• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400101511002
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مطرح کرد:

امیکرون؛ از ویروس غالب تا محدود بودن علائم

امیکرون؛ از ویروس غالب تا محدود بودن علائم

ایسنا/خراسان جنوبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علی رغم اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ویروس امیکرون در اغلب کشورهای دنیا در حال گسترش است و احتمال می‌دهیم تا یک ماه آینده کاملا ویروس امیکرون جایگزین ویروس دلتا شود، اما خوشبختانه علائم آن تاکنون محدود بوده است.

کامبیز مهدی زاده، شامگاه سه شنبه ۱۴ دی به خبرنگاران اعلام کرد: ویروس‌ها و مخصوصا ویروس کرونا و ویروس‌های تنفسی جهش‌های زیادی انجام می‌دهند؛ این امر نیز به این دلیل است که مکانیزم کنترلی در این ویروس‌ها محدود است و تقریبا وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تاکنون حدود ۳۰ تغییر ژنتیکی در ژنوم ویروس کرونا اتفاق افتاده و این جهش‌ها باعث شده سرعت انتقال ویروس و تکثیر در راه‌های تنفسی افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: سه جهش از این ۳۰ جهش برای فرار ویروس از شناسایی سیستم ایمنی تغییر پیدا کرده و یک جهش به تسهیل ورود به سلول‌های انسان کمک کرده است و این امر سیستم سلامت را با چالش مواجه می‌کند.

مهدی زاده ادامه داد: علی رغم اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ویروس امیکرون در اغلب کشورهای دنیا در حال گسترش است و احتمال می‌دهیم تا یک ماه آینده کاملا ویروس امیکرون جایگزین ویروس دلتا شود، اما خوشبختانه علائم آن تاکنون محدود بوده است.

وی افزود: شدت بیماری حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد کمتر بوده و نیاز به بستری تا حدود ۵۰ درصد نسبت به دلتا کمتر است، اما سرعت انتقال حدود ۷۰ درصد بیشتر بوده و باعث افزایش مبتلایان می‌شود که در این صورت نظام‌های سلامت ممکن است نتوانند خدمات لازم را ارائه دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه محدودیت‌ها باید ادامه یابد، یادآور شد: در پیشگیری از کرونا واکسیناسیون و استفاده از ماسک مهم بوده و تهویه مناسب به خصوص در فصل زمستان، بهداشت دست و جلوگیری از تجمع و دورهمی بسیار مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha