• پنجشنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101612052
  • خبرنگار : 71402

آکسیوس: واشگتن نگران سرمایه‌گذاری چین در سرزمین‌های اشغالی است

آکسیوس: واشگتن نگران سرمایه‌گذاری چین در سرزمین‌های اشغالی است

براساس گزارش آکسیوس، دولت جو بایدن و رژیم صهیونیستی ماه گذشته مذاکرات سطح پایینی در خصوص چین برگزار کردند و این نشان‌دهنده حساسیت آمریکا به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی است.

به گزارش ایسنا، براساس این گزارش که چهارشنبه منتشر شد، گفت‌وگوها در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ اولین رایزنی گسترده دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دولت تل‌آویو درباره چین از زمان روی کار آمدن بایدن به شمار می‌رفت و معاون مشاوران امنیت ملی دو طرف آن را رهبری کردند.

بنا بر گزارش‌ها، طرف اسرائیلی از ترس تلافی پکن، سعی کرد تا حد امکان آن را کم‌رنگ نگه دارد.

به گفته یک مقام اسرائیلی ارشد که نخواست نامش فاش شود، در آن جلسه، نمایندگانی از چندین نهاد دولتی مرتبط با اقتصاد، روابط خارجی و امنیت ملی حضور داشتند اما هیچ نتیجه‌ای به دست نیامد و دو طرف خط‌مشی‌های کلی را ارائه کرده و مبادله یادداشت‌ها حین انجام ارزیابی‌ها انجام شد.  

علاوه بر این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا یک هفته بعد از این جلسه راهی سرزمین‌های اشغالی شد و دوباره برخی از همین مسائل را با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم در میان گذاشت.

براساس این گزارش که با استناد به یک منبع اسرائیلی است، نکات کلیدی سالیوان مشارکت چین در پروژه‌های زیرساختی، نگرانی در مورد فعالیت‌های هکری چین و نیاز به ایجاد جبهه‌ای متحد علیه چین بود.

در همین رابطه، مقام‌های وزارت خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه کابینه امنیتی تل‌آویو را مطلع کردند که دولت بایدن به فشارهایش بر اسرائیل و دیگر دولت‌ها افزوده تا میان آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند.

اکنون کارشناسان می‌گویند که دولت تل‌آویو بین حفظ یک اقدام متوازن به منظور حفظ روابط تجاری با چین و طرفداری فعال‌تر از ایالات متحده که نزدیک‌ترین متحد ژئوپلیتیکی آن به شمار می‌رود، دچار اختلاف شده است.

این مقام ناشناس اسرائیلی به پایگاه آکسیوس گفت: ما هیچ دوگانگی در مورد اینکه چه کسی مهم‌ترین متحد ماست نداریم و نسبت به نگرانی‌های ایالات متحده محتاط‌تر و شفاف‌تر از گذشته هستیم. اما ما از انجام کارهایی با چین که ایالات متحده از آنها اجتناب نمی‌کند، دوری نمی‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha