• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400101511042
  • خبرنگار : 71415

دوترته: هرگز به خاطر کشته‌های جنگ دولتم علیه مواد مخدر عذرخواهی نمی‌کنم

دوترته: هرگز به خاطر کشته‌های جنگ دولتم علیه مواد مخدر عذرخواهی نمی‌کنم

رئیس‌جمهور فیلیپین در اظهاراتی تاکید کرد، هرگز به خاطر کشته شدن افراد مظنون به دست داشتن در مصرف و فروش مواد مخدر در عملیات‌های پلیس کشورش در چارچوب جنگ مقامات دولت او علیه مواد مخدر عذرخواهی نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که  این قتلها باعث هشدار گروه‌های حقوق بشری شده‌اند. داده‌های دولتی نشان می‌دهند که از زمان روی کار آمدن رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در ژوئن ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۲۱، بیش از ۶۲۰۰ مظنون جرایم مواد مخدری در عملیات‌های نیروهای امنیتی این کشور علیه مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

دوترته در یک سخنرانی هفتگی سراسری در فیلیپین گفت: من هرگز، هرگز بابت این کشته‌ها عذرخواهی نخواهم کرد. من را بکشید، من را زندانی کنید، من هرگز عذرخواهی نخواهم کرد!

گروه‌های حقوق بشری و منتقدان می‌گویند پلیس فیلیپین اقدام به اعدام بی حساب و کتاب مظنونان جرایم مواد مخدری کرده‌اند، اما این پلیس می‌گوید که افرادی که کشته شدند مسلح بودند و با خشونت در برابر دستگیری مقاومت کردند.

دوترته در این سخنرانی‌اش که اولین سخنرانی سراسری او در سال جاری به حساب می‌آید، متعهد شد به این که از ماموران ضابط قانون کشورش حین انجام وظیفه محافظت کند و از آنها خواست وقتی جانشان در خطر است، بجنگند.

دوترته ۷۶ ساله، در سال ۲۰۱۶ با اختلاف زیادی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش با مانور دادن روی موضوع مبارزه با فساد و قانون و نظم پیروز شد.

این رهبر فیلیپین طبق قانون اساسی کشورش دیگر مجاز نیست در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی مجددا کاندیدا شود.

تحلیلگران می‌گویند که انتخاب شدن یک متحد دوترته در آن انتخابات می‌تواند از او در برابر هرگونه برخورد قانونی از بابت برنامه اجرا شده در زمان دولتش برای مبارزه با مواد مخدر محافظت کند.

قضات دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در ماه سپتامبر با اجرای تحقیقاتی رسمی در مورد جنگ دولت دوترته با مواد مخدر موافقت کردند. این دیوان در ماه نوامبر به دنبال درخواست فیلیپین و استناد این کشور به انجام تحقیقاتی از جانب خود، تحقیقاتش را به حال تعلیق درآورد.

دوترته در مارس ۲۰۱۸ یک ماه پس از اعلامیه دادستان فیلیپین مبنی بر انجام تحقیقاتی مقدماتی در مورد جنگ به راه افتاده از سوی دولت علیه متهمان جرایم مواد مخدری، عضویت این کشور در دیوان کیفری بین‌المللی را به طور یکجانبه لغو کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha