• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101511030
  • خبرنگار : 71496

فرستاده آمریکا برای بررسی افق‌های صلح به اتیوپی می‌رود

فرستاده آمریکا برای بررسی افق‌های صلح به اتیوپی می‌رود

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فرستاده این کشور (فردا) پنج‌شنبه به اتیوپی می‌رود تا دو طرف درگیر را به مذاکره تشویق کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که جفری فلتمن، فرستاده این کشور فردا در اتیوپی با برخی مسؤولان عالی رتبه دولتی دیدار و افق‌های مذاکرات صلح را بررسی خواهد کرد.  

پرایس گفت: فکر می‌کنیم این امر فرصتی را برای هر دو طرف جهت توقف درگیری‌ها و بازگشت به میز مذاکرات فراهم می‌کند.

این سفر پس از آن انجام شد که نیروهای تیگرای عقب‌نشینی خود را به داخل این اقلیم در شمال اتیوپی اعلام کردند.

این عقب‌نشینی امید به آغاز مذاکرات صلح در اتیوپی را پس از ۱۳ ماه درگیری زنده کرد.  

همزمان برخی منابع غربی در گفتگو با سایت العربی الجدید فاش کردند که جفری فلتمن، اواخر ژانویه جاری در چارچوب رایزنی‌ها میان آمریکا و مصر درباره تحولات سد النهضه و سودان، به قاهره پایتخت مصر سفر خواهد کرد.

این منابع مطلع از بحران سد النهضه اظهار کردند: سفر آتی فلتمن بر اساس تمایل مصر به تشویق دولت آمریکا جهت ایفای نقش مهم و تعیین‌کننده در پرونده سد النهضه انجام می‌شود.

پیشتر قاهره از طرف برخی منابع وابسته به بحران مطلع شده بود که آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی قصد دارد مرحله دوم آبگیری سد النهضه را اجرا کرده و مقدمات مرحله سوم آن را در پیش بگیرد.

این تصمیم آدیس آبابا خطر وقوع یک فاجعه را به دنبال دارد؛ چراکه موجب کاهش فاحش حجم آب خواهد شد به شکلی که مصر قادر به جبران آن نخواهد بود.

همچنین منابع یاد شده تاکید کردند: اتیوپی ژوئیه گذشته به دلیل برخی مشکلات فنی در زیرساخت‌های سد قادر به اجرای کامل مرحله دوم آبگیری سد نبود.

مقامات مصر نیز پیشتر تاکید کردند، اتیوپی در مرحله دوم آبگیری که تنها دو هفته ادامه داشت، بیشتر از چهار میلیارد مترمکعب آب ذخیره نکرد و حجم کلی آب ذخیره شده پشت این سد در حال حاضر به حدود ۸.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

به گفته دیپلمات‌های غربی، اظهارات مقامات اتیوپی درباره مرحله سوم آبگیری در ژوئیه آتی در واکنش به حمایت گسترده مصر از نیروهای اقلیم تیگرای مطرح شدند.

آنها افزودند: با وجود اینکه مصر درباره تحولات اخیر اتیوپی سکوت کرده، مقامات آدیس آبابا در سطوح مختلف بر حمایت مصر از نیروهای اقلیم تیگرای تاکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha