• دوشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400102014919
  • خبرنگار : 71516

صنعا به ابوظبی: حمله به شبوه حملات به امارات را به دنبال خواهد داشت

صنعا به ابوظبی: حمله به شبوه حملات به امارات را به دنبال خواهد داشت

نیروهای صنعا در دفاع از مناطق عسیلان، بیحان و عین در استان شبوه که از طریق توافق‌های قبیله‌ای و نه طرح نظامی کنترل آن را در دست گرفتند، باکی نداشتند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خیلی زود وجد ائتلاف سعودی-اماراتی و نیروهایشان درباره پیروزی را به غم و اندوه تبدیل کردند و عملیات فرسایشی را به راه انداختند که باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نیروهای جنوبی یمن شد. ارتش و کمیته‌های مردمی همچنین به ابوظبی پیام دادند که هرگونه تلاش برای حمله به این سه منطقه در استان شبوه اراضی امارات را با حملات هوایی مواجه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مهار حمله بزرگ ائتلاف سعودی-اماراتی و نیروهای محلی به مناطق عسیلان و بیحان در استان شبوه موفق شدند و دستاوردهای دشمنانشان به عنوان "عملیات طوفان جنوب" را به تلاش دائمی برای یافتن پناهگاه‌هایی برای فرماندهان، افسران و سربازان و تعقیب و هدف قرار دادن تبدیل کردند.

نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی(سلفی‌های جنوب یمن و نیروهای عبدربه منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی یمن) اواخر هفته گذشته به سمت عسیلان و بیحان پیشروی و کنترل آن را در سایه حملات هوایی بی‌سابقه‌ای که به ۴۰۰ حمله رسیدن در دست گرفتند؛ اما نیروهای صنعا در دفاع از این اراضی براساس توافق‌های قبلی درنگ نکردند؛ ولی بعد از اینکه یکی از قبایل توافق را شکست انصارالله جنگ را به عملیات فرسایشی تبدیل کرد و با پهپادها و موشک‌های بالستیک نیروهای طرف مقابل را وادار به عقب نشینی کرد.

به گفته منابع، حدود ۷۰۰ تن در این عملیات‌ها و درگیری‌ها کشته و زخمی شدند که ۲۵۰ مورد از کشته شدگان از استان‌های جنوبی بود.

به نظر می‌رسد امارات که مسؤول نخست حمله به شبوه بود درصدد گسترش عملیات به سمت مناطق شمالی نیست به ویژه اینکه اطلاعاتی نشان می‌دهد که صنعا از طریق یک میانجیگر به ابوظبی اطلاع داده که امارات را هدف قرار خواهد داد. اماراتی‌ها درک کردند که تهدید انصارالله جدی است. عبدالخالق عبدالله، مشاور ولیعهد ابوظبی به افراد عاقل در جنوب توصیه کرده بود که وارد درگیری‌های شمال یمن نشوند و جنگ آزادی مأرب را به ساکنانش واگذار کنند. حمله مشابهی اواسط ماه میلادی گذشته به صورت ناگهانی و بدون هیچ توجیهی متوقف شد و بعدا گفته شد که امارات به خاطر واکنش صنعا عملیات را متوقف کرده است.

آزادی مناطق عسیلان، بیحان و عین هدف ارتش و کمیته‌های مردمی نبود. چراکه تصمیم آزادسازی استان‌های جنوبی به مابعد آزادی شمال موکول شده بود هرچند که تصمیم بیرون راندن نیروهای خارجی از تمام خاک یمن هدف نهایی رهبری صنعا است.

بعد از اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی مناطقی در استان البیضاء را در اوایل ژوئیه سال ۲۰۲۱ در دست گرفتند جبهه‌های ائتلاف عربی در بیش از چند منطقه از جمله استان شبوه فروپاشید. بعد از آن قبایل این سه منطقه به توافق با انصارالله رسیدند تا این سه منطقه از سوی ساکنان خود این مناطق اداره شود. نیروهای صنعا می‌توانستند از طریق عملیات نظامی کنترل بقیه مناطق شبوه را نیز در دست بگیرند؛ اما چون تصمیم به ورود به جنوب نداشتند به این سه منطقه اکتفا کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha