• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101511490
  • خبرنگار : 71132

درخواست کمک سومالی‌لند از کانادا

درخواست کمک سومالی‌لند از کانادا

منطقه جداشده "سومالی‌لند" سومالی از کانادا درخواست به رسمیت شناختن و کمک بین‌المللی کرد و گفت که حمایت کشورهای غربی از "یک دموکراسی فعال که در برابر نفوذ چین در شاخ آفریقا مقاومت می‌کند"، مهم است.

به گزارش ایسنا به نقل از گلوب اند میل، این کشور خودخوانده که ۳۰ سال پیش از سومالی جدا شد، اخیراً وزیر امور خارجه خود، عیسی کاید را به عنوان بخشی از کارزاری برای اصلاح روابط خارجی خود به واشنگتن، لندن و اتاوا فرستاد. در پی آن هیئتی از کارکنان کنگره ایالات متحده از سومالی‌لند بازدید کرد.

کاید، ۶۱ ساله، که تابعیت کانادا و ایالات متحده را نیز دارد، در ماه دسامبر با مقامات وزارت امور خارجه کانادا ملاقات کرد. او از کشورها می‌خواهد که به جای کمک از طریق سومالی، مستقیماً به سومالی‌لند کمک کنند. او همچنین امیدوار است که به عنوان یک کشور جداگانه به رسمیت شناخته شود، اقدامی که کانادا به احتمال زیاد انجام نخواهد داد مگر اینکه بخشی از تلاش هماهنگ متحدان غربی باشد.

سومالی‌لند، که در سال ۱۹۹۱ از سومالی جدا شد اما استقلالش به صورت گسترده به رسمیت شناخته نشده، تا حد زیادی صلح آمیز بوده است در حالی که بقیه سومالی سه دهه جنگ داخلی را متحمل شده است. در انتخابات پارلمانی و محلی که سال گذشته به تعویق افتاد، احزاب مخالف به پیروزی‌های بزرگی دست یافتند.

درخواست کمک سومالی‌لند از کانادا

کاید گفت: ما از کانادا می‌خواهیم که مقایسه کند. در ۳۰ سال گذشته ما به جهان نشان داده‌ایم که قلمرو و ارتش خود را داریم.

اندیشکده گروه بحران بین‌المللی سال گذشته این انتخابات را نقطه عطفی در مسیر سومالی‌لند به سمت دموکراتیزه شدن خواند. این گروه در گزارشی درباره این انتخابات گفت: نتایج حاکی از یک خبر خوب تازه در شاخ بی‌ثبات آفریقا است؛ جایی که خشونت اغلب حول آرای بزرگ فوران می‌کند و منافع ریشه‌دار پیروزی‌های مخالفان را نادر می‌سازد.

کاید ادعا می‌کند که سومالی‌لند تنها بخشی از کمک‌های ارائه شده به سومالی را از کمک کنندگان بین‌المللی دریافت می‌کند. او با متهم کردن سایر بازیگران مانند گروه اسلامگرای شبه نظامی الشباب به برداشتن سهمی از این کمک‌ها، گفت: ۹۸ درصد آن به سومالی می‌رود و شاید ۲ درصد آن به سومالی‌لند می‌رسد.

او گفت که سومالی تابستان گذشته واکسن‌های کرونا را تنها دو روز قبل از تاریخ انقضا در اختیار سومالی‌لند قرار داد و این محموله در مرز بین دو حوزه قضایی باقی ماند.

کانادا در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰، ۳۷ میلیون دلار به سومالی کمک کرد. ژنویو ترمبلی، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا گفت که کانادا مستقیماً به سومالی کمک نمی‌فرستد، بلکه از طریق آژانس‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی مانند سازمان ملل متحد و صلیب سرخ بین‌المللی کار می‌کند. او گفت که کانادا از پروژه‌های کمک بین‌المللی که در مناطق مختلف سومالی از جمله سومالی‌لند فعالیت دارند، حمایت می‌کند.

سومالی‌لند یکی از معدود حوزه‌های آفریقا است که در برابر پیشنهاد چین برای وام‌ها و زیرساخت‌ها در طرح کمربند و جاده پکن برای ایجاد مسیرهای تجاری جدید مقاومت می‌کند. در ژوئیه ۲۰۲۰، دولت سومالی‌لند توافق نامه‌ای را برای برقراری روابط با تایوان امضا کرد، تحولی که در تضاد با تلاش پکن برای منزوی کردن دیپلماتیک این جزیره خودگردان بود.

کاید گفت که تایوان همچنین پس از دور ریختن واکسن‌های منقضی شده ارسالی از سومالی، با واکسن‌های کرونا برای سومالی‌لند وارد عمل شد.

سومالی که از سال ۱۹۹۱ تنها دولت مرکزی محدودی داشته است، در تلاش است تا با کمک سازمان ملل خود را بازسازی کند.
سخنگوی وزارت خارجه کانادا گفت که کانادا از روابط دوجانبه با سومالی برخوردار است که شامل سومالی‌لند نیز می‌شود. همچنین کانادا دولت فدرال سومالی و دولت منطقه‌ای سومالی‌لند را تشویق می‌کند تا به یک توافق صلح آمیز در مورد روابط آینده خود برسند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha