• یکشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400101914176
  • خبرنگار : 50188

تحقیقات بر روی ۴ رقم جدید پسته در ایران/ معرفی ۴ فرمول فرآوری از پسته

تحقیقات بر روی ۴ رقم جدید پسته در ایران/ معرفی ۴ فرمول فرآوری از پسته

ایسنا/کرمان رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: در پژوهشکده پسته ایران برای اولین بار در ایران تحقیقات، شناسایی و معرفی بر روی ۴ رقم پسته را آغاز کردیم که دو رقم به نتیجه رسیده است و دو رقم بعدی در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اسماعیل زاده عصر امروز 19 دی ماه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی پسته، در تالار خیام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: رفسنجان با وجود سبقه بالا در زمینه پسته، از برگزاری جشنواره ای به نام پسته محروم بود و از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر می کنم.

وی بیان کرد: ۵۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در کشور داریم و ایران مقام اول در دنیا از نظر سطح زیر کشت و از نظر سهم تولید در دنیا دوم و سهم صادرات هم دوم است و پسته در بین محصولات زراعی و باغی کشور ارزآورترین محصول است.

رئیس پژوهشکده پسته ایران عنوان کرد: در بحث پسته ایران صاحب نام در دنیا است و رفسنجان در جایگاه اول کشور قرار دارد. از نظر ذخایر ژنتیکی پسته در ایران در حال حاضر ۱۶۱ رقم مختلف پسته در کلکسیون‌های پژوهشکده در استان کرمان یا استان‌هایی که ایستگاه‌های تحقیقات دارند، موجود است و بیش از ۱۵۰ رقم دیگر باید جمع‌آوری شود.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: جایگاه پسته در بین محصولات باغبانی و محصولات زراعی از نظر ارزآوری اول است و از نظر سطح زیرکشت ۲۸ استان درگیر کشت پسته هستند.

وی افزود: 17 درصد محصولات زیرکشت باغبانی را پسته تشکیل می دهد و از نظر ارزآوری نه تنها دربین محصولات باغبانی که در بین محصولات کشاورزی رتبه نخست را پسته دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: متوسط عملکرد و تولید پسته در هر هکتار از باغات زیر کشت این محصول، ۸۳۲ کیلوگرم برداشت می شود البته تعدادی باغات هم هستند در شهرستان رفسنجان که در یک هکتار حدود ۱۰ تن محصول برداشت شده است.

رئیس پژوهشکده پسته ایران با اشاره به اینکه میزان تولید پسته در کشور روند افزایشی دارد و افزایش سطح زیر کشت به افزایش تولید کمک می کند.، یادآور شد: چند عامل باعث توسعه پسته در کشور شده که یکی صادرات این محصول و ارزش اقتصادی بالا در میان محصولات کشاورزی است. همچنین تحمل بالایی دما درخت پسته نیز که سرماهای تا 20 درجه زیر صفر و گرمای تا 45 درجه را تحمل کند. شرایط خشکی از نظر درصد آبیاری که متوسط دوره آبیاری این محصول بین 60 تا 75 روز است که گاهاً تا 90 روز هم می رسد نشان از منحصر به فرد بودن این محصول است. تحمل شرایط شوری خاک نیز از دیگر خصوصیات درخت پسته است. عمر اقتصادی بالا از دیگر خصوصیات این محصول است که در برخی مناطق رفسنجان درختان 60 تا 70 ساله هنوز عملکرد خوبی دارند. انبارداری و نگهداری از دیگر مزیت های محصول پسته می باشد.

اسماعیل‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر ارز حاصل از صادرات محصول کشاورزی پسته ۲ میلیارد دلار است که هر یک کیلوگرم از این محصول بین ۶ تا ۸ دلار به کشورهای خارج فروخته می شود.

وی گفت: در پژوهشکده پسته ایران برای اولین بار در ایران تحقیقات، شناسایی و معرفی بر روی ۴ رقم پسته را آغاز کردیم که دو رقم به نتیجه رسیده است و دو رقم بعدی در دست بررسی است.

رئیس پژوهشکده پسته ایران تصریح کرد: رقم نخست که به عنوان رقم بادامی «امیر» است و این رقم زودگل و زودرس و دارای میوه درشت است؛ رقم دوّم هم «پوست پیازی» است که به شکل بادام و زمان رسیدن و بهره برداری از آن هم در بهار به عنوان محصول نورس است که می تواند وارد بازار بشود.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آفتاب سوختگی محصول در زمان تابستان که هوا بسیار گرم است و گاهی اوقات خسارت هنگفتی گریبان گیر باغداران می شود طرح سایبان سازی را در بخش هایی از باغات در دست تحقیق و مطالعه است تا بتوان با استفاده از این تکنیک جلوی گرمازدگی محصول پسته را بگیریم.

رئیس پژوهشکده پسته ایران استفاده از اسیدسولفوریک در باغات را یکی دیگر از تحقیقات در حوزه پسته بیان کرد و افزود: تحقیق آن پایان یافته و در باغاتی که سطح قلیایی خاک موجب خسارت به درختان می شود این اسیدسولفوریک در این زمینه موثر است.

وی ادامه داد: طی تحقیقات چند ساله به ۴ فرمول فرآوری از محصول پسته دست پیدا کردیم که می توان با تولید انبوه این محصولات ارزش افزوده را کسب کرد.

رئیس پژوهشکده پسته ایران این فرمول ها را برای تولید کره پسته، شیر پسته، حلوای پسته و شکلات پسته معرفی کرد که در بازار مصرف داخل و خارج می تواند عرضه شود و از آن‌جایی که این محصول ارزش غذایی بالایی دارد و کلسترول بدن را تنظیم می کند می تواند برای سالمندان و کودکان بسیار مفید باشد.

وی پسیل پسته را یکی از آفات مهم برای محصول پسته دانست که در از بین بردن محصول و برگ درختان اثرگذار است و گفت: برای مبارزه با این آفت تحقیقات گسترده ای را انجام دادیم. استفاده از گوگرد و صابون در شستشوی برگ ها هنگام طغیان این آفت به صورت آفت کش موثر است.

اسماعیل زاده اضافه کرد: ۷۸ پروژه تحقیقاتی در دست بررسی در این پژوهشکده وجود دارد و تا کنون ۱۵ کتاب در حوزه پسته به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha