• دوشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400102014464

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی:

برخی از رویکردها ورود به احزاب سیاسی را برای زنان هزینه‌بر کرده است

برخی از رویکردها ورود به احزاب سیاسی را برای زنان هزینه‌بر کرده است

ایسنا/خراسان رضوی دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت:برخی رویکردهایی که در زمینه کار حزبی و سیاسی برای زنان وجود دارد آنان را برای ورود به عرصه‌های سیاسی دچار تردید می‌کند.

 بتول گندمی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با حضور زنان در احزاب و دیگر عرصه‌های فعالیت سیاسی، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از دلایل عدم حضور زنان در عرصه فعالیت‌های حزبی، به ساختار و نظام حزبی محدودی که وجود دارد و باعث شده است حد و مرز بسیار محدودی برای احزاب ایجاد شود، برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در دیگر کشورها احزاب وقتی به قدرت می‌رسند، باید پاسخگوی مردم باشند که چرا به شعارها و وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و اگر هم در تحقق وعده‌ها موفق باشند، در دوره‌های بعدی انتخابات نیز پیروز هستند.

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با بیان اینکه در کشور ما نظام انتخاباتی حزبی حاکم نیست و احزاب در فعالیت‌های خود بسیار محدود هستند، اضافه کرد: اما در همین شرایط محدود، احزابی بوده‌اند که برای پیروزی برخی دولت‌ها تلاش کردند و موفق هم شدند، ولی متاسفانه روسای جمهور در اولین اقدامات ژست فراحزبی می‌گیرند و عملا حزب کنار گذاشته می‌شود.

گندمی عنوان کرد: با وجود همه تلاش‌هایی که در این چهاردهه صورت گرفته است، ما با احزاب فراگیری که بتوانند در تمام ابعاد برنامه داشته باشند، مواجه نیستیم. این به منزله این نیست که احزاب توانایی ندارند، بلکه این امر به منزله این است که قانون احزاب بسیار محدود و با ظرفیت بسیار پایین است و طبیعتا خروجی کمی دارد و تمایل به انجام کار حزبی نیز کم است.

وی افزود: از طرفی دیگر کار حزبی و سیاسی برای زنان پرهزینه است. خصوصا برخی رویکردهایی که در این زمینه وجود دارد و زنان را برای ورود به عرصه‌های سیاسی دچار تردید می‌کند. یعنی یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود زنان به فعالیت‌های سیاسی، خصوصا فعالیت‌های حزبی ورود نکنند، هزینه‌هایی است که ممکن است برایشان پیش بیاید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد:‌ در نتیجه برخوردهایی که در این زمینه انجام شده است، این طور در ذهن جامعه شکل گرفته است که فعالیت‌های سیاسی و حزبی برای زنان می‌تواند پرهزینه باشد و خانواده‌هایشان آسیب ببینند، بنابراین زنان سعی دارند که در این حوزه‌ها با احتیاط بیشتری وارد شوند؛ به همین جهت حضور زنان در احزاب به اندازه حضور مردان پررنگ نیست.

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی از روند رو به رشد حضور زنان در شورای مرکزی این حزب خبر داد و گفت: تقریبا ۳۰ درصد از ظرفیت کرسی‌های شورای مرکزی، در چهارمین کنگره حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان را زنان تصاحب کردند و روند روبه رشدی را شاهد بودیم.

گندمی بیان کرد: در مورد نگرانی‌ها و مشکلاتی که برای زنان با ورود به احزاب ایجاد می‌شود بارها در مصاحبه‌ها و به شکل‌های مختلف صحبت شده است. مجموعه حاکمیت باید شرایط را برای ورود همه آحاد جامعه و خصوصا زنان به سیاست فراهم  کند و همچنین قانون احزاب باید قدرت احزاب برای اثرگذاری جدی را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: برای افزایش حضور زنان در احزاب سیاسی، دو کار باید انجام شود. اول اینکه قانون احزاب از حالت به شدت ناکارآمد خارج شود و نظام انتخاباتی ما حزبی شود و بخش دوم اینکه نگاهی که به حوزه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان وجود دارد و فعالیت‌های حزبی را برای زنان دشوار می‌کند، برطرف شود و به طور کلی حاکمیت وسعت نظر بیشتری را نسبت به حضور زنان در عرصه‌های سیاسی پیدا کند و خواهان این امر باشد که تمامی شهروندان  وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شوند. اگر این دو اتفاق رخ دهد ما شاهد حضور بیشتر زنان در احزاب خواهیم بود و در نتیجه رشد و بالندگی بیشتری در این حوزه ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha