• شنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400101812961
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/در دایره هنر هفتم/

سفری سیاه و سفید به گذشته با ایدا

سفری سیاه و سفید به گذشته با ایدا

ایسنا/خراسان رضوی فیلم سینمایی «ایدا» داستان دختر جوان لهستانی است که پس دیدار با تنها بازمانده خانواده‌اش به حقایقی از گذشته پی می‌برد.

«ایدا» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی پاول پاولیکوفسکی، فیلم‌ساز اهل کشور لهستان است که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. ربه‌کا لنکوویچ در نوشتن فیلمنامه این فیلم با پاولیکوفسکی همکاری داشته است. ایدا سومین فیلم بلند این کارگردان کم‌کار لهستانی است که توانسته جوایز بین‌المللی زیادی را در جشنواره‌های معتبر سینمایی از جمله جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان از جشنواره اسکار را برای او به ارمغان بیاورد. لوکاس زال و ریزارد لینزوسکی فیلمبرداری ایدا را بر عهده داشته‌اند و قطعاً در خلق فضاهای سرد و غم‌انگیز فیلم تصاویر شاهکار این دو فیلمبردار لهستانی نقش اساسی را داشته است. این فیلم در بخش جوایز بهترین فیلمبرداری نیز از جشنواره اسکار نامزد شد، اما در دریافت جایزه ناکام ماند.

پاولیکوفسکی ۶۵ ساله در طول زندگی هنری خود فقط چهار فیلم بلند ساخته که گویای کمال‌گرایی این فیلم‌ساز لهستانی است. «آخرین چاره» ساخته ۲۰۰۰، «تابستان عاشقانه من» ساخته ۲۰۰۴ و «جنگ سرد» ساخته ۲۰۱۸ از دیگر آثار پاول پاولیکوفسکی است. آگاتا تشبوخوفسکا در نقش ایدا و آگاتا کولشا در نقش خاله وندا دو نقش اصلی فیلم را بازی می‌کنند.

ایدا داستان دختر جوانی به نام آنا است که در صومعه زندگی می‌کند و قبل از ادای سوگند برای راهبه شدن به دستور راهبه ارشد باید با تنها بازمانده از خانواده‌اش یعنی خاله وندا دیدار کند. آنا پس از اینکه با خاله وندا ملاقات می‌کند، متوجه حقایقی از گذشته و پدر و مادر خود که در جریان جنگ جهانی دوم کشته شده‌اند، می‌شود. نام واقعی آنا، آیدا لبشتاین است و برای فهمیدن اطلاعات بیشتری از گذشته و پیدا کردن هویت خود، با خاله وندا که زنی افسرده و ناامید است، به شهر کوچکی که زادگاه پدر و مادرش است، سفر می‌کنند.

خاله وندا، قاضی سابق دادگاه کمونیستی لهستان، به دلیل عذاب وجدانی که از گذشته خود به همراه دارد، افسرده شده و زندگی خود را به تباهی کشانده است. ورود ایدا به زندگی وندا، اندکی سردی روزگار او را می‌کاهد و این دو شخصیت داستان، سفری را در پیش می‌گیرند که باعث پدید آمدن احوالاتی در آن‌ها می‌شود. پاولیکوفسکی به خوبی و به دور از احساسات اضافی، احوالات هر دو شخصیت‌ فیلم خود را با سوالاتی فلسفی گره می‌زند و مخاطب را درگیر سیاهی فضای فیلم خود می‌کند.

ایدا فیلمی با نگاهی ملایم و به دور از خشونت به جریانات تاریخی کشور لهستان و جنگ جهانی دوم و از سوی دیگر با نگاهی فلسفی و پر از سوالات وجودی انسان، داستانی سرد و غم‌انگیز را روایت می‌کند. تصاویری سیاه و سفید که به خوبی فضای لهستان پس از جنگ را به تصویر می‌کشد. قاب‌بندی مربعی فیلم، میزانسن‌های مینیمال، نورپردازی بی‌نظیر، فیلمبرداری شاهکار و کارگردانی ماهرانه فیلم، باعث شده است تا مخاطب شاهد یک فیلم هنری اروپایی همه چیز تمام باشد. 

امتیازی که کاربران سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها به ایدا داده‌اند  ۷.۴ از ۱۰ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha