• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101511723
  • خبرنگار : 71145

آمریکا رهبر صرب‌های بوسنی را تحریم کرد

آمریکا رهبر صرب‌های بوسنی را تحریم کرد

آمریکا امروز، چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه رهبر صرب‌های بوسنی و نیز پلتفرم رسانه‌ای مرتبط با او اعمال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای در سایت خود اعلام کرد، دفتر نظارت بر حساب‌های بانکی خارجی وابسته به این وزارتخانه تحریم‌هایی را علیه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی و شبکه تلویزیونی Alternativna  اعمال کرد.

این وزارتخانه افزود: این تحریم‌ها در واکنش به اقدامات فاسد و تهدیدات مستمر دودیک علیه ثبات و تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین اعمال شده است.

چند هفته پیش پارلمان صرب‌های بوسنی نشستی را برای آغاز روندی جنجالی یعنی خروج از موسسات فدرال مشترک بین صرب‌ها، کروات‌ها و بوسنیایی‌های مسلمان به ویژه در بخش نظامی به رغم هشدارهای غرب برگزار کرد.

از سال‌ها پیش رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی به جدایی طلبی اشاره می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد این بار تلاش می‌کند در این مسیر گام بردارد.

دودیک نماینده صرب‌ها در ریاست ائتلاف بوسنی اصرار دارد که بگوید مشارکت در رهبری این کشور "غیرممکن" است.

مجمع ملی جمهوری صرب بوسنی که یکی از دو نهاد سیاسی موجود در بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود، جلسه فوق‌العاده‌ای را در بانیا لوکا تشکیل داد.

دودیک در جریان این نشست گفت: جمهوری صرب بوسنی دست به اقدامات نظامی نخواهد زد و اگر مورد حمله نظامی قرار گیرد از طریق ابزارهای سیاسی با آن مبارزه خواهد کرد. ما تنها از طریق ابزارهای سیاسی به راهمان ادامه خواهیم داد. تنها به این خاطر که ما ارتش نداریم، به این معنا نیست که بازنده هستیم. من جنگ را رد می‌کنم. من از این مجمع می‌خواهم که گزینه جنگ را رد کند.  

در جریان این نشست تصمیم بر آن شد که یک قانون اساسی جدید تدوین شود و در آن بانیا لوکا به عنوان پایتخت جمهوری صرب بوسنی تعیین شود.

به علاوه، دولت جمهوری صرب بوسنی در یک چهارچوب زمانی شش ماهه باید قوانین و مقررات مربوط به امنیت، دفاع، مالیات و سیستم قضایی را ایجاد کند.

در همین حال، اعضای اپوزیسیون ضمن ترک این کنفرانس به نشانه اعتراض، مدعی شدند که سخنرانی دودیک یک "کمپین انتخاباتی محض" بود.

توافق دیتون که در ۲۱ نوامبر ۱۹۹۵ در نزدیکی دیتون، اوهایو بین صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین تنظیم شد، چهارچوبی را برای محافظت از حقوق اقلیت‌ها ایجاد و زمینه را برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان فراهم کرد. این توافقنامه به درگیری مسلحانه‌ای خاتمه داد که ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha