• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400101511607
  • خبرنگار : 71290

طی نشستی در سفارت پاکستان مطرح شد

درخواست پاکستان از جامعه بین‌الملل برای حمایت از حقوق اولیه کشمیری‌ها 

درخواست پاکستان از جامعه بین‌الملل برای حمایت از حقوق اولیه کشمیری‌ها 

کاردار سفارت پاکستان در تهران خاطرنشان کرد: جامعه بین الملل بایستی در حمایت از آزادی های اساسی و حقوق اولیه کشمیری ها اقدام کند، همچنین سازمان ملل باید به وعده خود مبنی بر اعطای حق تعیین سرنوشت به کشمیری‌ها عمل کند. 

به گزارش ایسنا، زیب طیب کاردار سفارت پاکستان در تهران در نشستی که با موضوع  «روز پنجم ژانویه با محوریت روز حق خودمختاری» در محل سفارت برگزارشد، اظهار داشت : در تاریخ ۵ ژانویه ۱۹۴۹ کمیسیون سازمان ملل متحد در هند و پاکستان قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن برگزاری همه پرسی آزاد و بی طرفانه در جامو و کشمیر تضمین شود. امروز هفتاد و سومین سالگرد تعهد سازمان ملل مبنی بر تصمیم گیری در خصوص مناقشه جامو و کشمیر به روشی دموکراتیک و همه پرسی آزاد و بی طرفانه تحت نظارت سازمان ملل متحد است. 
وی تصریح کرد: تعیین سرنوشت یکی از حقوق اساسی است که در تمام اسناد اصلی حقوق بشر و همچنین منشور سازمان ملل متحد تدوین شده است.  حق تعیین سرنوشت جامو و کشمیر، از طریق چندین قطعنامه شورای امنیت و کمیسیون سازمان ملل متحد تضمین شده است که حل و فصل نهایی مناقشه کشمیر تنها از طریق همه‌پرسی آزاد و عادلانه امکان پذیر بوده تا به مردم کشمیر اجازه استفاده از حق تعیین سرنوشت خود را بدهد.  
این دیپلمات پاکستانی همچنین بیان کرد: این موضع سازمان ملل متحد کاملاً با مواضع اصولی پاکستان در مورد کشمیر مطابقت داشته و مجدداً آن را تأیید می کند.
وی با بیان این که از تاریخ ۵ آگوست ۲۰۱۹، هند قوانین جدید اقامت را اعلام کرده و اصلاحاتی را در قوانین مالکیت زمین جهت تغییر ساختار جمعیتی سرزمین اشغالی ارائه کرده است، این قوانینی را نقض آشکار قوانین بین‌الملل از جمله منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد و کنوانسیون چهارم ژنو خواند. 
زیب طیب اظهار داشت : پاکستان نیز به نوبه خود، به حمایت های ممکن از کشمیری ها تا زمان دستیابی به حق مسلم خودمختاری و تعیین سرنوشت خود، مطابق با قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادامه خواهد داد.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: پاکستان همچنین در به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم دلاور فلسطین قاطعانه متعهد است. 

کاردار سفارت پاکستان در تهران تنها راه حل مناسب برای وضعیت فلسطین، ایجاد کشور مستقل فلسطین با مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ دانست که قدس شریف به عنوان پایتخت آن است. 

وی همچنین ابراز داشت:  از مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران و ملت برادر ایران در حمایت بی دریغ از مردم کشمیر و حل و فصل عادلانه و مسالمت آمیز مناقشه کشمیر تشکر و قدردانی می کنیم. 
این دیپلمات پاکستانی خاطرنشان کرد : جامعه بین الملل بایستی در حمایت از آزادی های اساسی و حقوق اولیه بشر کشمیری ها اقدام کند. سازمان ملل باید به وعده خود مبنی بر اعطای حق تعیین سرنوشت به کشمیری ها عمل کند و از هند بخواهد که به ماموریت هیئت حقیقت یاب سازمان ملل در منطقه مورد مناقشه اجازه دهد تا گزارش های نقض شدید حقوق بشر را مورد بررسی قرار دهند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha