وارد بازار کار می‌شوند.

یوسفخانی با بیان اینکه چوب های مصرفی اکثراً از شهرهای اطراف خریداری می‌شود، تشریح کرد: در خود استان اردبیل محلی مناسب و استادکاری برای تأمین نیازهای چوب مصرفی معرق‌کاران وجود ندارد.

این هنرمند اردبیلی با بیان اینکه اکثراً معرق‌کاران خدمات رنگ‌کاری تخصصی خود را به تهران ارسال کرد و استادکار و رنگ‌کار حرفه‌ای در استان وجود ندارد، بیان کرد: خدمات قاب تمام چوبی با قیمت مناسب هم در استان وجود ندارد.

معرق‌کاران اردبیلی مکانی برای تولید ندارند

هنرمندان هنرهای چوبی با اراده خود افتخارآفرینی می کنند

وی با بیان اینکه محلی برای عرضه و توزیع ابزارآلات حرفه‌ای معرق در استان وجود ندارد، بیان کرد: اکثر معرق‌کاران استان اردبیل با وجود این این‌همه مشکلات بهترین آثار را تولید می‌کنند اما در مرحله فروش محلی ثابت یا فروشگاه دائمی با فضای مناسب و حراجی هنری یا جمعه بازار ندارند.

یوسفخانی اضافه کرد: استان اردبیل معرق‌کاران فراوانی پرورش داده است اما بعد از رسیدن به مرحله استادی با عدم حمایت مواجه می‌شوند و همین کار باعث مهاجرت به استان‌های دیگر می‌شود که این امر بعدها ضربه‌های جبران‌ناپذیری به هنرهای سنتی استان خواهد داشت.

این هنرمند اردبیلی افزود: با وجود همه مشکلات موجود، هنرمندان حوزه هنرهای چوبی استان با تمام تلاش و همت شخصی خودشان امروزه افتخارات فراوانی را به استان اردبیل ارمغان می‌آورند.

وی ابراز امیدواری کرد: این هنرمندان مورد حمایت ویژه قرار گیرند چون این هنرمندان می‌توانند در ایجاد شغل و صادرات منفعت بی‌شماری به استان و حتی کشور داشته باشند.

این معرق‌کار اردبیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه معرق و منبت‌کاری هنر یا صنعت است، تصریح کرد: دو مقوله متفاوت می‌باشد که با کنار هم قراردادن این دو، می‌توانیم زیبایی بیشتری را به وجود بیاوریم و منبت در کنار معرق استقبال بی‌نظیری دارد و به‌خاطر اینکه این شیوه و سبک‌کار در هر استانی متفاوت می‌باشد، زیبایی چشم نوازی دارد.

وی اضافه کرد: استان اردبیل در حوزه معرق و منبت سبک خاصی دارد که در سایر استان‌ها موجود نمی‌باشد و آن اینکه زمینه کار به رنگ مشکی یا هر رنگ دیگر انتخاب کرده و همچنین با حاشیه‌ای بیضی دور آن را با یک پله‌ای دیگر اضافه کرده که باعث زیبایی بیشتر می‌شود.

به گفته یوسفخانی، در استان اردبیل اکثراً چون کارهای معرق و منبت ظریف و ریز کار می‌شود دور تابلو چهار چوبی نصب می‌شود و فاصله بین قاب و زمینه است که قاب مصرفی با شیشه استفاده می‌شود و شیشه هم برای حفاظت از گردوخاک و جلوگیری از خطرات انسانی محافظت می‌شود بنابراین معرق و منبت هم هنر و هم صنعت است.

وی افزود: به‌خاطر اینکه هر هنرمندی با سبک‌کار خاصی این دو هنر را اجرا می‌کند و تا امروز انواع دستگاه‌های cnc لیزر توانایی تولید آثار دستی هنرمندان خلاق را نتوانسته به مرحله اجرا برساند به همین خاطر سبک‌کار دست، ذوق، خلاقیت، مهارت و تکنیک‌های مورداستفاده یک هنرمند سنتی همیشه ماندگار و در تاریخ ثبت خواهد شد و هیچ‌وقت دستگاه‌های پیشرفته، آثاری در کنار آثار هنرمندان نمی‌تواند تولید بکنند که روح هنر را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha