• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400101511189
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

در دنیای امروز، دغدغه پیشرفته بودن، نوعی جهان‌بینی است

در دنیای امروز، دغدغه پیشرفته بودن، نوعی جهان‌بینی است

عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: پیشرفت جمهوری اسلامی و شکوفاسازی معنوی، علمی، دفاعی و اقتصادی ایران بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی نیازمند برخورد صحیح با مسئله و سنجش اصولی اجرای آن است.

به گزارش ایسنا، محمدرحیم عیوضی به تشریح شاخص‌های ارزیابی اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: در دنیای امروز، دغدغه پیشرفته بودن، نوعی جهان‌بینی است و عبث پنداشتن زندگی، موجب عقب‌ماندگی می‌شود. مهم‌ترین موضوع در بسترسازی جهت حرکت به جلو که اساس و ستون پیشرفت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد نظام باورها، هنجارها و جهان‌بینی و فرهنگ جامعه است.

استاد دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: علاقه به کار و فعالیت و دوری از کسالت و تنبلی، لازمه پیشرفت سریع است که با اصلاح فرهنگ و نگرش‌ها، امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: مسئله بعد، اصلاح ساختارهای حاکمیتی و برخورداری ملت از دولت کارآمد است. بسترسازی برای پیشرفت، وظیفه دولت‌هاست و دولت‌ها با وجود ساختارهای کهنه و سنتی نمی‌توانند وظیفه پیشرفت را بر عهده بگیرند؛ بنابراین ساختار اداری و مدیریتی کشور باید به گونه‌ای تنظیم شود که سرمایه‌گذاری‌های فکری، علمی، معنوی و اقتصادی در کشور به‌صرفه شود.

عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به وظایف حاکمیت در این زمینه گفت: نظام رفتاری حکومت باید به روش و شیوه‌ای برنامه‌ریزی شود که همه افراد به فکرِ آوردن سرمایه‌های انسانی و فکری خود به کشور باشند و جامعه از چنان امنیتی برخوردار باشد تا انسان‌ها بدون نگرانی و ابهام از رفتارهای پیش‌بینی‌نشده، به افزایش سرمایه‌های معرفتی و مادی خود در متن جامعه بپردازند. به هر حال، پیشرفت هر جامعه‌ای به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و محصول انباشت علم، فرهنگ و معنویت است. به این منظور با توجه به بیانات مقام معظم رهبری شاخص‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در شش حوزه شاخص‌های سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، محیط‌زیستی، توسعه انسانی و اجتماعی و فرهنگی طبقه‌بندی شد.

عیوضی با تبیین شاخص های سیاسی گفت: این شاخص ها عبارت از تعامل سازنده در عرصه‌های بین‌المللی و اتخاذ سیاست‌های پویا به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی، استقرار مردم‌سالاری دینی، تحکیم رابطه مردم و حاکمیت، مدیریت و نظام کشورداری مناسب، مشارکت صحیح و درست اقشار مختلف جامعه در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی، وجود شایسته‌سالاری در نظام اداری، اصلاح قوانین کار، تجارت و مالیات به منظور افزایش انگیزه‌های تولید و کاهش بوروکراسی‌ها و اصلاح قوانین و مقررات جهت بهبود فضای کسب و کار است.

وی در تشریح شاخص‌های اقتصادی گفت: این شاخص ها عبارت از افزایش سطح عمومی اشتغال، افزایش درآمد ملی، توانمندسازی بخش خصوصی و اقتصاد مردمی در جهت کاهش تصدی‌گری دولت، کوچک‌سازی اندازه دولت به منظور کاهش مخارج دولت، ارائه تسهیلات مالی به کسب‌وکارهای نوپا، افزایش قدرت خرید مردم و ثبات اقتصادی و کنترل نرخ تورم.

عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همچنین شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی را مشتمل بر بهبود شاخص عدالت اجتماعی، زدودن فقر و محرومیت از جامعه، توزیع عادلانه درآمد، استحکام بنیان خانواده، برخورداری از آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها، تأمین امنیت اجتماعی، مصونیت از فساد، تأمین حقوق زنان و کودکان در جامعه و ترویج فرهنگ خلاقیت، نوآوری و کارافرینی در جامعه دانست.تاکید بر تربیت نسلی که آینده سازان هستند . حمایت از این اقشار مهمترین دغدغه هایی است که تضمینی بر توسعه آینده می باشد . از آنجا که حکمرانی خوب در سایه  کارآمدی دولتها تحقق می یابد لذا کار آمدی از شاخص های حکمرانی خوب می باشد .

وی شاخص‌های توسعه انسانی را شامل امید به زندگی، ارتقای سطح نظام آموزشی کشور، ارتقای سطح سلامت عمومی، تحکیم هویت ایرانی اسلامی، ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه، احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه و بهبود سلامت روانی افراد در جامعه دانست.

استاد دانشگاه شاهد با اشاره به شاخص‌های محیط‌زیستی گفت: کاهش آلودگی محیط‌زیستی، حفظ منابع محیط‌زیستی، اﺳﺘﻔﺎده از اﻧﺮژی‌ﻫﺎی تجدﻳﺪﭘﺬﻳﺮ و ﻓﻨﺎوری‌ﻫﺎی ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ اﻧﺮژی و توسعه آگاهی و درک افراد به مباحث محیط‌زیستی از مهمترین شاخص های زیست محیطی است.

عیوضی در تبیین شاخص های محیط‌زیستی علم و فناوری، گفت: این شاخص ها عبارت از حمایت از نواندیشی و پویایی فکری، استقرار نظام نوآوری و خلاقیت، توسعه زیرساخت‌های مرتبط با فناوری، حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در جهت تولید علم و فناوری، حمایت از تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، حمایت از متخصصان و مخترعان در جهت تولید فکر، حمایت از مشارکت علمی در داخل و خارج کشور و حمایت از حقوق مالکیت فکری است.

وی در پایان یادآور شد: پیشرفت جمهوری اسلامی و شکوفاسازی معنوی، علمی، دفاعی و اقتصادی ایران بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی، نیازمند برخورد صحیح با مسئله و سنجش اصولی اجرای آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha